کد خبر 1058829
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به ارایه کارت‌های خرید اعتباری 1 و 2 میلیون تومانی برای رانندگان اتوبوس، مینی بوس و سواری بین شهری، گفت: برای تسهیلات قرض‌الحسنه 111 هزار راننده با وزارت تعاون مکاتبه شد.

به گزارش مشرق، مهران قربانی درباره بسته‌های حمایتی دولت از رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای در شرایط شیوع کرونا توضیح داد: بسته‌های حمایتی ویژه کسب و کارهای آسیب دیده مرتبط با حمل و نقل جاده‌ای در شرایط  شیوع کرونا فعلا شامل ۵ بسته است که ۳ بسته آن نهایی شده و ۲ بسته آن در آینده نزدیک نهایی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

* بسته اول: کاهش هزینه تهیه اسناد فعالیت حمل و نقل

وی توضیح داد: بسته اول، بسته حمایتی شامل کاهش هزینه ناشی از تهیه اسناد فعالیت حمل و نقل همچون ایجاد امکان تمدید غیر حضوری کارت‌های هوشمند فعالیت راننده و تمدید مجوز فعالیت شرکت‌های حمل و نقلی است که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده است.

* بسته دوم: پرداخت بیمه بیکاری راننده و عوامل حوزه حمل و نقل تا اردیبهشت ۹۹

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: دومین بسته، بسته پرداخت بیمه بیکاری برای اسفند ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ است که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر گرفته و ابلاغ شده است و هر یک از راننده‌ها یا عوامل حوزه حمل و نقل می‌توانند وارد سامانه مورد نظر شده و موضوع بیمه بیکاری خود را آنجا اعلام کنند.

* بسته سوم: کارت های خرید ۱ و ۲ میلیون تومانی با ۳ ماه تنفس برای راننده‌های سرویسی

قربانی ادامه داد: سومین بسته، بسته حمایتی ارائه کارت‌های اعتباری خرید یک و ۲ میلیون تومانی است که توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است.

وی اضافه کرد: این بسته مربوط به اقشار آسیب پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل راننده‌های اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه بین شهری است.

قربانی بیان کرد: قرار است کارت خرید اعتباری یک میلیون تومانی برای خانواده‌های تا یک نفر و ۲ میلیون تومانی برای خانوارهای ۲ نفره و بیش از ۲ نفر باشد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای توضیح داد: برای کسانی که درآمد ثابت ندارند و سرویسی حقوق می‌گیرند، نظیر راننده‌های سرویسی اتوبوس از آن منظر که ۷۰ درصد سرویس‌ها به دلیل کاهش تقاضای سفر، کاهش یافته است، این راننده‌های سرویسی مشمول دریافت این تسهیلات می‌شوند که البته ۱۲ درصد کارمزد دارد که ۴ درصد آن سهم راننده و ۸ درصد هم سهم دولت است و بازپرداخت ۲۷ ماهه و ۳ ماه تنفس دارد.

وی افزود: راننده‌ها می‌توانند در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد شوند و با ورود اطلاعات، معرفی آنها به بانک‌ها انجام می‌شود.

* بسته چهارم: کمک هزینه قرض الحسنه برای ۱۱۱ هزار راننده

قربانی گفت: چهارمین موردی که جزو بسته‌های حمایتی است و در دست پیگیری است، کمک هزینه قرض الحسنه برای حدود ۱۱۱ راننده حمل و نقل مسافری فعال در حوزه بین شهری است. در این راستا فهرست این راننده‌ها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده است و به محض نهایی شدن مراحل اجرایی اطلاع‌رسانی کامل انجام می‌شود که راننده‌ها به چه طریق می‌توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

* بسته پنجم: ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت های حمل و نقل مسافر و مجتمع های خدماتی-رفاهی

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: همچنین بسته پنجم که در حال پیگیری است اختصاص تسهیلات برای شرکت‌های حمل و نقل مسافری و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی بین راهی است.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: تسهیلات ۸ هزار میلیارد تومانی برای همه شرکت‌های حمل و نقلی اعم از ریل، جاده، دریا و حمل و نقل هوایی در نظر گرفته شده است که ۱۰ درصد از این رقم برای شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای خواهد بود.

قربانی اضافه کرد:‌ در این راستا اسامی و تعداد شرکت‌ها ارسال شده است که به محض جمع‌بندی نهایی و ابلاغ، شرکت‌ها می‌توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

* بسته‌های حمایتی فقط برای بخش حمل و نقل جاده ای مسافری 

وی یادآور شد: سه بسته اول به مرحله اجرا رسیده و امکان ثبت‌نام دارد اما دو بسته آخر (تسهیلات قرض الحسنه برای ۱۱۱ هزار راننده) و (اختصاص ۸ هزار میلیارد تومان برای همه شرکت‌های حمل و نقلی) در دست مکاتبه و پیگیری است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: از آن منظر که در شیوع کرونا بخش حمل و نقل مسافری جاده‌ای زیان بیشتری دید و ۷۵ درصد حمل مسافر کاهش یافت، این بسته‌های حمایتی فقط برای حمل و نقل جاده‌ای مسافری است.

قربانی اظهار داشت: بخش حمل و نقل جاده‌ای بار در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ کاهشی از نظر تردد و تقاضا نداشته است و با آهنگ جا به جایی‌های سال گذشته همخوان است، بنابراین در این بسته‌های حمایتی حمایت از بخش حمل و نقل کالا مطرح نیست و متناسب با عدم نفع بخش حمل و نقل مسافری بسته‌ها اختصاص می‌یابد.

منبع: فارس