1

خاتمی می کوشد تا خود را به عنوان رهبر براندازی تعریف کرده و نظام حکمرانی موجود را به عنوان دگرخود به چالش فرا بخواند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز شنبه ۱۹ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که تذکر مهم رهبر انقلاب خطاب به منتخبان جدید مجلس شورای اسلامی و فعالان سیاسی، روزهای سخت سیل زدگان سیستان و بلوچستان و سفر رئیس جمهور به خوزستان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

محمد خاتمی در جدیدترین اظهارات خود ضمن تلاش برای توجیه رای ندادن خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی بخشی از راهبردهای ترسیمی اصلاح طلبان ساختاری برای اجتماعی سازی و معنادهی را آشکار ساخت، این تغییر رفتار مورد توجه روزنامه‌های اصلاح‌طلب قرار دارد.

روزنامه اصلاح‌طلب هم‌مهین بر این باور است دلیل اصلی رای ندان خاتمی را باید در ناامیدی وی از خویشتن ارزیابی کرد، این روزنامه که ارگان اصلاح‌طلبان گذاری و مشارکت‌جو محسوب می‌شود، درباره آخرین تحرکات غیر سیاسی لیدر اصلاحات نوشته است:

این روزنامه در یاددداشتی با طرح این پرسش ها که آیا خاتمی همچون تاج‌زاده، ادامه همراهی با صندوق را همسویی با ظلم می‌داند؟ آیا خاتمی همچون سران جبهه اصلاحات، مسئله را به فقدان نامزدهای انتخاباتی یا کاهش تاثیر مجلس و نهادهای انتخابی فرومی‌کاهد؟ آیا خاتمی همچون بخش بزرگی از رای‌دهندگان یک دهه پیش، از تکرارها و ناکامی‌ها و پای صندوق رفتن‌ها، خسته شده است؟، تاکید می کند، احتمالاً، همه این موارد در کنش ۱۱ اسفند خاتمی مؤثر بوده است. اما به نظر می‌رسد آنچه عامل اصلی غیبت خاتمی در این دوره بود؛ نه ناامیدی از روزنه‌گشایی در «صخره» پیش روی اصلاحات، بلکه نوعی ناامیدی از خویشتن است.

به باور این روزنامه، خاتمی حال در آینه، خاتمی ۱۴۰۲ را می‌بیند که چه تکرار کند و چه تکرار نکند، چه پای صندوق برود و چه پای صندوق نرود، چه از لیستی حمایت بکند یا نکند؛ تاثیری در روند مناسبات نخواهد داشت. او ازیک‌سو، ساختار سیاسی و جریان حاکم را می‌بیند که نه‌فقط با او که با محافظه‌کارانی چون ناطق‌نوری، حسن روحانی و علی لاریجانی هم سر آشتی ندارد و به بیان خاتمی، در مسیر «خودبراندازی» و به بیان لاریجانی، در تداوم «خالص‌سازی» گام برمی‌دارد. او از سوی دیگر، جامعه‌ای با اکثریت ناراضی، منفعل، خشمگین و خسته از کنش را می‌بیند که دیگر حتی صدای او را نمی‌شنود؛ چه رسد که با تک‌جمله‌های تکراری‌اش، به میدان آید و صحنه‌آرایی‌ها را بر هم بریزد.

روزنامه هم میهن با تاکید بر اینکه خاتمی، خود را در صفحه شطرنج سیاست همچون شاهی مات می‌یابد؛ ناتوان از هرگونه حرکت و کنش، می نویسد، با این تفاوت که او، نه‌فقط با مهره‌های رقیب (جریان حاکم و ساخت قدرت) که با مهره‌های خود (بدنه اجتماعی و ناراضیان) نیز محاصره شده است. خاتمی ۱۴۰۲، برای نخستین‌بار صندوق را و بازی را و صفحه شطرنج را رها کرد و در خانه نشست. گویی، تنها این کار را می‌توانست؛ اینکه خود را رها کند، رها از دو لبه‌ی انسداد قدرت و انفعال ملت!

روزنامه هم‌میهن: لیدر اصلاحات از خودش ناامید شده است! / آیا خاتمی دوباره به کانون فتنه باز می‌گردد؟

روزنامه آرمان‌ملی سعی دارد خاتمی را در جبهه اصلاحات حفظ کرده و رای ندادن او را پیامی برای انتخابات سال ۱۴۰۴ بخواند، این روزنامه می‌نویسد:

خاتمی بر عهد خود عمل می‌کند اما عنصر زمان مواد و استلزامات مادی و معنوی این حرکت تشخیص مکان و جامعه هدف، زبان و ادبیات جدید را می‌طلبد که او و همفکرانش را بتواند در این مسیر با وجود فشارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در لایه‌های گوناگون به عنوان افراد موثر قرار دهد. اگر او این عناصر چهارگانه؛ زمان، مواد، مکان و ادبیات موضوع را نداشته باشد و مهم‌تر از این بعد از این اقدام دامنه تحرکات خود را افزایش ندهد؛ دیگر نمی‌تواند خاتمی اثرگذار بر عرصه تاریخ فعلی و ماندگار در چارچوب منزلت بیشتری که می‌تواند برای خود مهیا کند، بماند.

روزنامه هم‌میهن: لیدر اصلاحات از خودش ناامید شده است! / آیا خاتمی دوباره به کانون فتنه باز می‌گردد؟

با وجود آنکه رسانه‌های اصلاح‌طلب در حال رتوش تحریم از سوی خاتمی هستند اما در واقعیت وی می کوشد تا ضمن مشروعیت بخشی از رای ندادن خود آن را به نام مردم و برای مردم تعریف کرده و به نوعی از مساله تحریم و عدم مشارکت قبح زدایی کند.

خاتمی در راستای توجیه راهبرد تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تلاش دارد تا از القای جامعه ناراضی ای سخن به میان بیاورد که اکثریت داشته و درگیر بحران های فزاینده می باشند، واضح روشن و مبرهن است که خاتمی می کوشد تا خود را به عنوان اپوزیسیون تعریف کرده و نظام حکمرانی موجود را به عنوان دگرخود تعریف کند.

مروری بر رسانه‌های اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که اصلاح طلبان مشارکت‌جو با بیان اینکه اصلاح طلبان تحریمی با همین تخمین های غلط خاتمی را به سوی عدم مشارکت سوق دادند، تصریح می کنند اصلاح طلبان ساختاری و تحریمی در شرایط کنونی بدون اینکه اشاره ای به تخمین اشتباه خود نمایند می کوشند همین میزان مشارکت قابل قبول ۴۱ درصدی را یک شکست جلوه دهند تا هم به نظام فشار بیاورند و هم مانع از شکل گیری حمایت ها از اصلاح طلبان مشارکت جو شوند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 9
  • ایرانی IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    13 2
    خاتمی حرف ملت رو میزند ؟
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      1 2
      سالی ۱۰ هزارتومن دلار گرونتر میشه و همین یه عده ای هم که اومد پای صندوق از گرسنگی دیگه نمیان.
    • سعید IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      4 3
      خاتمی حرف دشمن رو می زنه
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      1 6
      لابد توهم کل ملت هستی ؟
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      2 2
      ۱۱:۰۴! ایشون و ما کل ملت نیستیم. یه نفریم. اما خاتمی منافق یه نفرم نیست. منافق هیچه پوچه. این افسادطلبان این قدر بزدلند که حاضر نیستن روراست بگن دین خدا و نظام الهی رو قبول نداریم.
  • ناهید IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    1 6
    روحت شاد.
    • Anten . IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      1 0
      روحت شاد خلخالى ! ايكاش اين روزها مى بودى،،،،،
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    3 6
    اینده ای به جز مدگ وجود نداره
  • US ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    3 3
    به خاتمى بيچاره چکار داريد رسائى را بچسبيد
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    3 1
    شما چه طرحی دارید از اسلام انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دفاع کنید
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    0 6
    جهان تبدیل میشه به اونچیزی که غرب می خواد یک جهان با فرهنگ غربی که الان هست با دین بهاییت حتی مدارک حصورمون را هم از بین می برند و نابود می کنند
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    6 5
    لعنت خدا بر خاتمی و اذنابش...
  • DE ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۹
    5 1
    خاتمی کوچه بن بست!
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 3
    کانون فتنه و انشقاق ، محمود احمدی نژاد
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 1
    جوابی نیست ره سوالهایی که نطرح کردم یا چی حاصر به جواب هستی یا نه در بازی که براتون چیدند ادامه می دهید
  • ZA ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    2 0
    هیچ فرقی با هم ندارند
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    اون ایرانیان خارج از کشور که خونه های لوکس و برای اوگها ساختند و البته ایرانیان یهودی تبار پاشون به ایران برسه همه کشور را با خصوصی سازی و عیره کمپین سازی و ... میدهند به غرب
  • IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 0
    به هیچ وجه وصیعیت تا انتخابات بعدی نمی کشه یک دو خاتمی در حال ورود به فاز اپوزیسیونه
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 2
    ایا اقای رسایی دفتر کار دارند بخ اهیم بریم ببینیمشون فقط ممکنه دیگه زنده نباشه بهدش
  • علی IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    4 3
    جناب خاتمی؛ شتر در خواب بیند پبنه دانه گهی لوه خورد گه دانه دانه
  • 262 IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    6 4
    عشق هست سید خاتمی تنها رییس جمهوری که ملت امید به زندگی داشتند با مردم بود و مردم هم دوستش داشتند و دارند و خواهند داشت . چون همه اعمال و رفتارش برای رضای خداست.
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      2 0
      فتنه 88 خاتمی و دار و دسته اش برای رضای کدخدا بود.
    • Anten . IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      2 0
      چاپلوس جان فقط بگو ؛ سر سفره اين آخوند نماى خائن جلفِ ( رَپى ) ‼️ چقدر چريدى كه اين چنين پاچه خوارى ميكنى⁉️‼️
    • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      2 0
      در دو خط چه قدر دروغ و چرند رو با هم گفتی! ملت امید به زندگی دارن ربطی به این ملعون نداره! فارسی بلد نیستی یا رباتی؟! مردم چی دوستش دارن؟! مردم مؤمن یا مردم کافر؟! مردم مؤمن که صبح تا شب و شب تا صبح لعنتش می‌کنن. این که کفار دوستش خواهند داشت رو از کجا میدونی؟! حتما رباتی! در نهایت این خودش هم مدعی نیست برای رضای خدا کار می‌کنه. کسی که شروع کارش با دم زدن از آزادی‌های غیرشرعی بوده و الان در نقطه مقابل نظام اسلامی و امنیت مردم و همگام با دشمنان، با شیطان لعین رجیم قرارداد بسته. ربات باسوادی باش
  • سعید IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    امان از ریاست طلبی چه می کنه این ریاست طلبی
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 2
    به نظر شما همراهی با مردم کار بدیه؟
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 0
      همراهی با کفار و نادان‌ها، نشانه کفر و نادانیه. کفر و نادانی کار خوبیه؟!
  • علی DE ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 0
    فتنه گره ، منافقین، وابسته به غربه و .... اعدام شود و ...
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 0
    خاتمی فتنه گر همه ی کارها ش برای رضای خدا بود؟! تزویر سکه ای دورو که عوام خدایش را می بینند واهل معرفت ابلیسش را ،چه کسانی سرمایه اسرائیل کودک کش هستند در داخل ایران ،کاش از گذشته درس عبرت بگیریم🤔👿
  • یزدان DE ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 0
    کانون اصلی فتنه
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    2 0
    خاتمی آدمه که اسمشو میارید؟! حکم این فتنه‌گر بارها اعدامه برای ترویج بی‌حجابی و فساد، برای مقابله با رهبر و نظام اسلامی، برای مقابله با آرای مردم، برای زد و بند با دشمنان و خیانت، برای اقدام برای براندازی و ... . حیف ‌که نظام به خاطر حفظ طرفداراش درون نظام به این ملعون عمر اضافه داده.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    1 0
    ناامیدی نوکر دوگونه است .یا از عدمتوجه ارباب احساس ناامیدی میکند یااز حمایت اطرافیان وبیداری مردم.این بدبخت ازهردوطرف به بن بست خورده .سیاست ارباب بخاطر تغییر موقعیت برای ایران وامریکا جهتش عوض شده وخاتمی دیگر چندان موثر نیست ودیگر اینکه درداخل هم بخاطر دشمنی با ج ا اموقعیتش را ازدست داده وازچشم دوست ودشمن افتاده .ونمیتواند مورد توجه وموثر باشد.به پایان خط رسیده
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      1 0
      ج اا چیه. جمهوری اسلامی ایران با افتخار.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 0
    خاتمی رو خود اصلاح طلبان هم گذاشتن کنار
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    0 0
    خاتمی بهترین شخص

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس