کد خبر 106602
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷

یکی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتائی در مورد نوروز تأکید کرد: نوروز یعنی روز نو؛ روز اولین فصل بهار مثل خود فصل بهار یک امر واقعی و تکوینی است و به جمشید ارتباط ندارد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، در استفتائی از آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی در مورد نوروز سئوال شده است: بفرمائید نظر شرع مقدس درباره نوروز چیست و آیا می‌توان آن را به عنوان عید تلقی کرد؟

در پاسخ آیت الله صافی گلپایگانی در مورد این استفتاء آمده است: اعیاد شرعی و مذهبی بزرگ اسلامی، عید فطر، عید قربان، عید غدیر و روزهای ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) است.

وی در ادامه تصریح کرده است: در عید نوروز هم اگر مؤمنان برنامه‌های دینی، مانند دیدار با برادران مؤمن یا عیادت بیماران و رسیدگی به‌حال مستمندان داشته و برنامه‌های بدآموز نداشته باشند، مناسب است.

هر روزی که در آن معصیت خدا نشود، آن روز عید است

این مرجع تقلید یادآور شد: در حدیث است "کُلُّ‏ یَوْمٍ‏ لَا یُعْصَى‏ اللهُ فِیهِ فَهُوَ یَوْمُ عِیدٍ" هر روزی که در آن معصیت خدا نشود، آن روز عید است.

وی در ادامه تصریح کرد: نوروز، یعنی روز نو. روز اولین فصل بهار مثل خود فصل بهار یک امر واقعی و تکوینی است و به جمشید ارتباط ندارد، خدا می‌داند چند هزار یا چند میلیون سال پیش از جمشید بوده است.

آیت الله صافی بیان داشت: از آیات خدا است که زمین دوباره بعد از موتش و خشک‌شدن گیاه‌ها زنده می‌شود و چنان‌که در قرآن مجید می‌فرماید "اعْلَمُوا أَنَّ اللهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِ‌ها" و محتمل است غسل یا هر عبادت دیگری به همین مناسبت باشد.