بحراني با اشاره به رويکردهاي فيلم‌هاي قرآني و اينکه خداوند مدام انسان را متوجه آينده مي‌کند،گفت:انشاالله سينماي مابه سمتي برودکه بتواندمفاهيم سخت راباديدي که روبه‌ آينده است،مطرح کند.ملک سليمان هديه‌اي به سينماي ايران براي رسيدن به اين جريان است.

به گزارش مشرق، "شهريار بحراني " در نشست فيلم سينمايي "ملک سليمان " که در سالن نشست‌هاي خبرگزاري فارس برپا شد، با اشاره به مفهوم مستتر در اين فيلم گفت: داستان "ملک سليمان " داستان درخواست ملک است که در قرآن نيز آمده. خداوند حضرت سليمان را با اين مطلب در قرآن شرح مي‌دهد که با ديدن مشاهداتي متوجه مي‌شود که خداوند او را به درخواست ملک بي‌بديل، الهي و ايده‌آل ترغيب مي‌کند. ملکي که فقط در زمان آخر الزمان به حضرت مهدي (عج) عطا مي‌شود.
وي افزود: در فيلم تا حدودي اين فيلم باز شده که ملک يک جايگاه ايده‌آل دارد و در ابتداي فيلم تأکيد مي‌شود که ظاهرا در "ملک سليمان " همه چيز رو به راه است و به نظر مي‌رسد که او پيامبر مورد علاقه مردم است اما بعد خداوند به او مي‌گويد که ملک تو جسدي بي‌روح است و سليمان بايد از خداوند درخواست رسيدن به ملک ايده‌آل را داشته باشد که مستلزم تسخير بدي‌ها، اجنه و شياطين است که اين کار آساني نيست.
در پي اين مبارزه فتنه‌اي ايجاد مي‌شود که اين فتنه در قرآن آمده و راهکاري نيز براي نجات يافتن از فتنه توسط همه پيامبران به مردم داده شده است. اول اين که تقوا پيشه کنند و دوم اين که از پيامبرشان اطلاعت کنند.
شهريار بحراني گفت: در اين شرايط که دنيا پر از حيرت و سرشکستگي است اين دو نکته مي‌تواند انسان را نجات دهد، داستان فيلم اين است که آيا افرادي که در ملک سليمان هستند مي‌توانند به اين نقطه مطلوب برسند آيا انسان مي‌تواند از جهاد اکبر موفق بيرون آيد و به سمت خدا برود.

* در هنر بايد فضاي خلاقيت به وجود آيد
کارگردان ملک سليمان تأکيد کرد: فکر مي‌کنم فضاي قرآن خلاقيت گروه را تحت تأثير قرار داد و استعدادهاي دروني‌شان متبلور شد و اين در کار هنر مهمترين اصل است. در هنر بايد فضاي خلاقيت به وجود آيد. فضاي سالم و امن و صميمي خدايي به بروز استعدادهاي هنرمندان کمک مي‌کند.
وي درباره استفاده از صداگذاري دالبي و آهنگساز خارجي گفت: در پي اينکه صداگذاري دالبي ديجيتال براي فيلم در نظر گرفتيم قصد ما اين بود که فيلمي بسازيم که تصوير و صدايي در حد بين‌المللي داشته باشد ولي در هر حال دستگاه‌هاي ما خيلي قديمي است و پخش خوبي هم نداريم. ما مي‌خواستيم کار استاندارد خوبي در شأن يک داستان قرآني داشته باشيم، در کنار صدا 600 نماي جلوه‌هاي ويژه به کمک فيلم آمد و در مورد موسيقي ديديم که با توجه به آنکه صداگذاري در خارج از کشور انجام شده نيروهاي خوبي براي ساخت موسيقي نيز در سطح بين‌المللي حضور داشتند که به پيشنهاد يکي از دوستان با چان‌کونگ وينگ مذاکره کرديم و او در پاسخ به ما گفت: با اينکه آدم مذهبي نيست ولي افتخار مي‌کند که براي آهنگسازي اين فيلم انتخاب شده است. او لحظات فيلم را فهميد و درک کرد و با حس خوبي با همکاري با ارکستر فيلارمونيک پکن موسيقي اين فيلم را نواخت. دوستان خارجي ما با فداکاري و از جان دل با ما همکاري کردند و با فطرت‌هاي خود ارتباط خوبي با اين پروژه برقرار نمودند.
بحراني با اشاره به نگارش فيلمنامه "ملک سليمان " گفت:به پيشنهاد آقاي فرآورده ما داستان قرآني حضرت سليمان را به وزارت ارشاد پيشنهاد داديم و با هسته اصلي که شامل من، آقاي فرآورده و قديريان مي‌‌شد شروع به کار تحقيق و پژوهش تاريخي کرديم که نزديک به يکسال و نيم به طول انجاميد. در اين بحث آقاي فرآورده در زمينه ميترائيسم وتمدن باستان و تأثيرش در آيين زرتشت، مسيحيت و نفوذش در دنياي غرب تحقيق مي‌کردند و آقاي قديريان در رابطه با معماري باستان و کليت تفکر هنري بني‌اسرائيل تحقيق کردند. من نيز تحقيقاتي در زمينه تمدن کهن در منطقه خاورميانه به خصوص بين‌النهرين داشتم که سر و کارم به مصر باستان و تاريخ و اثر فکري آيين‌هاي مشرکانه مصر باستان افتاد که قديمي‌ترين تمدني است که تاکنون باقي مانده است.

* فيلمنامه "ملک سليمان " 39 بار بازنويسي شد
وي به تأثير اين تحقيقات بر روي فيلمنامه "ملک سليمان " اشاره کرد و گفت: اين تحقيقات ما را به فضايي برد که بتوانيم شرايط حضرت سليمان و معضلات او را درک کنيم و براي نگارش فيلمنامه خودمان را آماده کنيم. نگارش فيلمنامه کار گروهي بود که ما 3 نفر با همکاري اساتيد دانشگاه وحوزه،و برخي دوستان فيلمساز فيلمنامه‌نويس، روحانيون و طيف وسيعي از دوستان ديگر که فيلمنامه را مي‌خواندند و نظراتشان را مي‌دادند نوشته شد.
بحراني با بيان اين مطلب که 39 بار اين فيلمنامه بازنويسي شده است، گفت: در بازنويسي آخر فيلمنامه نهايي که فيلمنامه‌اي حجيم با بيش از 150 صفحه بود تبديل به فيلمنامه‌اي 51 صفحه‌اي شد که ديالوگ‌هاي آن مورد بازبيني دقيقي قرار گرفته بود. ما در بازنويسي آخر تصميم گرفتيم که اطلاعات فيلم فقط يک بار مطرح شود و فيلمنامه با ديدن تصاوير براي بيننده تکميل شود به همين دليل در زمان فيلمبرداري مي‌دانستيم هر سکانسي قبلا چه زمينه‌هاي اطلاعاتي داشته که حذف شده و حالا بايد با زبان تصوير آن را بيان کنيم مثلا ماجراي عالم اجنه و شياطين و نزديک شدن آنها و تأثيرگذاري‌شان بر روي مردم چيزي بود که در فيلمنامه بارها تکرار شده بود و ما آن را حذف کرديم و فقط در سکانس ملاقات سليمان با سران قبايل و کاهنان آن را نقل کرديم و از ارائه اطلاعات اضافي پرهيز کرديم.

* فيلم داستان سليمان نيست بلکه داستان ملک حضرت سليمان است
کارگردان "ملک سليمان " گفت: متأسفانه تماشاچي ما عادت کرده است که در فيلم‌ها، سريال‌ها زيادي اطلاعات بگيرد و دچار رخوت شده، اين تماشاچي نمي‌خواهد زحمت بکشد که اطلاعات را شخصا از فيلم دريافت کند به همين خاطر برخي از تماشاگران فيلم خيلي از ديالوگ‌ها را از دست مي دهند چرا که فکر مي‌کنند چندين بار ديگر نيز قرار است اين اطلاعات داده شود و زنجيره اصلي مفهومي فيلم را از دست مي‌دهند.
بحراني گفت: فيلم داستان سليمان نيست بلکه داستان ملک حضرت سليمان است اين يک مفهوم سخت الهي است که خداوند در قرآن از آن صحبت کرده. يک مفهوم قرآني به معناي برپايي يک حکومت ايده‌آل که با تسخير طبيعت و بدي‌ها مي‌توان آن را همچون يک بهشت ايجاد کرد.
بحراني نيز با اشاره به شخصيت‌پردازي‌هاي فيلمنامه گفت: متأسفانه تماشاگر اين را نمي‌بيند که شخصيت‌هاي ما شخصيت‌هاي انساني نيستند و شخصيت‌هاي مفهومي هستند. همه مي‌پرسند چرا رابطه سليمان با همسرش کم است و برادرها با هم احوالپرسي نمي‌کنند ولي نمي‌پرسند که چطور اين همه شخصيتي که در فيلم وجود دارد دگرگون مي‌شوند. شهر اول با ترفند سليمان به سوي خانواده‌هايشان باز مي‌گردند. شخصيت‌هاي ما در راستاي مفهومي جلو مي‌روند.در فيلم ما شخصيت‌ها بايد قبول کنند که خودشان را به دست سليمان بسپارند اگر اين کليد را درک کنند آزاد مي‌شوند و اين کليد اصلي فيلم ما نيز هست. شخصيت‌پردازي فيلم صرفا به سليمان ختم نمي‌شود بلکه در وجود افراد اطراف او نهفته است. رابطه‌اي که او با افراد منفي برقرار مي‌کند با شياطين و اجنه‌ها که متأسفانه معمولا اين ديده نمي‌شود.

* به‌گفته مقام معظم رهبري، ما مشکل توليد علم، فکر و به راه نينداختن نهضت نرم‌افزاري داريم
"شهريار بحراني " با ذکر اين مطلب که مشکل فرهنگ را سکاندار اصلي انقلاب اسلامي بارها تکرار کرده‌اند گفت: ما مشکل توليد علم، فکر و به راه نينداختن نهضت نرم‌افزاري داريم و مقام معظم رهبري بارها و بارها اين مطلب را تأکيد کردند، اميدوارم ملک سليمان قدمي باشد در اين راه چرا که فيلم به شدت محتوايي و فرهنگي است و بحث‌هاي اصولي تشيع و قرآني از جمله ولايت،ولايت‌پذيري و اصول و پايبندي‌هاي ما را به مباني اسلامي با زبان غيرمستقيم و بسيار نافذ مطرح مي‌کند.

* امين زندگاني خيلي به من کمک کرد، او بازيگر توانا و باوقاري است
بحراني درباره انتخاب "امين زندگاني " براي نقش حضرت سليمان نبي گفت: شب اول فيلمبرداري زماني که بازي اصلي امين زندگاني شروع شده بود و قرار بود سکانس شب اريحا ؟ را کار کنيم زندگاني به من گفت که من لياقت اين نقش را ندارم و من پاسخ دادم مگر فکر مي‌کني که ما لياقت اين کار را داريم. خداوند سفره‌اي پهن کرده و ما خدمتگزار آن هستيم، اگر بخواهيم خودمان را در اين بين بسنجيم ما در حد قرآن و شخصيت‌هاي قرآني نيستيم.
وي افزود: خصوصيات فردي امين زندگاني خيلي به من کمک کرد، او بازيگر توانا و باوقاري است و اين خصوصيات در بازيگران ما اندک است که در صحنه وقار و آرامش داشته باشند حتي او وقتي در لحظاتي شوخي مي‌کند هنوز شخصيت‌ دروني خودش را با آن وقار بروز مي‌دهد و اين به کار ما خيلي کمک کرد. بعضي از صحنه‌هاي سخت فيلم مثل صحنه‌هاي مناجات و وحي نمي‌توانستيم به سمت او برويم، او آنقدر گرفته، متأثر و ناراحت بود که ما رهايش مي‌کرديم و مي‌گفتيم که امشب شب امتحان اوست که خوشبختانه از اين امتحان سخت سربلند بيرون آمد.

* مهدي فقيه موتور حرکت ملک سليمان بود
شهريار بحراني با اشاره به بازي مهدي فقيه در فيلم سينمايي ملک سليمان گفت: همه دوستان در اين فيلم زحمت کشيدند ولي به عنوان نمونه بايد از مهدي فقيه نام ببرم که علاوه بر سن بالايي که داشتند با اعتقاد قلبي همچون باقي همکاران ما به اين پروژه پيوستند.
وي افزود: از ابتدا تست‌‌هاي زيادي از ايشان گرفته شد و براي نقش يکي از کاهنان در نظر گرفته شده بودند. بعد از اينکه انرژي فراوان ايشان را ديديم به گروه پيشنهاد کردم تا يکي از نقش‌هاي کليدي فيلم را به ايشان واگذار کنيم که همان نقش عارا جادوگر بود که بازي آن انرژي زيادي مي‌خواست. طبق معمول آقاي فقيه بسيار استقبال کردند و گفتند در پروژه‌اي که از آن قرآن است هر کاري از دستشان بربيايد انجام مي‌دهند.
بحراني مهدي فقيه را موتور حرکت ملک سليمان دانست و گفت: او يکي از پرانرژي‌ترين بازيگراني است که تاکنون ديده‌ام. وقتي با او تماس مي‌گرفتيم که براي تست يک لباس ساده بيايد از شيراز راهي تهران مي‌شد و هيچ اعتراضي نيز نمي‌کرد.
وي درباره گريم سنگين نقش عارا جادوگر گفت: گريم بسيار سخت و سنگيني بر روي صورت مهدي فقيه انجام شد که هر بار گروه گريم يک بيني جديد براساس قالب قبلي روي صورت او مي‌ساختند و نصب مي‌کردند. براي سر و مو و ريش شخصيت عارا از نيمه‌هاي شب تا صبح مهدي فقيه زير دست گريمورها مي‌نشست.
کارگردان ملک سليمان افزود: در سکانسي که مهدي فقيه در وسط ستاره آتش قرار گرفته بود و مي‌بايست رقص احضار جن انجام مي‌داد آتش آنقدر حرارت زيادي داشت که ايشان را سوزاند ولي به ما نمي‌گفت و وقتي فيلمبرداري تمام شد ديگر طاقتش رو به پايان بوده است.
وي از اهداي جايزه بهترين بازيگر نقش دوم مرد به مهدي فقيه اظهار خرسندي کرد و گفت: ما از اين اتفاق بسيار خوشحال شديم چون او واقعا حقش بود که جايزه بگيرد و فکر مي‌کنم ديگر نمي‌شد به او جايزه نمي‌دادند. نکته جالب اين است که خيلي‌ها مهدي فقيه را در اين نقش نشناختند و خودش هم از اين جريان راضي بود.

* برخي صحبت‌ها در اين زمينه که قرار است جايزه‌اي به اين فيلم تعلق نگيرد شنيده بودم
بحراني درباره عدم توفيق اين فيلم در جشنواره فيلم فجر گفت: من برخي صحبت‌ها در زمينه اينکه قرار است هيچ جايزه‌اي به اين فيلم تعلق نگيرد شنيده بودم حتي گفته بودند که ما در گروه داوران آمده‌ايم که امين زندگاني و برخي از شاخه‌هاي فيلم جايزه نگيرند. اما بحث اصلي دوستان ما در گروه سازنده فيلم اين بود که ما در جشنواره اصلي که برگزار مي‌شود جايزه‌مان را خواهيم گرفت. اين همواره ديدگاه کساني است که در فيلم‌هاي قرآني همکاري دارند و جشنواره و جايزه برايشان اهميتي ندارد.

*سعي ما بر اين بود که به روش علمي اين فيلم را بسازيم
کارگردان فيلم "ملک سليمان " به فارس گفت: ما در ابتدايي که تحقيقات فيلم‌نامه را شروع کرديم قرار نبود که تا اين ميزان از جلوه‌هاي ويژه استفاده کنيم چون هنوز جلوه‌هاي ويژه وارد کشور نشده قصد ما اين بود که فيلم از کيفيت بالايي برخوردار باشد و راضي بوديم که تعداد محدودي جلوه‌هاي ويژه براي صحنه‌هاي اصلي داشته باشيم اما رفته رفته وقتي گروه بر جلوه‌هاي ويژه سوار شد و گروه تحقيقات در رابطه با جلوه‌هاي ويژه بصري و رايانه‌اي تحقيقات مفصل و دقيقي انجام داد و منابع بسيار جمع‌آوري شد همچنين سفرهاي خارجي براي آشنايي با تکنيک‌هاي روز صورت گرفت ديگر انتظارمان بالا رفت و تصميم گرفتيم فراتر از داستان‌پردازي صرف برويم و صحنه‌هاي قوي و تکنيکي داشته باشيم.
بحراني افزود: تعدادي نماهاي مفهومي با کمک جلوه‌هاي ويژه ساخته شد، در ابتداي داستان که اجنه را نمي‌بينيم، در سکانس اول فيلم که حضرت سليمان و همسرش بالاي تپه‌اي مي‌روند، با کمک جلوه‌هاي ويژه اين امر القا مي‌شود که همه چيز در ملک سليمان روبه‌راه است.
وي ادامه داد: در شهر دوم شيطان کمي مرئي مي‌شوند که به صورت نورهاي مواج به تصوير کشيده مي‌شوند در شهر دوم اجنه‌ها کاملاً مادي و مرئي مي‌شوند و جلوه‌هاي ويژه در سطح وسيع‌تري به کمک فيلم مي‌آيند.
بحراني تأکيد کرد: ما به طور کلي 600 نما داشتيم که با کمک جلوه‌هاي ويژه ساخته شدند که واقعاً رکورد عجيبي به جاي گذاشته است تعدادي زيادي از اين جلوه‌هاي ويژه به نماهاي اصلاحي مربوط مي‌شود و تماشاچي اصلاً متوجه اين نماها و پالايش مفهومي آنها نخواهد شد.
بحراني همچنين درباره تکنيک‌هاي به کار رفته در ساخت پروژه "ملک سليمان " گفت: سعي ما بر اين بود که به روش علمي اين فيلم را بسازيم به همين خاطر تمامي سکانس‌ها و پلان‌هاي فيلم استوري‌برد داشت و دوستان دانشجوي رشته نقاشي آن را طراحي کرده بودند. بعضي از سکانسهاي حساس مثل سکانس اسبها و غار چندين بار استوري‌بردهاي متعدد عوض کرد و بعد از آن نيز پر? و?ژوال از آن تهيه شد که انيميشني بود که به صورت خام و ساده در کامپيوتر مي‌توانستيم کاراکترها و تمامي پلان‌ها را ببينيم.
وي افزود: براي مثال در سکانس آخر که اجنه‌ها مادي مي‌شوند 93 پلان داشتيم که بيش از 50 پلان آن جلوه‌هاي ويژه داشت که هر کدام از چندين لايه تشکيل مي‌شدند. برخي لايه‌ها را در دکور فيلمبرداري کرديم و بعضي‌ها را در استوديو با پرده آبي فيلم گرفتيم.
بحراني به فارس گفت: در هر صحنه سکانس‌هاي پر? و?ژوال عکسبرداري مي‌شد و گروه کاملا مي‌دانست که کدام پلان و لايه چندم آن را فيلمبرداري مي‌کنيم به نظرم اين اتفاق براي اولين بار در ايران بصورت يک کار علمي دقيق و حساب شده انجام گرفت که در عين شيريني بسيار سخت بود.
بحراني در ادامه افزود: ما کاملاً مي‌دانستيم که براي هر پلاني چه برنامه‌اي داريم و سکانس‌هاي بعدي ما چه خواهد بود. همه گروه با هم همکاري دقيقي داشتند به خصوص آقاي خضوعي که چشم گروه ما بود و بايد همه پلان‌ها از نگاه او با هم هماهنگ مي‌شد. ما بحث اينکه سر صحنه برويم تا ببينيم چه مي‌شود را نداشتيم بلکه در هر صحنه با دقت‌نظر و موشکافانه بازي، حرکت، زمان، لايه‌ها و تعاملات را پيش‌بيني کرده بوديم و با مشورت همه عوامل اين سکانس‌ها را فيلم‌برداري مي‌کرديم.
وي افزود: براي اولين بار اين اتفاق در سينماي ايران رخ داد و متأسفانه ما فرصتي براي طرح مسائل فني فيلم نداريم در حالي که واقعاً يک آموزش بسيار جالب براي کار جلوه‌هاي ويژه، پيش‌توليد و فيلم‌برداري سينما محسوب مي‌شود که ناگفته مانده است.

* نبايد در موضع انتقام بيفتيم
اين کارگردان در اين باره که پاسخي براي شيطنت‌هايي که درباره اين فيلم رخ مي‌دهد دارد يا خير؟، گفت: ما وظيفه داريم که از روش‌هاي خدايي براي مقابله استفاده کنيم به اين گونه برخوردها نمي‌توان شيطنت گفت. بعضي‌ها بنابر سليقه‌شان اين گونه فيلم‌ها را نمي‌پسندند و در اين بين رفتارهايي رخ مي‌دهد که با ما متفاوت است. ما وظيفه داريم با ملايمت و نرمي و محبت برخورد کنيم و نبايد در موضع انتقام بيفتيم بلکه بايد سعي کنيم قائل به رفتارهايي باشيم که در فيلم‌هايمان مي‌گوييم.

* "ملک سليمان " هديه‌اي به سينماي ايران است
کارگردان فيلم "ملک سليمان " در پايان گفت: يکي از رويکردهاي فيلم‌هاي قرآني اين است که خداوند مدام انسان را متوجه آينده مي‌کند که دنياي ديگري نيز وجود دارد اين تفکر روبه آينده است که مهم‌ترين هدف ما را تشکيل مي‌دهد که بايد ملکي بسازيم و به سمتش برويم اين داستان براي گذشته است ولي آينده را نشان مي‌دهد انشاالله سينماي ما به سمتي برود که بتواند مفاهيم سخت را مطرح کند با ديدي که روبه‌ آينده است. "ملک سليمان " هديه‌اي به سينماي ايران براي رسيدن به اين جريان است.