کد خبر 569466
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱

قفل شدن روند سیاسی دركشور عراق فضا را برای مطرح كردن طرح های مختلف به منظور خروج از بحران فراهم كرده وطی این مدت یك هفته دستكم 10 راه حل برون رفت از بحران مطرح شده كه هنوز هیچ یك ازآنها مورد اتفاق نظر جریان های سیاسی قرار نگرفته است.

به گزارش مشرق، دراین طرح های مطرح شده، شیعیان بیشترین سهم را دارند، درحالی كه اهل سنت یك طرح ارائه كرده اند وكردها نیز طرح مشخصی پیشنهاد نداده اند، اما طرح رئیس جمهوری كردتبار عراق را بطور ضمنی پذیرفته اند.

مهمترین طرح ها متعلق به 'سید عمار حكیم' رئیس مجلس اعلای اسلامی، 'فواد معصوم'رئیس جمهوری، ' شیخ قیس خزعلی' دبیر كل عصائب اهل الحق، 'ایاد علاوی' رهبر فراكسیون العراقیه، 'نوری المالكی' رهبر فراكسیون 'دولت قانون' و آیت الله 'سید محمد تقی مدرسی' از علمای برجسته عراقی است.

همسو با این طرح ها، مقتدی صدر رهبر جریان صدری همچنان بر طرح خود كه مبتنی بر اتكا به وفاداری طرفدارانش به وی است، بر استفاده از فشار تظاهرات مردمی و اردوكشی خیابانی برای تحت فشار گذاشتن جریان های سیاسی به منظور خروج از بحران اصرار دارد.

از طرفی با وجود اینكه همه چشم ها به نجف اشرف خیره شده تا شاید از آنجا فرجی حاصل شود، اما آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت دینی عالی عراق، همچنان اصرار دارد كه خود جریان های سیاسی عراقی راه حل مناسب را برای برون رفت از بحران پیدا كنند.

برغم خطراتی كه روند سیاسی عراق در 30 آوریل 2016 با آن روبه رو شده، اما آیت الله سیستانی حتی از بیان موضع خود در خطبه جمعه خودداری كرده و اصرار دارد كه در جزئیات روند سیاسی دخالت نكند و فقط اگر شرایط به نقطه حاد رسید، مداخله كند.
در این میان موضع آمریكا كه یكی از تئوریسین های اصلی نظام جدید سیاسی درعراق است، برای خیلی از صاحب نظران حائز اهمیت است، اما واشنگتن در طول هفته های اخیر نشان داده كه نمی خواهد تغییری در شرایط موجود ایجاد كند.
سفرهای اخیر مقامات بلندپایه آمریكایی همانند 'جان كری' وزیر خارجه و 'جو بایدن' معاون رییس جمهوری و حتی اظهارات 'باراك اوباما' رییس جمهوری همگی در باقی ماندن وضع موجود و حمایت بی سابقه از نخست وزیر فعلی است.
برخی گزارش ها حاكی است كه آمریكا به بهانه جنگ با داعش و آزاد سازی موصل آخرین قلعه داعشی ها در عراق، حتی از جریان های سیاسی عراقی خواسته است كه فعلا موضوع اصلاحات گسترده در كشور را تا اطلاع ثانونی مسكوت بگذارند.

***در زیر به این طرح ها به طور مختصر اشاره می شود:

*** طرح عمار حكیم
سید عمار حكیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق به اعتقاد كارشناسان تاكنون جسورانه ترین طرح ممكن را برای خروج از بحران مطرح كرده است.
براساس این طرح، یك ائتلاف جدید فراگیر به دور از قالب بندی های معمول قومیتی و دینی در كشور شكل بگیرد واین ائتلاف فراگیر با تشكیل یك دولت قوی، قطب بندی های حزبی، فرقه ای و قومیتی را برای همیشه در كشور بشكند.

*** طرح رییس جمهوری
'فواد معصوم' رییس جمهوری عراق نیز طرح برگزاری جلسه استثنایی پارلمان را مطرح كرده كه طی این جلسه پارلمان درخصوص تغییر روسای سه گانه كشور یعنی رییس جمهوری، نخست وزیری و رییس پارلمان تصمیم گیری كند.
براساس این طرح، این جلسه به ریاست 'سلیم الجبوری' برگزار شود و تغییر روسای سه گانه مطرح شود كه در صورت رای موافق نمایندگان، روسای جدید برای پست های كلیدی كشور تعیین شوند در غیر این صورت، روسای سه گانه در پست های خود بمانند.

*** طرح قیس الخزعلی
شیخ 'قیس الخزعلی' دبیر كل عصائب اهل الحق كه از گروه های مهم مقاومت اسلامی در تشكیلات مردمی الحشد الشعبی است، طرح تشكیل 'دولت اكثریت سیاسی' را مطرح كرده است.
براساس این طرح، نخست وزیر فعلی با مجموعه ای از فراكسیون های پارلمان به توافق رسیده و اكثریت سیاسی را درداخل پارلمان ایجاد كرده وجلسه پارلمان را به حد نصاب برسانند و به این ترتیب دولت اكثریت تشكیل شود.
طبق این طرح، اگر نخست وزیر فعلی نتوانست در انجام وظایف خود عمل كند، نامزد جدیدی از دیگر فراكسیون های اكثریت سیاسی پارلمان، برای پست نخست وزیری معرفی شود.

*** طرح ایاد علاوی
'ایاد علاوی' رهبر فراكسیون العراقیه درپارلمان همچنان درهر بحران سیاسی كه در كشور ایجاد می شود بر تشكیل دولت نجات ملی اصرار می ورزد.
دولت نجات ملی به این معنی كه یك دولت موقت از رهبران سیاسی و تكنوكرات های عراق برای مدت باقی مانده از عمر دولت (2018) شكل و مسئولیت پیشبرد امور و اداره كشور را در این برهه بر عهده بگیرد، به شرطی كه اعضای این دولت حق شركت در انتخابات آتی را نداشته باشند.
براساس این طرح، كمیسیون عالی مستقل انتخابات منحل شده و یك كمیسیون مستقل جدید برای تنظیم و برگزاری انتخابات آینده از افراد حقوقدان شكل می گیرد.

*** طرح نوری المالكی
'نوری المالكی' نخست وزیر عراق كه قبلا بر تشكیل دولت اكثریت سیاسی اصرار داشت، 'یعنی گروه انتخاباتی كه بیشترین رای را می آورد، دولت را تشكیل بدهد'، اما در جدیدترین طرح خود، بر كنار گذاشتن جریان صدر از روند سیاسی به عنوان راه حل بحران تاكید كرده است.
وی در یادداشتی كه پنجشنبه گذشته در صفحه شخصی اش در توئیتر منتشر كرده ، گفته است، آنهایی كه به پارلمان حمله كردند، شایسته حضور در روند سیاسی ندارند كه اشاره به طرفداران صدری ها دارد كه در 30 آوریل گذشته وارد پارلمان شدند.
البته نخست وزیر سابق عراق، قبل از این حادثه اصرار داشت كه یك دولت كاملا تكنوكرات مستقل تشكیل شود و حتی نظر به انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام داشت.

***طرح آیت الله محمد تقی مدرسی
آیت الله محمد تقی مدرسی از علمای برجسته عراق برای برون رفت از بحران فعلی پیشنهاد تشكیل پارلمان موازی با پارلمان ملی عراق را داده و بر آن نام 'پارلمان مردمی' نهاده است.
وی گفته است كه این پارلمان می تواند به پارلمان ملی در اخذ تصمیمات مهم و سرنوشت ساز كمك كند و اعضای آن می توانند از علمای دین، روحانیون، اساتید دانشگاه، نخبگان، سران عشایر دیگر اقشار مردم باشند.

***طرح سلیم الجبوری
'سلیم الجبوری' رییس پارلمان ملی و در عین حال نماینده اكثریت جریان های سیاسی اهل سنت، طرح تجدید نظر در ساختار كلی نظام را پیشنهاد داده است.
براساس این طرح كه از ابتدای شكل گیری بحران در هفته های گذشته، مطرح شده بود و به تازگی بر آن تاكید مجدد كرده است ، 'در صورت رسیدن به بن بست سیاسی در انجام اصلاحات فراگیر در كشور، بهترین گزینه برای خروج از بحران، تجدید نظر در كلیت نظام سیاسی و دولت است'.
این ها مجموعه طرح های مهمی است كه جریان های سیاسی عراق مطرح كرده اند و اكنون رهبران سیاسی به دنبال نقاط مشترك موجود در این طرح ها هستند تا شاید بتوانند در نقاط مشترك به اتفاق نظر رسیده و از بحران فعلی خارج شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس