به گزارش مشرق، در چند سال گذشته که عراق درگیر مشکلات داخلی و حضور تروریستهای داعش در خاک کشور خود بود، از سوی سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) آسمان این کشور ناامن اعلام شد؛ همچنین اوکراین نیز درگیر جنگی فرسایشی با روسیه بود؛ از سوی دیگر قطر نیز از سوی کشورهای عضو اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس تحریم شد.
مجموعه این عوامل سبب شده بود تا در فاصله ۵ سال گذشته، بخش مهمی از پروازهای عبوری از کریدورهای هوایی شرق به غرب و نیز شمال به جنوب در منطقه غرب آسیا، جنوب آسیا، کشورهای سی آی اس (آسیای میانه)، بالکان و اروپا به آسیا، به آسمان ایران منتقل شوند که درنتیجه درآمد خوبی نصیب شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران کرده بود.
ببینید:
عکس/ سلفی متفاوت مسافران خطوط هوایی جهان
با این حال طی یک سال اخیر با ریشه کن شدن داعش در عراق، این کشور توانست از زیر نوتام ایکائو خارج شده و با استفاده از اعلام تعرفههای ارزانتر نسبت به تعرفه پروازهای عبوری از آسمان ایران، بخش مهمی از پروازهای عبوری را به سمت آسمان خود منتقل کند.
از سوی دیگر برخی تحریمهای بانکی از سوی آمریکاییها علیه ایران نیز سبب شد تا تعدادی از شرکتهای هواپیمایی اروپایی به دنبال انتخاب فضای آسمانی جایگزین آسمان کشورمان باشند که به دلیل گران بودن سوخت هواپیما و نیز مصرف بالاتر سوخت از سایر مسیرها به جای کریدور هوایی ایران، بار دیگر برخی از آنها به فضای عبوری کشورمان بازگشتند.
این در حالی است که طی چند روز اخیر که حملات متقابل موشکی میان برخی گروههای نظامی در عراق و هواپیماهای نظامی آمریکایی در حال رد و بدل شدن است، تعداد زیادی از پروازهای عبوری آسمان عراق، از بامداد امروز به آسمان کشورمان بازگشتهاند.