کد خبر 101470
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲

یک مفسر قرآن کریم در رابطه با عدم گرایش مردم به کسب معارف قرآنی گفت: ایجاد فضای قرآنی به عهده رسانه‌هاست و در این راه آنها بیش از پرداختن به معارف قرآنی به مداحی و تلاوت قرآن می‌پردازند!

به گزارش مشرق ، «ابوالفضل بهرامپور» مترجم و مفسر قرآن کریم در گفت‌‌وگو با فارس، در رابطه با گرایش کمرنگ مردم به آموختن معارف قرآنی با اشاره به اینکه جامعه مسلمانان از تفسیر و معارف قرآنی دورند، گفت: ذائقه مردم در این رابطه توسط رسانه‌ها و بخصوص تلویزیون هدایت می‌شود و این در حالی است که رسانه‌ها نیز بیشتر به تبلیغ مداحی و تلاوت قرآن کریم می‌پردازند.

وی با انتقاد شدید از کم توجهی رسانه‌ها به مباحث معرفتی قرآن کریم گفت: رهبر معظم انقلاب تاکنون بارها بر لزوم کسب معارف قرآنی و مقدمه بودن سایر فعالیت‌ها برای این اصل تاکید کرده‌اند؛ با این وجود رسانه‌ها در منعکس کردن صحیح تاکیدات ایشان در این خصوص به خوبی عمل نمی‌کند.

بهرامپور قرائت و حفظ قرآن کریم را مقدمه‌ای لازم برای فضاسازی پرداختن به معارف قرآن کریم دانست و در این باره افزود: اینجانب به کسانی که تنها وقت پرداختن به یکی از رشته‌های قرآنی را دارند؛ توصیه می‌کنم که به جای رجوع به مقدمات به اصل کسب معارف قرآنی بپردازند.

*متخصصان معارف قرآنی در جامعه مهجورند

بهرامپور عدم رجوع به متخصصان ترجمه و تفسیر قرآن کریم را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: اینجانب متخصصان بسیاری را می‌شناسم که به علت عدم مراجعه به آنها منزوی شده‌اند.

وی پرداختن صرف به حوزه‌های قرائت و حفظ قرآن کریم و خارج نشدن مجموعه‌های قرآنی از این کلیشه را نقطه ضعف آنها دانست و گفت: مراکز قرآنی کشور به دنبال متخصصان معارف قرآنی نیستند و حتی در مهم‌ترین برنامه‌های خود از جمله مسابقات سراسری قرآن کریم از آنها دعوت نمی‌شود.

*قاریان قرآن پس از مواجه با تشویق‌های مردم خود را در قله می‌بینند

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه مهم‌ترین بخش از فعالیت‌های قرآنی پرداختن به فهم پیام‌ها و معارف قرآنی است، گفت: متاسفانه قاریان قرآن وقتی با تشویق‌های مردم مواجه می‌شوند خود را در قله می‌بینند و برای پرداختن به مفاهیم قرآنی انگیزه‌ای ندارند.

بهرامپور با بیان اینکه این آفت مختص قاریان ایرانی نیست، گفت: حتی بسیاری از قاریان عرب زبان از مصری و غیرمصری نیز در تلاوت‌های خود به هنرنمایی نغمه‌ای می‌پردازند و تسلط خوبی بر معنا ندارند.

وی مفاهیم قرآن را کلیدهای فهم آن دانست و گفت: زبان قرآن نیز مانند سایر زبان‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود است و چنانچه هر فردی به عنوان مثال با ضرب‌المثل‌ها و اصطلاحات خاص زبانی آشنایی نداشته باشد فهم درستی نیز از آن نخواهد داشت.

بهرامپور در پایان نیز با تاکید مجدد بر نقش رسانه‌ها و به خصوص تلویزیون در ایجاد فضای قرآنی در بین مردم گفت: در این صورت است که مردم پرداختن به مفاهیم قرآنی و به کارگیری آنها در زندگی خود را به عنوان یک نیاز احساس خواهند کرد.