کد خبر 1086285
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰

وزیر آموزش‌ و پرورش، شیوه‌نامه اجرایی فعالیت‌های تابستانی مجازی در بستر شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) را به ادارات کل آموزش‌ و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

به گزارش مشرق، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌ و پرورش، شیوه‌نامه اجرایی فعالیت‌های تابستانی مجازی در بستر شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) و در راستای تحقق راهکار ۱۷-۴ سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش که به ‌منظور گسترش بهره‌برداری از ظرفیت آموزش‌های غیرحضوری و مجازی در برنامه‌های آموزشی و پرورشی ترسیم ‌شده است را به ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید:

حق این دانش‌آموزان صفر است یا ۲۰؟

هر ساله در فصل تابستان، آموزش‌ و پرورش در استمرار فرآیندهای تربیتی اقدام به تشکیل پایگاه‌های تابستانی برای دانش‌آموزان علاقه‌مند می‌کند و در سال جاری با توجه به شیوع کووید۱۹ در کشور، این فعالیت‌ها در فضای مجازی با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانش‌آموزی و متناسب با عنوان سال جهش تولید و با شعار «هر دانش‌آموز، یک مهارت» در قالب اقدامات ملی، استانی و منطقه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد.

بر اساس این بخشنامه، مدیران پایگاه‌های تابستانی مدارس منتخب (مراکز دارالقرآن، کانون‌های فرهنگی ـ تربیتی، مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی، اردوگاه‌های دانش‌آموزی، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پژوهش‌سراها، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، هلال‌احمر، سازمان بسیج دانش‌آموزی و ...) باید تمام مراحل تشکیل پایگاه و فرآیندهای ثبت‌نام و تشکیل کلاس‌ها را در شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) انجام دهند.

در مناطقی که امکان برگزاری کلاس حضوری به‌صورت محدود وجود دارد مطابق سنوات گذشته ثبت‌نام از طریق سامانه اوقات فراغت در همگام انجام می‌شود.

دانش آموزان داوطلب موظف به حضور در همه کلاس‌های ثبت‌نام‌ شده، طبق برنامه اعلامی پایگاه تابستانی۹۹ درساعات تشکیل کلاس توسط پایگاه هست.

دانش‌آموز باید مشابه پایگاه حقیقی در برنامه‌های پرورشی و فرهنگی ثبت‌نام مشارکت فعال داشته باشد.

حضور دانش‌آموز در طول ساعت برگزاری کلاس ضروری بوده و ترک کلاس بدون اجازه قبلی، غیبت محسوب می‌شود.

طرح «مزرعه تابستانی من»

اگرچه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان از اهداف آموزش ‌و پرورش و دستگاه‌های متولی امور جوانان و نوجوانان است، توجه به حرفه خانوادگی، انتقال تجربیات و فرهنگ اشتغال به نسل آینده، کسب مهارت و کارآفرینی از دیگر اهدافی است که باید مورد توجه قرار گیرد، طرح مزرعه تابستانی من، با نگاه به اهداف فوق، دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم را تحت پوشش قرار خواهد داد؛ به‌ویژه دانش‌آموزان روستایی و عشایری و دانش‌آموزانی که یا شغل والدینشان کشاورزی است یا امکان بهره‌گیری از زمین کشاورزی را دارند.

در این طرح دانش‌آموزان علاقه‌مند ‌می‌توانند در ابتدای تابستان قطعه زمینی را حداقل به مساحت۱۰۰ مترمربع در اختیار بگیرند و نسبت به کاشت برخی از اقلام کشاورزی متناسب با شرایط بومی و محلی با بهره‌گیری از مشاوره و راهنمایی والدین، مهندسین کشاورزی، مدرسین فنی و حرفه‌ای، اطلاعات اینترنتی و سایر صاحب‌نظران به زیر کشت محصول مورد علاقه ببرند.

ویژگی‌های مزرعه تابستانی من

-مساحت زمین حداقل ۱۰۰ مترمربع باشد

-مزرعه ترجیحاً با استفاده از سازه‌های سبک بومی مثل فنس، شاخه‌های درختان یا شیارهای خاکی، حصارکشی محدود شود.

-نام‌گذاری مزرعه به نام خود دانش‌آموز یا هر اسمی تمایل دارند، باشد (مزرعه تابستانی دانش‌آموز علی مرادی) یا (مزرعه تابستانی نشاط)

-چند دانش‌آموز باهم می‌توانند دارای یک مزرعه باشند.

- قبل از هرگونه اقدام مشاوره لازم را از صاحب‌ نظران دریافت نمایند.

- خود دانش آموزان باید از مرحله آماده‌سازی زمین تا کاشت، نگهداشت و برداشت کار را انجام دهند.