مشکل اصلی صنعت لوازم‌خانگی افزایش قیمت و کمبود مواد اولیه در داخل کشور است به طوری که فولاد و مواد پتروشیمی هر روز دچار نوسان و افزایش قیمت می‌شوند.

سرویس اقتصاد مشرق-  چند هفته‌ای است رشد قیمت لوازم‌خانگی موجب نگرانی کاسبان، مردم و دولتمردان شده است. دولت هم در این زمینه دستورات و تصمیماتی اتخاذ کرده است.

فعالان صنف لوازم‌خانگی معتقدند علت گرانی اخیر، افزایش شدید قیمت مواد اولیه است و دولت اگر می‌خواهد بازار را ساماندهی کند، باید جلوی افزایش قیمت مواد اولیه را بگیرد.

سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی در گفتگو با مشرق در خصوص گرانی لوازم‌خانگی در بازار گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل گرانی این محصولات کمبود آن در بازار است ولی به هیچ وجه افزایش قیمت و گرانی این محصولات را قبول نداریم و این کار به صورت غیرقانونی اتفاق افتاده است.

وی افزود: به همین منظور با جلساتی که با سازمان حمایت داشتیم، قرار است به‌زودی همه شرکت‌های تولیدکننده، قیمت محصولات خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند تا دیگر شاهد گران‌فروشی نباشیم و اگر در هر جایی تخلف صورت گرفت به صورت قانونی با آن برخورد کنیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی اظهار نمود: به صورت کلی قرار است بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت لوازم‌خانگی در بازار داشته باشیم و هر مبلغی بالاتر از آن تخلف محسوب می‌شود.

اکبر پازوکی، نایب رئیس و سخنگوی اتحادیه لوازم‌خانگی در گفتگو با مشرق در خصوصی گرانی لوازم‌خانگی در بازار گفت: افزایش قیمت لوازم‌خانگی زیرسبیلی بوده است به طوری که هیچ شرکتی تا ۱۰ روز پیش در سامانه ۱۲۴ قیمت کالاها خود را درج نکرده بود.

وی افزود: با صحبتی که با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داشتیم قرار بر این شد که نامه کتبی برای تمامی شرکت‌های تولیدکننده و توزیع‌کننده فرستاده شود که شرکت‌ها هر چه سریع‌تر قیمت‌هایشان را تثبیت کنند و در سامانه درج کنند و همین‌طور و این شرکت‌ها با همین قیمت، محصولاتشان را به نمایندگی‌هایشان بدهند تا فروش صورت گیرد.

نایب رئیس و سخنگوی اتحادیه لوازم‌خانگی در توضیح این که بسیاری از تولیدکنندگان عدم اختصاص ارز برای واردات مواد اولیه را علت گرانی لوازم‌خانگی می‌دانند نیز گفت: با شرایطی که در دو سال اخیر داشته‌ایم تمام کارخانه‌داران اعلام می‌کنند که تنها موتور محصولات خانگی را از کشورهای دیگر خریداری می‌کنند البته درصد کمی از شرکت‌ها نیز بورد از خارج وارد می‌کنند ولی به صورت کلی ارزبری این کالاها آنقدر بالا نیست که بتواند تغییر زیادی در قیمت تمام‌شده لوازم‌خانگی داشته باشد.

پازوکی در ادامه یادآور شد: مشکل اصلی صنعت لوازم‌خانگی افزایش قیمت مواد اولیه در داخل کشور است به طوری که فولاد و مواد پتروشیمی هر روز دچار نوسان و افزایش قیمت می‌شوند مخصوصاً از زمانی که فولاد در بورس عرضه می‌شود هر روز قیمتش متفاوت بوده و کارخانه‌داران صنعت لوازم‌خانگی بیشترین ضرر را می‌کنند. دلیلش نیز این است که سرمایه هیچ‌کدام از ما به حالت اولیه برنمی‌گردد و روزبه‌روز نیز این افزایش قیمت بیشتر می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان ارزان شدن محصولات خانگی در آینده‌ای نزدیک وجود دارد نیز اذعان نمود: اگر دولت قیمت فولاد، مواد پتروشیمی، رنگ و ورق آهن و ارز را کنترل نکند یا به تولیدکنندگان کمکی نکند ما هیچ آینده خوبی را برای صنعت لوازم‌خانگی متصور نیستیم ولی دولت وعده‌هایی برای اصلاح امور به ما داده است.

نایب رئیس و سخنگوی اتحادیه لوازم‌خانگی گفت: تمامی کارخانجات لوازم‌خانگی با افزایش تولید روبرو بوده‌اند ولی با وجود این افزایش تولید ۱۰ درصدی، به خاطر به بستن مرزها و تحریم‌های ظالمانه کشورمان قادر به پاسخگویی به تمام نیازهای مشتریان داخلی نیستیم.

پازوکی بیان داشت: سالانه باید ۳/۳ میلیارد دلار لوازم‌خانگی در بازار عرضه شود که از این تعداد حدود ۱/۱ میلیارد دلار آن در کشورمان تولید می‌شود و ۲/۲ میلیارد دلار آن وارداتی بوده است پس باید تولید کشورمان دو برابر ظرفیت فعلی شود تا بتوانیم به صورت کلی در این صنعت خودکفا شویم ولی وقتی مواد اولیه نیست یا کم هست یا این که هر روز یک قیمتی دارد تولیدکننده چطور برنامه‌ریزی کند تا به این میزان تولید نائل شود؟

وی در خصوص برخی قیمت‌های محصولات خانگی که در فضای مجازی بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون نیز عنوان شده گفت: یک سری کالاهای خاص در کشور وجود دارد که هر کسی قادر به خرید آنها نیست و قیمت ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومانی فریزر هم یک نمونه از آن است که در جامعه فعلی فقط یک درصد مردم کشورمان قادر به خرید چنین کالایی و محصول لوکس هستند که معمولاً به صورت کنترل از راه دور و بسیار لاکچری هستند و نمی‌توان این مورد را به کل صنعت لوازم‌خانگی نسبت داد.

این مقام مسئول در پایان افزود: ۹۹ درصد از کالاهایی که در فضای مجازی به فروش می‌رسد قاچاق هستند که با کدهایی که به صورت پیامک می‌فرستند در حال رایزنی با اماکن هستیم تا بفهمیم از کجا این کالاها وارد می‌شوند.