به گزارش مشرق، روز جمعه ۳۰ خرداد ماه شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) را با ۲۵ رای مثبت، هفت رای ممتنع، یک غایب و دو رای منفی به تصویب رساند.
چین و روسیه دو کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. نمایندگی چین در دفتر سازمان ملل در وین پس از صدور این قطعنامه از آن ابراز تاسف کرد و نسبت به تاثیر چنین اقدامی بر برجام هشدار داد.
در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به تعهدات خود در چارچوب ان.پی.تی و پروتکل الحاقی کاملا پایبند باشد.
بیشتر بخوانید:
قدردانی پامپئو از عملکرد آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره ایران
«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی نیز روز (جمعه) بعد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام، گفت این سازمان به فشار بر ایران برای گرفتن پاسخ درباره مکانهای مورد نظر ادامه میدهد.
وانگ کان سفیر چین در سازمانهای بینالمللی یک روز قبل از صدور این قطعنامه در نشست شورای حکام در ۱۸ ژوئن در وین طی سخنانی عنوان کرد: چین گزارش مدیرکل در مورد موافقتنامه پادمانی معاهده عدم اشاعه سلاحهای هستهای (NPT) با جمهوری اسلامی ایران مندرج در سند GOV/2020/30 را مورد ملاحظه قرار میدهد.
وی افزود: اگرچه مسئله ارائه دسترسی توسط ایران به خودی خود موضوع موافقتنامه پادمان جامع (CSA) است، این گزارش، همراه با پیشنویس قطعنامه برخی از کشورها در مورد مسئله مذکور میتواند روندی را تحت شرایط فعلی آغاز کند که ممکن است مسئله هستهای ایران را دوباره به دو راهی همراه با ابهام برگرداند. چین عمیقاً نگران تحولات مبتنی بر گزارش فوق است.
*یکجانبهگرایی و قلدرمابی آمریکا
وی افزود: مدتی است تنشهای مربوط به مسئله هستهای ایران دوباره زیاد شدهاند.ریشههای اصلی این وضعیت در شیوههای یکجانبهگرایانه و قلدرمأبانه ایالات متحده نهفته است، به طوری که خروج یکجانبه آمریکا از برجام و سیاست فشار حداکثری بر ایران گواه بر آن است. علاوه بر این، ایالات متحده نه تنها به معافیتهای تحریمی باقیمانده از پروژههای هستهای مرتبط با برجام را خاتمه داده است بلکه آشکارا در مسیر لغو تحریمهای تسلیحاتی متعارف علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و از بین بردن کامل برجام فشار وارد میآورد.
نماینده چین خاطرنشان کرد: در این زمینه، چین نگرانی خود را در مورد اصرار آژانس در اقدام شتابزده به منظور نتیجهگیری در خصوص امتناع ایران در ارائه دسترسی و اینکه آژانس گزارش مربوطه خود را قبل از نشست فعلی شورا منتشر کرده است، ابراز میدارد.
وانگ کان گفت: سه واقعیت اساسی درباره موضوعات اجرای پادمان در ایران را بایستی مدنظر قرار داد: اول، ماهیت غیر اضطراری موضوع دسترسی است که در گزارش مدیرکل نیز بر آن تأکید شده است. دبیرخانه قبل از نشست شورا در ماه مارس امسال این موضوع را که به روشنی در سوابق ثبت شده است، با شورا در میان گذاشت که سابقه موضوع بررسی به سالها قبل برمیگردد و ضمن اینکه شامل مقدار خیلی کمی از مواد هستهای میشود و این موضوع به خودی خود فوری نبوده و مستلزم خطر اشاعهای نیست.
*ایران بارها و بارها بر آمادگی خود برای ادامه گفتوگو و همکاری با آژانس جهت اجرای تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی تأکید کرده
وی افزود: دوم، ایران از زمان اجرای برجام در سال ۲۰۱۶ همیشه سطح بالایی از همکاری با آژانس را در زمینه نظارت و راستیآزمایی حفظ کرده است و در واقع این کشور، میزبان بیشترین تعداد بازرسیها آژانس بوده است. سوم، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان جهت گفتوگوی سیاسی دو بار به ایران سفر کرده است. ایران همچنین بارها و بارها بر آمادگی خود برای ادامه گفتوگو و همکاری با آژانس جهت اجرای تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی تأکید کرده است ضمن اینکه ایران از آژانس برای بازدید و مشورت بیشتر دعوت کرده است.
نماینده چین اضافه کرد: گزارش فوق (GOV/2020/30) گزارشی است که مدیرکل شخصاً آن را ارائه کرده است که مستلزم تأیید کشورهای عضو نیست، اما با این وجود هنوز امکان دارد تا مبنایی را برای اقدام بعدی شورای حکام و حتی شورای امنیت فراهم سازد. به همین دلیل خاص، چنین گزارشی باید بیطرفانه و عینی بر اساس مفاد مربوطه موافقتنامه پادمان جامع (CSA) و پروتکل الحاقی(AP) باشد.
وی بیان کرد: در این زمینه تمایل دارم تا دبیرخانه در موارد زیر شفافسازیهایی ارائه کند: اولاً، مبنای حقوقی خاص درخواست آژانس برای دسترسی با توجه به مقررات مربوطه موافقتنامه پادمان جامع (CSA) و پروتکل الحاقی (AP) چیست؟ آیا این واقعیتی غیرقابل انکار نیست که نظرات مختلفی در شورا در خصوص سوال مشروعیت درخواست فوق توسط آژانس وجود دارد؟ ثانیاً، آژانس در گزارش خود چنین نتیجهگیری کرده است که "سه فعالیت احتمالی" که احتمالاً در ایران وجود داشته است، یعنی "احتمال" متهکاری و ترکیب اورانیوم طبیعی،"احتمال" فرآوری و تبدیل سنگ معدن اورانیوم از جمله فلوریناسیون مربوط به چرخه سوخت هستهای و "احتمال" آزمایش انفجاری متعارف از جمله در رابطه با آزمایش حفاظ در آمادهسازی برای استفاده از آشکارسازهای نوترونی به دلیل عدم راستیآزمایی وجود دارد. آیا با این وجود، این رویکرد آژانس مبتنی بر پیشداوری یا حتی فرض از پیش مجرم شناختن نیست؟
وی افزود: ثالثاً، از سه "احتمال" فوق، بدیهی است که هیچ قطعیتی از طرف آژانس در مورد فعالیتهای مذکور وجود ندارد. در چنین شرایطی، خصوصاً در زمانی که ایران بارها و بارها عزم خود را برای ادامه همکاری با آژانس تکرار کرده و آژانس را برای گفتوگوهای بیشتر به ایران دعوت کرده است، چرا آژانس همچنان به نتیجهگیری در مورد "امتناع دسترسی ایران" و ارائه گزارش با چنین عجلهای اصرار دارد؟ آیا این حرکت به حل مشکل کمک خواهد کرد یا فقط وضعیت را بدتر میکند؟
*چین حتی نمیتواند با هیچ قطعنامهای که مبنای آن مشاجره انگیز باشد، موافقت کند
وانگ کان ادامه داد: با توجه به موارد فوق، چین همچنان بر این اعتقاد خود راسخ شده است که هنوز راهحلی در مورد موضوع دسترسی از طرف ایران وجود دارد. چین تحت چنین شرایطی نمیتواند با توجه به این رویکردی که گزارش مدیرکل در حال حاضر ارائه شده است و با نتیجهگیری مندرج در آن موافقت کند.
وی افزود: چین حتی نمیتواند با هیچ قطعنامهای که مبنای آن مشاجره انگیز باشد، موافقت کند. برخی کشورها ضمن پیشبرد پیشنویس قطعنامه، خطر این اقدام خود را نادیده میانگارند. این یک مورد کاملا بی مسئولیتی با توجه به سیاست شتر مرغی است. چنین پیشنویس قطعنامهای، پس از تصویب، ممکن است احتمالاً مبنایی برای اقدامات بیشتر در شورای امنیت و مهر پایان بر برجام باشد که نه تنها به ضرر موافقتنامه پادمان جامع (CSA) و پروتکل الحاقی(AP) است بلکه کل رژیم جهانی منع اشاعه که معاهده عدم اشاعه سلاحهای هستهای (NPT) به عنوان سنگ بنای آن است را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
نماینده چین خاطرنشان کرد: چین از ایران میخواهد تا با جدیت به اجرای تعهدات خود تحت موافقتنامه پادمان جامع (CSA) و پروتکل الحاقی (AP) عمل کند، از خود انعطافپذیری و سازندگی نشان دهد و ارتباطات عمیق خود با آژانس در مورد موضوع دسترسی را با هدف یافتن راهحل در کوتاهترین زمان از طریق گفتگو و همکاری ادامه دهد.
وی گفت: چین از آژانس میخواهد تا وظایف خود را به شیوه مستقل، عینی و بیطرفانهای انجام دهد و فعالیتهای نظارتی و راستیآزمایی در مورد ایران را مطابق مقررات مربوطه موافقتنامه پادمان جامع (CSA) و پروتکل الحاقی(AP) ضمن اجتناب از سیاسی کاری انجام دهد.
*آمریکا از فشار حداکثری خود بر ایران دست بکشد
نماینده چین عنوان کرد: چین از ایالات متحده میخواهد تا از طریق دستکشیدن از فشار حداکثری خود بر ایران، سیاست نادرست خود را تغییر دهد. چین همچنین از طرفهای مرتبط میخواهد که از اعمال فشار ناخواسته به ایران با استفاده از قطعنامهها و اعمال فشار بیش از این خودداری کرده و از به رأی گذاشتن این قطعنامه صرفنظر کنند.
وی عنوان کرد: در این لحظه مهم، حفظ برجام به حفظ چندجانبهگرایی و رژیم بینالمللی عدم اشاعه کمک میکند. همچنین حفظ برجام به حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه، در راستای منافع اساسی همه طرفها کمک میکند.چین از همه طرفهای ذیربط میخواهد که با برعهده گرفتن مسئولیت تاریخی خود با ادامه حمایت از گفتوگوی سازنده و همکاری بین آژانس و ایران به منظور حل و فصل مناسب مسائل مربوط به اجرای پادمان، تصمیم تاریخی درستی بگیرند.
نماینده چین در پایان تصریح کرد: به هیچ وجه نمیتوانیم اجازه دهیم موضوع هستهای ایران مجدداً به جاده قدیمی تقابل برگردد.