به گزارش مشرق، محمود ترفع با بیان اینکه پیگیر همه دستورالعملهای تعیین شده برای کمک دولت به حوزه اتوبوسرانی هستیم اما هنوز هیچ یک منجر به نتیجه نشده است، اظهار کرد: در برخی دستورالعملهای تعیین شده نیاز به حضور بانکها بوده اما آنها پای کار نیامدند و موارد دیگر مربوط به تبدیل ارز به ریال بوده است، مجموع این عوامل باعث شده دستورات تعیین شده منجر به خرید اتوبوس نه تنها برای تهران بلکه برای سایر شهرها نیز نشود.
بیشتر بخوانید:
سرانجام وعده ۳ هزار میلیاردی دولت به تهرانیها
سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به صدور مجوز خرید ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس از محل ارز حاصل از صادرات نفت تصریح کرد: استاندارد این اتوبوسها طبق ضوابطی است که کمیته فنی زیرمجموعه وزارت کشور تعیین میکند؛ استاندارد محیطی آنها نیز طبق مصوبه شورای شهر تهران خواهد بود که در صورت دیزلی بودن باید دارای استاندارد یورو ۴ و فیلتر جذب دوده باشند.
ترفع ادامه داد: با توجه به اینکه پیگیری دستورالعملهای دولتی هستیم اما به اجرا در آمدن آنها سخت است، شهردار تهران و شورای شهر موافقت کردند که بتوانیم از منابع مالی شهرداری خرید اتوبوس انجام دهیم البته اتوبوس آماده وجود ندارد و همیشه بر اساس سفارش مشتری اتوبوسها ساخته میشوند.
وی افزود: بر این اساس پیگیریهای لازم در حال انجام است و فراخوان نیز در روزنامه به چاپ رسیده تا از طریق خودروسازان داخلی نسبت به خرید اتوبوس اقدام شود؛ در این فراخوان یکی از کارخانهها اعلام کرد ۱۳ دستگاه اتوبوس آماده در اختیار دارد که امیدواریم طی روزهای آینده نسبت به تحویل آنها و نوسازی یکی از خطوط اقدام شود.
سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اشاره به اینکه تا پایان سال ۲ خط که اتوبوسهای فرسوده دارند از محل منابع شهرداری نوسازی خواهند شد، یادآور شد: در خطوطی که ظرفیتشان مناسب اتوبوس نیست، نوسازی از طریق مینیبوس انجام خواهد شد؛ خوشبختانه تعدادی مینیبوس نیز موجود است که ارتفاع سقف آنها بلند و استاندارد آلایندگی آنها طبق مصوبات شورای شهر است، همچنین فیلتر جذب دوده نیز دارند.
ترفع با اشاره به اینکه از سال ۸۹ هیچ اتوبوسی به تهران تحویل داده نشده است، متذکر شد: تعدادی محدود اتوبوس در سال ۹۰ به ناوگان تحویل داده شد که باقیمانده تعهدات سال گذشته آن بود؛ در حال حاضر قیمت هر دستگاه اتوبوس تک کابین حدود یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان است که در مواردی این رقم افزایش یا کاهش مییابد.
وی همچنین درباره تفاهمنامه منعقد شده شهرداری و صندوق کارآفرینی امید برای کمک به حوزه حمل و نقل عمومی نیز گفت: این موضوع نیز دست پیگیری قرار دارد؛ رقمی که برای حوزه اتوبوسرانی در نظر گرفته بودند پاسخگوی نیازهای ما نبود از این رو با صندوق امید مکاتبه کردیم تا رقم را افزایش دهند اما این امر نیاز به مصوبه هیئت مدیره صندوق دارد که امیدواریم به نتیجه مطلوب منتهی شود.