ویژگی منحصر بفرد سینمای امریکا، همخوانی و هماهنگی کم­نظیر آن با سیاست­های حکومت این کشور در عرصه های بین المللی و داخلی است. سالها پیش از ماجرای یازده سپتامبر سال 2001، حجم عظیمی از فیلم­های تآثیرگذار با مضمون حمله نیروهای بیگانه به ایالات متحده، در برابر چشمان شهروندان امریکایی قرار گرفته بود. برخی از این فیلم­ها حتی صحنه­های فرو ریختن ساختمان­ها را مشابه آنچه در یازده سپتامبر دیده شد، در خود گنجانده بودند. این فیلم ها که عمدتاً در دهه نود میلادی به روی پرده سینماها ظاهر شدند، جریان­های متنوعی را از جمله بازگشت شیطان در آستانه هزاره سوم و سالهای نزدیک به 2000 میلادی، حمله موجودات بیگانه فضایی، حمله تروریست­های مسلمان به شهرهای امریکا و حمله پدیده های ویرانگر طبیعی همچون شهاب سنگ را به شهرهای امریکا، شامل می­شد. بسیاری از تحلیلگران سینمایی پیش از سال 2001 و ماجرای یازده سپتامبر اعلام کردند که سینمای امریکا در دهه نود میلادی، زمینه پذیرش یک جنگ را در ذهن و روان شهروندان این کشور آماده کرده است. اما اینکه این جنگ کی و کجا و با چه دست­آویزی به انجام می­رسید،  برای تحلیلگران روشن نبود. با این حال در همان فیلم های سینمایی دهه نود میلادی اشاره­های ظریفی به موقعیت جغرافیایی جنگ وجود داشت. به عنوان مثال فیلم Independence day یا روز استقلال منطقه آغاز آشوب و حمله نیروهای شرور را به تمام دنیا جایی در کشور عراق نشان می­داد. با این حال از آنجا که سالهای زیادی از جنگ های خلیج فارس و افول اقتصادی و نظامی عراق نمی گذشت، تصور یک حمله تمام عیار علیه عراق برای تحلیگران سیاسی کمی دشوار بود. با این حال این حمله انجام شد و مقدمات لازم برای آن را بیش از حادثه یازده سپتامبر، جنگ روانی چندساله هالیوود فراهم نمود.

 

 

 

از سال 2006 به طور مشخص و از سال 2001 میلادی به صورت عام، فعالیت رسانه­ای دیگر توسط منابع تولیدکننده رسانه­ای امریکا آغاز شده است که در حال  زمینه سازی

کشور برای طرح­های آتی خود فراهم آورده­اند

این نمونه که موارد مشابه نیز دارد، نشان می دهد رصد و ارزیابی بلند مدت سینمای هالیوود و سایر رسانه های امریکا، می تواند به عنوان یک مولفه مهم برای کشف برخی سیاست های بلند مدت و تا حدی پنهانِ این کشور، مفید فایده باشد. توجه عمیق به سینمای امریکا در بازه های بلند مدت، در واقع توجه به مقدماتی است که سردمداران این کشور برای طرح­های آتی خود فراهم آورده­اند.

از سال 2006 به طور مشخص و از سال 2001 میلادی به صورت عام، فعالیت رسانه­ای دیگر توسط منابع تولیدکننده رسانه­ای امریکا آغاز شده است که در حال  زمینه سازی لازم را برای سناریوی جدید بین­المللی است. همانگونه که فعالیت های رسانه­ای انجام شده در دهه نود برای یک حادثه هولناک، بر حوالی سال 2000 متمرکز شده بود، نقطه عطف سناریوی جدید نیز سال 2012 میلادی به شمار می­آید.