کد خبر 1189983
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴
وضعیت نامطلوب امنیت غذایی در سوریه

جایگاه سوریه در شاخص امنیت غذایی در بین ۱۱۳ کشور مورد مطالعه ۱۰۱ اعلام شده است. این وضعیت نامناسب در حالی است که آمریکا و متحدان آن،گندم تولید کشاورزان سوری در شمال این کشور را غارت می‌کنند.

به گزارش مشرق به نقل از نشریه اکونومیست، کشور سوریه در شاخص امنیت غذایی در بین ۱۱۳ کشور در رتبه ۱۰۱ قرا گرفته است. این رتبه‌بندی با در نظر گرفتن چهار عامل توان مالی تهیه غذا، در دسترس بودن، کیفیت و میزان منابع طبیعی موجود برای تهیه غذا صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

چرا آمار کرونا در برخی کشورهای منطقه پایین است؟

چندی پیش نیز برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰ در مدت شش ماه ۳.۱ میلیون نفر به تعداد افراد در معرض تهدید غذایی در سوریه افزوده‌شده که این تعداد را به ۱۲.۴ میلیون نفر رسانده است. این رقم حدود ۶۰ درصد جمعیت فعلی سوریه است.

این در حالی است که سوریه قبل از بحران، سالانه ۴ میلیون تن گندم تولید می‌کرد که ۱.۵ میلیون تن آن صادر و۲.۵ میلیون آن نیز در داخل مصرف می‌شد. با آغاز بحران تولید گندم به شدت کاهش یافت و سوریه را نیازمند واردات کرد. با فروکش کردن بحران در سال ۲۰۱۷ اما تولید گندم به دلیل اشغال مناطق حاصل خیز و غارت این محصول استراتژیک در امنیت غذایی در شمال سوریه توسط کردهای تحت حمایت آمریکا این روند ادامه داشت به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۸ تنها ۱.۲ میلیون تن گندم در سوریه تولید شد که با وجود کاهش جمعیت به ۱۶ میلیون نفر به دلیل مهاجرت اما نتوانست نیاز سوریه را جبران کند. برای سال جاری نیز تولید ۲.۸ میلیون تن پیش بینی شده است.

به دلیل مشکلات ارزی و تحریم‌های آمریکا و اروپا، سوریه نمی‌تواند مابقی نیاز خود را به صورت کامل وارد کند. همین مسائل سبب شده است تا سوریه با کمبود شدید نان مواجه شده و نان در این کشور، سهمیه بندی شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    0 0
    ممنون از مشکلات کشور های مقاومت چه ایران چه سوریه چه لبنان چه یمن چه عراق بیشتر مطلب بذارید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس