کد خبر 5238
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۱

هفته نامه آلماني اشپيگل در گفتگوي اختصاصي با منوچهر متکي درباره سرنوشت زن قاتل زناکار محکوم به اعدام در ايران، پيامدهاي تحريم غرب و نيز خطر حمله نظامي به ايران سخن گفت.

به گزارش مشرق به نقل از ايرنا، بدنارتس به عنوان نخستين سوال به مسئله سکينه محمدي آشتياني که به مجازات سنگسار در ايران محکوم شده است، اشاره کرد و از متکي پرسيد: آقاي وزير خارجه، شما ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران هستيد و ملتي را نمايندگي مي کنيد که به تاريخ فرهنگي بيش از 2500 ساله خود افتخار مي کند. با اين حساب، خجالت نمي کشيد که چنين مردماني در کشور شما سنگسار شوند؟
 متکي در پاسخ گفت: شما متعلق به کشوري هستيد که ميليون ها نفر را در يک جنگ ظالمانه به قتل رسانده است و حالا داريد در مورد حقوق بشر با من صحبت مي کنيد؟
وي افزود: البته ما طبعا مي توانيم در فضايي مسالمت آميز و دوستانه در مورد حقوق کشورهاي مختلف با هم بحث کنيم.

در اين حال خبرنگار اشپيگل اظهارات متکي را قطع کرد و گفت: اما مسئله ما يک مسئله فرعي حقوقي نيست. در واقع سنگسار، توهيني واضح و آشکار به حقوق بشر جهاني و نوعي رفتار بربرانه است. نظر شما در اين باره چيست؟
متکي با اشاره به اينکه در دين اسلام، چارچوب خاص و تعيين شده اي براي مجازات ها در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: با اين حال در ايران ، ما در خصوص مجرماني که مجازات مرگ براي آنها تعيين مي شود با حساسيت خاصي رفتار مي کنيم زيرا اسلام، ارزش و منزلت خاصي براي زندگي انسان قائل است.
در اين حال وزير امور خارجه ايران به آيه اي از قرآن (کريم) اشاره کرد که مي گويد: "هر که بنده اي را به قتل رساند، گويي کل بشريت را به قتل رسانده و هر که جان بنده اي را نجات دهد، انگار جان کل بشر را نجات داده است."

خبرنگار اشپيگل در سوالي ديگر پرسيد: اما ما در مورد قاتلي که در ايران، مجازات اعدام به او تحميل مي شود، صحبت نمي کنيم؛ بر عکس روي سخن ما سنگسار زناکاراني در ايران است که بنا به گزارش سازمان هاي بين المللي تنها در پنج سال گذشته، هفت پرونده سنگسار در ايران به جريان افتاده است.
متکي در پاسخ اظهار داشت: من نمي توانم اين عدد را تاييد کنم،
اما به هر تقدير اين عدد معناي ديگر نيز دارد و آن اينکه اين نوع مجازات در زمره مجازات هاي بسيار نادري است که در ايران رخ مي دهند.

ديتر بدنارتس سوال کرد: تازه تعداد چهارده پرونده متهم به سنگسار ديگر نيز در ايران وجود دارد که با اين حساب بايد گفت کشور شما از اين لحاظ همسطح کشورهايي چون سومالي و افغانستان است که تحت حکومت طالبان قرار دارد.
وزير امور خارجه ايران گفت: در حال حاضر گروه هاي خاصي در حال ايجاد اين اتهامات اند و غرب بايد مراقب باشد و اجازه ندهد از سوي اين گروه ها و افرادي که خدشه وارد کردن به اعتبار ما را دنبال مي کنند به اشتباه افتد.
او ادامه داد: بسياري از اين قبيل اتهامات در ارتباط با پرونده (سنگسار آشتياني) تهيه و گزارش شده اند.
وي در عين حال در خصوص قريب الوقوع بودن حکم سنگسار سکينه محمدي آشتياني ابراز داشت: پرونده آشتياني چندين سال است که در حال پيگيري است و تا به حال نيز به عمد هيچ اقدامي در خصوص اجراي حکم اين پرونده صورت نگرفته است اما مبارزه اي که در مورد اين پرونده به راه افتاده، متوجه آن دسته از افرادي است که با کمک به برخي سياستمداران و رسانه هاي اروپايي در حال يک بازي متقلبانه اند.
او با اشاره به اينکه هم اکنون ما به اطلاعات بيشتري در خصوص بازيگران پشت پرده اين بازي دست يافته ايم، افزود: چرا هر وقت شما در مورد افغانستان صحبت مي کنيد به قربانياني که نيروهاي خارجي مستقر در آن کشور آنها را از بين برده اند، اشاره نمي کنيد؟
او با تاکيد بر اينکه تعداد بي شماري از اين قربانيان در نتيجه ماموريت هاي نظامي اين نيروها جان خود را از دست داده اند خطاب به خبرنگار اين هفته نامه آلماني تصريح کرد: شما نخست با اشاره به اين پرونده (سنگسار) مرا به چالش مي کشيد و بعد ما را با افغانستان مقايسه مي کنيد؟
وزير امور خارجه ايران با بيان اينکه او يک قاضي نيست و پرونده آشتياني به رسيدگي هاي قضايي بيشتري نياز دارد، افزود: هنوز تصميم نهايي در مورد او گرفته نشده است.

ديتر بدنارتس در اين حال ابراز داشت: اما اين پرونده تنها نمونه اي از سرافکندگي ايران در ارتباط با مسائل حقوق بشر است. هم اکنون ايران که سال گذشته، چهارصد شهروند ايراني را اعدام کرد پس از چين که جمعيتي بيست برابر بيش از ايران دارد رتبه دوم کشورهايي را که به مجازات مرگ قائل اند، به دست آورده است. اين طور نيست؟
متکي در پاسخ ابراز داشت: شما بايد موقعيت ما را درک کنيد. ايران در منطقه اي واقع شده است که تجارت مواد مخدر در آن رونق دارد.
وزير خارجه با اشاره به اينکه بيشتر جرم هاي صورت گرفته، متوجه اين گروه است، خاطر نشان کرد: به همين علت است که ما بايد موضعي سخت و قاطع در برابر اين جنايات داشته باشيم.
متکي افزود: تا به حال بالغ بر چهار هزار افسر پليس و سرباز در مبارزه با دلالان مواد مخدر در کشورمان کشته شده اند.
وزيرخارجه گفت: گرچه ما جنايتکاران را به موجب قوانين و حقوق خود محاکمه و محکوم مي کنيم اما با آنها به شيوه اي عادلانه رفتار مي شود.
متکي افزود: اين را هم فراموش نکنيد که ما خط مقدم مبارزه با مواد مخدر هستيم؛ ضمن آنکه با اين کار ما از جوانان و ملت شما نيز حمايت مي کنيم. چون آلمان يکي از بازارهاي هدف تجارت مواد مخدر است.

خبرنگار اشپيگل در پرسشي ديگر گفت: اما اين تنها جانيان (مواد مخدر) نيستند که در ايران اعدام مي شوند بلکه مجازات مرگ براي زندانيان سياسي نيز اعمال مي شود.
وزير امور خارجه ايران در پاسخ گفت: در ايران، هيچ کس به علل سياسي اعدام نشده است و شما هم مدرکي دال بر اثبات اين ادعا در اختيار نداريد.
ديتر بدنارتس سوال کرد: موج عظيمي از بازداشت هاي پس از انتخاب مجدد و جنجال برانگيز محمود احمدي نژاد به سمت رئيس جمهور ايران در ژوئيه گذشته نشان مي دهد که نظام حقوقي شما، سياسي است. چون از آن تاريخ، هزاران نفر در ايران، بازداشت شدند و دادگاه هاي انقلاب نيز محکوميت هاي طولاني مدت مجازات زندان را براي مردمي صادر کردند که تنها جرمشان، مخالفت با رئيس جمهور کشور بود. نظر شما در اين باره چيست؟
متکي در پاسخ با اشاره به اينکه اين انتخابات، پيام آور يک پيروزي براي ما بود، اظهار داشت: در اين انتخابات ما بالاترين شمار شرکت کنندگان در انتخابات را از سال 1979 که مصادف با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران است، تجربه کرديم.
وي افزود: به بياني بهتر از مجموع چهل ميليون راي دهنده که مبين مشارکت 85 درصدي مردم در انتخابات است، 25 ميليون نفر به آقاي احمدي نژاد راي دادند. اما درست همانند انتخاب شدن آقاي احمدي نژاد در اولين دور انتخابات رياست جمهوري او در سال 2005، غرب از قرار معلوم، نتيجه ديگري را انتظار داشت. از اين رو ما فکر مي کنيم کشورهاي غربي هنوز فاقد بلوغ سياسي اند.

ديتر بدنارتس پرسيد: فکر نمي کنيد نه تنها براي غرب که براي ميليون ها ايراني، انتخابات رياست جمهوري گذشته در ايران، يک فريبکاري عظيم بود؟
متکي با اشاره به اينکه مسئله تقلب در انتخابات، مسئله اي است که در انتخابات هر جايي مي تواند، رخ دهد، گفت: اين قبيل اتهامات در ايران نيز همانند آمريکا که دادگاهي براي پايان دادن به مناقشه مربوط بر سر معتبر بودن آرا مداخله مي کند، مورد تحقيق و رسيدگي قرار مي گيرد و حتي در اين دوره نيز اتهامات وارده به اصرار اپوزيسيون و همين طور رهبري، بررسي ، آرا بار ديگر شمارش و از همان زمان، نتيجه انتخابات به طور قانوني الزام آور شد.

خبرنگار اين هفته نامه آلماني ادامه داد: قربانيان نظام حقوقي شما افراد بسيار محترمي چون محمد علي ابطحي، معاون محمد خاتمي ، رئيس جمهور اصلاح طلب سابق ايران، محمد عطريانفر، مشاور هاشمي رفسنجاني، سلف خاتمي و نيز عيسي سحرخيز، روزنامه نگار معروف ايراني اند که اين مورد آخر پس از مصاحبه با اشپيگل بازداشت شد.
متکي گفت: اما اين متهمان به اشتباهات خود اعتراف کرده اند.

بدنارتس در واکنش به اين اظهارنظر وزير امور خارجه ايران گفت: ولي به زور از آنها اعتراف گرفته شده است. نه؟
متکي پاسخ داد: شما چطور مي توانيد اين ادعا را ثابت کنيد؟ برعکس اعترافات متهمان در فضايي باز و در حضور نمايندگان رسانه ها طرح و اتفاقا در مقابل شهود ديگر نيز تکرار شد.

خبرنگار اشپيگل پرسيد: يکي از اتهامات اين افراد، ارتباط با غرب بوده است؛ بفرماييد کجاي اين ارتباط اشتباه است؟
متکي با اشاره به اينکه هيچ چيز به طور فطري، اشتباه نيست، افزود: ما صد و پنجاه سال است که با غرب ارتباط داريم و حتي اين رابطه را نيز توسعه داده ايم اما درباره اين پرونده ها به طور مشخص راجع به دستوراتي صحبت مي کنيم که به متهمان داده شده است؛ ضمن آنکه شماري از سرويس هاي خبري غرب نيز به عمد از اين افراد استفاده کرده اند.
او در پاسخ به اين سوال که فکر نمي کنيد سرکوب بي رحمانه برآمده از دستگاه امنيتي ايران، نشانه اي از پايان دولت احمدي نژاد و تنها راه ابقا بر اريکه قدرت، استفاده از اهرم سرکوب است، ابراز داشت: اين دولت، تازه يک سالي است کار خود را آغاز کرده است و تا سه سال ديگر نيز بر مسند قدرت باقي خواهد ماند. آنچه در اين بين تمام شده است، آن بازي زشت و غيراخلاقي بود که مي خواست بر سيماي پيروزي انتخاباتي ما خدشه وارد کند.
وي با بيان اينکه مردم ايران، مردمي بافرهنگ و هوشمندند بر اينکه هيچ کس نمي تواند آنها را تحت تاثير قرار دهد، تاکيد کرد.

بدنارتس يادآوري کرد: احمدي نژاد، پنج سال گذشته که به قدرت رسيد، وعده مبارزه با سوء مديريت و فساد را مطرح کرد اما اوضاع از زمان روي کار آمدنش، بدتر شد؛ به طوري که هم اکنون نرخ تورم، دست کم 25 درصد برآورد مي شود و نيمي از شهروندان ايراني هم در خط فقر يا زير خط فقر زندگي مي کنند.
متکي در واکنش به اين مطالب ابراز داشت: هدف از اين نوع تبليغات، بيشتر نمايش تاثير تحريم ها عليه ايران است. چون با نگاه به رشد اقتصادي ما به ويژه در بخش صنايع، کاهش نرخ تورم، ايجاد رونق در بازار و نيز مناسبات تجاري رو به رشد با بسياري از کشورها حتي با کشورهايي که به قطعنامه هاي (ضد ايراني) راي دادند مي توان دريافت که تحريم ها ما را در برابر بحران هاي اقتصادي جهان که به کشورهاي ديگر از جمله به اروپا لطمه وارد زد، ايمن کرده اند.
متکي با اشاره به اينکه ما (ايرانيان) ديگر خودکفا شده ايم و حتي نخستين بار توانستيم گندم، صادر کنيم، افزود: ما باوجود تحريم ها حتي توانستيم ماهواره به فضا پرتاب کنيم؛ ضمن آنکه ما توانستيم به فرآيند غني سازي اورانيوم نيز مسلط شويم.

ديتر بدنارتس با اشاره به اينکه آمريکا و اتحاديه اروپا به خصوص تحريم هايي را وراي تحريم هاي شوراي امنيت سازمان ملل اعمال کرده اند از وزير امور خارجه ايران پرسيد: با توجه به آنکه اين تحريم ها اکنون، بخش هاي مهمي از صنايع نفت و نيز واردات بنزين به ايران را تحت تاثير خود قرار داده اند، آيا شما از اين رويکرد سخت اروپايي ها شگفت زده نشده ايد ؟
منوچهر متکي با تاکيد بر اينکه بي شک در اين ميان، اروپايي ها بيش از ما از اين تحريم ها لطمه خواهند ديد، تصريح کرد: در واقع اروپا در نهايت، بازنده بزرگ اين سياست خواهد بود.
او با اشاره به اينکه ما طي سال هاي اخير، مناسبات تجاري خود را با اروپا به طور قابل ملاحظه اي کاهش داده ايم، افزود: در حال حاضر ما بخشي از کالاهاي مورد نيازمان را خود توليد مي کنيم و ضمنا تامين کنندگان و صادرکنندگان جديد را نيز در اين ميان پيدا کرده ايم و اين در حالي است که در خصوص تامين بنزين و ساير منابع انرژي نيز نگراني نداريم.

در اين حال خبرنگار اشپيگل پرسيد: آيا ترکيه و برزيل نيز (در اين زمينه) به شما کمک خواهند کرد؟
متکي گفت: شما که انتظار نداريد من در مورد جزئيات توافقاتمان به شما توضيح دهم.
وي در پاسخ به اينکه دولت آلمان در مورد اتخاذ روندي سخت با کشور شما قاطعانه رفتار کرده است آيا اين سياست بر مناسبات دو کشور تاثير نامطلوبي نگذارده است، ابراز داشت: اگر دولت شما علاقه اي به گسترش و تعميق مناسبات في مابين ندارد، ايران نيز براي تحکيم اين روابط، دنبال آلمان ها نخواهد افتاد.
متکي گفت: ما فکر مي کنيم اين دون شان جايگاه و منزلت ملت آلمان باشد که از يک سياست خاص آمريکا حمايت کند. بنابراين توصيه من به آلمان است که سياستي مستقلانه در پيش گيرد.

در اين حال خبرنگار اشپيگل اظهارات متکي را قطع کرد و گفت: توصيه آلمان نيز به شما آن است که در ارتباط با حل و فصل مناقشه اتمي، اراده اي مصالحه جويانه از خود نشان دهيد.
متکي در واکنش به اين مطلب اظهار داشت: در اينجا مايلم به وزير خارجه شما آقاي گوئيدو وستروله و نيز همتايان اروپايي او توصيه اي کنم و آن اين است که ما چيزي بيش از حقوق خود را مطالبه نمي کنيم.
وي با اشاره با اينکه ما ايراني ها بدون حمايت و کمک خارجي ها اين حق (هسته اي) را براي خود به وجود آورده ايم، ابراز داشت: من فکر مي کنم بهترين حالت آن است که اين حق در چارچوب شروط و مقررات مناسب به رسميت شناخته شود.

ديتر بدنارتس پرسيد: هنوز به روشني معلوم نيست که تهران چه مي خواهد. از يک طرف رئيس جمهور ايران اعلام مي کند که مذاکرات (هسته اي) در هشتم سپتامبر و پس از پايان ماه رمضان از سرگرفته خواهد شد و از طرفي آيت الله علي خامنه اي، رهبر انقلاب ايران، گفتگو با آمريکا را رد مي کند. اکنون بفرماييد برنامه بعدي شما چيست؟
متکي در پاسخ با تاکيد بر اينکه شما بايد به دقت اين مسائل را از هم جدا و تفکيک کنيد، ابراز داشت: ما مايليم با گروه به اصطلاح "وين" در خصوص تبادل سوخت هسته اي مذاکره کنيم. در واقع ما اورانيوم ضعيف غني شده را در برابر دريافت سوخت غني شده بيست درصد مورد نياز راکتور تحقيقاتي (پزشکي) تهران تحويل خواهيم داد.
وزير امور خارجه ايران با يادآوري اينکه طرف هاي مذاکره در اين گروه، فرانسه، روسيه، آمريکا، ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي اند، اظهار داشت: البته پيشنهادهايي نيز براي ورود دو کشور ترکيه و برزيل به اين مذاکرات مطرح شده است.
او در واکنش به اينکه چرا شما تاکنون در ارتباط با حل مناقشه اصلي که همان مسئله غني سازي اورانيوم است هيچ تمايلي از خود نشان نداده ايد، گفت: ما علاقه مند به مذاکره ايم؛ منتها نخست بايد ساختار گروه (پنج به علاوه يک) که ترکيبي از پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل به همراه آلمان است، تغيير کند.
وزير امور خارجه ايران با بيان اينکه کشورهاي ديگر نيز بايد به اين گروه افزوده شوند، گفت: در آن صورت مي توان گفت که مذاکرات مي تواند با ساختاري جديد بار ديگر ازسر گرفته شود.
او در واکنش به آمادگي رئيس جمهور ايران براي مذاکره مستقيم و مستقل با رئيس جمهور آمريکا گفت: آقاي احمدي نژاد از اراده خود براي گفتگوي عمومي با آقاي اوباما (رئيس جمهور آمريکا) خبر داده که البته اين گفتگو کاملا با مذاکرات رسمي ميان آمريکا و ايران که رهبر انقلاب ايران، مخالفت خود را با آن ابراز داشته، متفاوت است.

خبرنگار اين هفته نامه چاپ آلمان در سوالي ديگر پرسيد: به نظر شما ايران در حال وقت کشي نيست؛ به خصوص اينکه شما به خوبي مي دانيد خطر بالقوه حمله نظامي عليه تاسيسات اتمي شما نيز محتمل است؟
متکي گفت: اما شما نمي توانيد به حقوق يک کشور بي اهميتي و سپس او را به سازش وارد کنيد.
متکي با اشاره به اينکه ما مصمم به دفاع از حقوق خود هستيم، تاکيد کرد: هر کس به ايران حمله کند از کرده خود پيشمان خواهد شد.
او در واکنش به اينکه اکنون تماس هاي فزاينده اي براي حمله نظامي اسرائيل به تاسيسات اتمي ايران با يا بدون موافقت واشنگتن وجود دارد، گفت: اسرائيل سال هاست که در اين باره حرف زده است.
وزيرخارجه با اعلام اينکه رژيم صهيونيستي دقيقا مي داند که در صورت حمله ، چه سرنوشتي در انتظارش خواهد بود، ابراز داشت: در واقع اين رژيم با اين حمله، موجوديت خود را به خطر خواهد انداخت.
وزير امور خارجه ايران در پاسخ به اينکه آيا شما نيز به اسرائيل حمله خواهيد کرد، تصريح کرد: من فقط گفتم که چه اتفاقي رخ خواهد داد.
اشپيگل پرسيد: قرار است طبق جدول زمانبندي، نخستين راکتور اتمي شما در بوشهر در 26 سپتامبر پس از بيش از سه دهه به بهره برداري برسد. آيا شما حقيقتا مي خواهيد شاهد تبديل شدن اين نيروگاه به مشتي خاک و خاکستر از سوي اسرائيلي ها باشيد؟
متکي خطاب به خبرنگار اشپيگل گفت: آيا شما مدرکي دال بر اينکه به نيروگاه اتمي بوشهر حمله نظامي خواهد شد در اختيار داريد و اينکه مي توانيد احتمال وقوع يک چنين حمله اي را ارزيابي کنيد؟
هر چند ديتر بدنارتس اين حمله را خيلي محتمل توصيف کرد اما متکي در عوض اظهار داشت: با اين حال ما يک چنين احتمالي را مشاهده نمي کنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس