کد خبر 1064181
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۶

باشگاه پرسپولیس این روزها در شرایط خاص مالی قرار گرفته و بدهکاری‌های مختلف و البته عدم درآمدزایی توسط مدیران باشگاه باعث شده وضعیت این باشگاه بغرنج شود.

به گزارش مشرق، برخی مدعی شده‌اند عدم واریز مبالغی ازسوی کارگزار به باشگاه پرسپولیس، باعث‌شده مدیران نتوانند به وعده‌های خود درقبال طلبکاران عمل کنند و حتی نفراتی از باشگاه اعلام کرده‌اند تا زمانی که کارگزار به حساب باشگاه پولی واریز نکند نمی‌توانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند. در این خصوص مسئولان آتیه‌داده‌پرداز به‌عنوان کارگزار برند باشگاه پرسپولیس درباره اتفاقاتی که در این مدت افتاده توضیحاتی ارائه کرده‌اند که در ادامه می‌خوانید.

 منابعی که باشگاه می‌تواند از طریق کارگزار درآمدزایی کند

کارگزاری برند، مفهوم متفاوتی از اسپانسری است. در موضوع اسپانسری، درازای اشغال فضای تبلیغاتی روی پیراهن یا سایر فضاهای فیزیکی مبلغی به باشگاه پرداخت می‌شود اما موضوع کارگزاری برند مفهوم دیگری است، به این معنی که کارگزار برند با اتکا بر توانمندی فنی و تجاری و سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت و بازاریابی باید توانایی لازم را جهت ارائه خدمات به انبوه هواداران ایجاد کند. با توجه به هدف این قرارداد که رسیدن به یک مدل همکاری مطابق استانداردهای بین‌المللی است و با توجه به اینکه مدل‌های سنتی درآمدی باشگاه‌ها، ازجمله سامانه‌های هواداری که با پیامک عضوگیری می‌کردند و به‌دلیل توقف خدمات ارزش افزوده و تغییر فرآیندهای جلب و جذب هواداران به ایستگاه آخر دوره عمر خود رسیده و تعامل هوادار با باشگاه یک‌سویه بود و هوادار هیچ خدمتی را دریافت نمی‌کرد، ایجاد بسترهای نوین درآمدی در حوزه‌های آنلاین و آفلاین در دستورکار قرار گرفت که برای رسیدن به این مهم، آتیه‌داده‌پرداز با ایجاد زیرساخت فنی لازم و جذب نیروی انسانی متخصص و تخصیص و تجهیز فضای اداری تیم بزرگی را برای این هدف بزرگ شکل داد. مفهوم اصلی که در این قرارداد دنبال می‌شود این است که یک هوادار پرسپولیس بتواند روزانه تمام خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند و در پرداختن به این مفهوم شیوه زندگی در قالب هواداری تعریف و دنبال شود.

این خدمات باید در تمام درگاه‌های آنلاین اعم از وبسایت، اپلیکیشن و شبکه‌های اجتماعی تحت اختیار باشگاه اطلاع‌رسانی و قابل دسترس و ارائه باشد. خدماتی مثل تمامی خدمات اپراتوری اعم از خرید شارژ و بسته‌های اینترنت، خدمات بانکی اعم از انتقال‌وجه و پرداخت و استعلام موجودی و... و خدمات گردشگری و مسافرتی اعم از خرید بلیت و رزرو هتل و...، خدمات فروشگاهی اعم از خرید کالاهای مصرفی و دیجیتال و هرنوع کالای قابل‌ ارائه، ارائه خدمات سرگرمی و چندرسانه‌ای ازجمله پخش فیلم و سریال و بازی و سرگرمی، ارائه خدماتی ازقبیل بیمه و خدمات شهری، شبکه تخفیف و باشگاه مشتریان و ده‌ها خدمت دیگر که قابل ارائه به هواداران است.

درحال‌حاضر بخشی از خدمات اپراتوری، خدمات هواداری و ارائه رایگان (تا اطلاع ثانوی) فیلم و سریال و پیش‌بینی مسابقات در اپلیکیشن پیاده‌سازی شده و توسعه و پیاده‌سازی درگاه‌های فروشگاه و خدمات گردشگری و بیمه نیز صورت پذیرفته و پیاده‌سازی شده است و به‌زودی در دسترس قرار خواهد گرفت. همچنین بسته‌های هواداری مبتنی‌بر شبکه تخفیف و باشگاه مشتریان نیز در حال توسعه است که هواداران از طریق آن می‌توانند به شبکه پذیرندگان دسترسی یافته و از تخفیف‌ها و امکانات پذیرندگان استفاده کنند.

همچنین در حوزه آفلاین درصورتی‌که تأمین کالا و کیت ورزشی اصل و هواداری به‌موقع از طریق اسپانسر ورزشی باشگاه تأمین می‌شود، ایجاد فن‌شاپ اختصاصی پرسپولیس در تهران و برخی شهرهای بزرگ در دستورکار است که از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم آتیه‌داده‌پرداز و توسعه مدل فرانچایزینگ و اعطای نمایندگی اجرا خواهد شد.

همچنین با توجه به اینکه همه کسب‌وکارها با هر اندازه‌ای باید از پتانسیل برند پرسپولیس برای توسعه کسب‌وکار خود بهره‌مند شوند برنامه‌هایی در دستورکار است تا بتوان از طریق ایجاد شبکه پذیرندگان و کسب‌وکارهای پرسپولیسی بسته‌هایی را در بازه‌های زمانی فصلی یا سالانه در اختیار کسب‌وکارهای کوچک قرار داد که شرح آن در این مقال نمی‌گنجد.

بیشتر بخوانید:

واکنش علیپور به احتمال جدایی از پرسپولیس

 طرح‌های آینده

درخصوص تولید محصول اختصاصی نیز درصورت جلب مشارکت تولیدکنندگان طرح‌هایی قابل اجرا خواهد بود که به‌زودی برای این منظور با هماهنگی باشگاه فراخوان خواهیم داشت. توسعه چنین کسب‌وکاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا و زمان‌بر است و مشارکت زیادی را ازسوی تمام ارکان باشگاه، بازیکنان، کادر مدیریتی، رسانه‌ها و هوادران می‌طلبد. همچنین توسعه اپلیکیشن برای ارائه به بازار آن‌هم برای سرویس‌دهی به انبوهی از هواداران در مقایس بزرگ، به‌صورت شبانه‌روزی و کمتر از دوماه صورت گرفت و درحال‌حاضر تمرکز روی بخش‌هایی است که بتوان به‌سرعت بازدهی مالی را برای باشگاه ایجاد کند.

خالی از لطف نیست که به تولید محتوا برای اپلیکیشن و شبکه‌های اجتماعی نیز در این قرارداد توجه کرد که به‌عهده شرکت آتیه‌داده‌پرداز قرار گرفت و با صرف هزینه‌های زیاد و عشق و علاقه کارکنان به پرسپولیس، خوشبختانه از زمان شروع قرارداد تاکنون نزدیک به 800 هزار عضو جدید در شبکه اینستاگرام اضافه شده‌اند و درصورت مطلوب‌بودن شرایط، به‌زودی با همکاری ایرانسل و رفع موانع حقوقی تلویزیون پرسپولیس نیز احیا خواهد شد.

 میزان استقبال هواداران از اپلیکیشن

به‌رغم هجمه‌های زیادی که هنگام تغییر مدیریت باشگاه ازسوی برخی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها علیه قرارداد و باشگاه ایجاد شد که منجر به لغو نصب و آسیب رساندن به سرمایه‌های پرسپولیس شد اما درحال‌حاضر حدود 300 هزار نصب صورت گرفته که 70 درصد آن فرآیند ثبت‌نام را نیز طی کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شد درصورت عدم نشر اطلاعات نادرست مخصوصا در شبکه‌های اجتماعی و همکاری همه‌جانبه و حمایت معنوی بیشتر، فرآیند نصب سرعت بیشتری پیدا می‌کرد، اگرچه ما در این فرآیند حدود 50 هزار لغو نصب داشتیم و دوباره با اعتمادسازی شرایط را فراهم کردیم. هدف این است که با شروع به‌کار سرویس‌های جدید همزمان کمپین‌های بازاریابی آغاز شود و با همکاری هواداران و کمک بازیکنان پرسپولیس به‌سرعت از مرز دومیلیون نصب عبور کنیم که در این صورت می‌توان چشم‌انداز روشنی را در درآمدزایی باشگاه متصور بود.

 تزریق 25 میلیارد پول به باشگاه

تراکنش مالی رابطه مستقیم با ایجاد سرویس و اعتمادسازی هواداران دارد. هواداران باید بپذیرند که با نصب و استفاده از سرویس‌های پرسپولیس که از طریق درگاه‌های تازه ایجادشده، ارائه می شود، کمک شایانی به باشگاه خواهند کرد و وارد یک رابطه برد-برد خواهند شد؛ اما در حال حاضر از طریق فعالیت‌های کارگزاری حدود 25 میلیارد تومان به باشگاه تزریق شده است و همچنین از طریق اپلیکیشن روزانه حدود 800 تا 1100 تراکنش برای خرید شارژ و اینترنت صورت می‌پذیرد.

 بدهی کارگزار به باشگاه؟

باتوجه به نوع قرارداد که به‌صورت مشارکتی تنظیم شده است مقرر شده کارگزار با سرمایه‌گذاری خود در حوزه زیرساخت و توسعه فنی و بازاریابی، ابتدا زیرساخت‌های لازم را ایجاد و سپس درصورت درآمدزایی به‌صورت پلکانی سهم مشخص‌شده را دریافت کند. در مدل مشارکتی ایجاد درآمد وابسته به ایجاد ساختار است، به این معنی که ابتدا کارگزار برند سرمایه‌گذاری می‌کند و سپس بازاریابی و درنهایت درآمدزایی صورت می‌پذیرد. هواداران باید بدانند که این فرآیند زمان‌بر است و اکنون که وارد سومین ماه رونمایی از اپلیکیشن و طرح‌های تجاری شده‌ایم، در حال فراهم‌آوری شرایط مطلوب و با کیفیت کار هستیم و هیچ بدهی مالی به باشگاه نداریم و حتی در تلاشیم طرح‌های زودبازده را سریع‌تر به‌لحاظ فنی آماده کنیم تا بتوانیم در این شرایط سخت مالی و به‌رغم تعطیلی لیگ و کاهش تب فوتبال، جریان مالی مناسبی را با کمک هواداران برای باشگاه ایجاد کنیم.

 اقدامات برای جذب برند و اسپانسر

گاقدامات مرتبط در این خصوص با شروع قرارداد آغاز شد و به‌رغم اینکه قرارداد ما تقریبا در انتهای سال با باشگاه نهایی شد، اغلب شرکت‌های بزرگ بودجه تبلیغاتی خود را مصرف کرده بودند یا در انتظار تصویب بودجه برای سال بعد بودند. بنابراین یکی از مشکلات این بود که زمان مناسبی برای جذب اسپانسر نبود اما با این حال با مذاکرات صورت‌گرفته و همکاری باشگاه یک اسپانسر برای پشت پیراهن عقد قرارداد کرد که تا پایان این فصل ادامه خواهد داشت.

مشکل دیگر این بود که به‌صورت سنتی بسیاری از اسپانسرها تمایل دارند در هر دو باشگاه رقیب حضور داشته باشند و همکاری با یکی از باشگاه‌ها را مساوی با از دست دادن طرفداران باشگاه دیگر می‌دانستند که این نیز مشکلاتی را در مذاکره ایجاد می‌کند. هرچند شرایط اقتصادی و فشار تحریم‌ها بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی را در هزینه بازاریابی و تبلیغات محتاط کرده است اما با تمام این تفاسیر مذاکراتی با برخی اسپانسرها و با صرف زمان بسیار صورت پذیرفت که درحال نهایی‌سازی بود اما به‌دلیل ایراداتی که ازسوی باشگاه مطرح شد و مورد قبول اسپانسر قرار نگرفت، این مذاکرات هم به‌حالت تعلیق درآمد.

 لغو جلسات به کارگزار ربط ندارد

پنجم فروردین جلسه‌ای برای 6 فروردین درخواست شد که به‌دلیل بیماری کرونا برگزار نشد و جلسه به 9 فروردین موکول شد که در این تاریخ نیز به‌دلیل جمع‌بندی گزارش‌های بخش اقتصادی باشگاه، جلسه به بعد از تعطیلات عید موکول شد. بعد از تعطیلات جلسه مشترکی با هیأت‌مدیره باشگاه برگزار شد که در رسانه‌ها نیز منعکس شد. اینکه جلسات توسط کارگزار لغو شد، صحت ندارد.
 
 پیشنهادی بابت فسخ قرارداد نرسیده شایعه پیشنهاد باشگاه برای لغو قرارداد صحت ندارد. به‌نظر می‌رسد جوسازی‌هایی در این خصوص وجود دارد اما چنین پیشنهادی مطرح نشده است و ما با قدرت در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای درآمدزایی پایدار هستیم و امیدواریم با حمایت وزارت محترم ورزش و جوانان و تمام ارکان باشگاه محترم پرسپولیس، شرایط بهتری برای سرعت بخشیدن به فعالیت‌ها ایجاد شود تا شرکت‌های دیگر نیز جرأت کنند به کمک باشگاه‌های محبوب ب

یایند و شرایط باشگاه‌ها را برای استقلال مالی فراهم کنند.

منبع: روزنامه فرهیختگان