کد خبر 1094424
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

محاسبه بدبینانه انجام‌شده با احتساب کف حضور تماشاگران،نشان می‌دهد تنها چهار تیم پرهوادار ایرانی می‌توانستند حداقل ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از حضور تماشاگران‌شان در بازیهای خانگی درآمد داشته باشند.

به گزارش مشرق، «برگزاری مسابقات لیگ برتر در ورزشگاه‌های خالی منجر به حذف درآمد ناشی از بلیت‌فروشی شده است. بلیت‌فروشی همواره جزو معدود منابع محقق درآمدی در اقتصاد نحیف فوتبال ایران به شمار می‌رفته است. در این مطلب زیان حاصل از کرونا در حوزه بلیت‌فروشی برای چهار تیم پرهوادار فوتبال ایران را برآورد کرده‌ایم.

پرسپولیس: مسابقات لیگ نوزدهم در حالی بدون تماشاگر شد که پرسپولیس پنج بازی خانگی را برابر شهرخودرو، شاهین بوشهر، فولاد، ذوب ‌آهن و سایپا پیش رو داشت. با توجه به حضور پرسپولیس در کورس قهرمانی، انتظار می‌رفت چهار بازی نخست این فهرست دست ‌کم به طور میانگین ۴۰ هزار نفر را به ورزشگاه بکشاند و بازی آخر که احتمالا دربرگیرنده مراسم اهدای جام و جشن قهرمانی خواهد بود، در استادیوم مملو از تماشاگر آزادی برگزار شود. اگر برای چهار بازی نخست مجموعا ۱۶۰ هزار و برای بازی قهرمانی ۶۰ هزار قطعه بلیت با قیمت متوسط ۱۵ هزار تومان به فروش می‌رفت، میزبانی‌های پایانی پرسپولیس می‌توانست حدود ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

قهرمان نشدن پرسپولیس چیزی شبیه غیرممکن!/ شانس کدام تیم‌ها برای کسب سهمیه آسیایی بیشتر است؟

استقلال: آبی‌ها در این بازه زمانی شش بازی خانگی را برابر ذوب ‌آهن، سایپا، تراکتور، نساجی، سپاهان و پیکان پیش رو داشتند. اگر برای چهار بازی معمولی این تیم به ‌طور متوسط حضور ۳۰ هزار نفر را تخمین بزنیم و فرض کنیم برای دو بازی خاص با تراکتور و سپاهان هم ۶۰ هزار نفر راهی استادیوم آزادی می‌شدند، استقلال در این مسابقات می‌توانست مجموعا ۲۴۰ هزار قطعه بلیت به فروش برساند. این عدد ضرب‌در میانگین قیمتی ۱۵ هزار تومان برای هر بلیت، ما را به رقم ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌رساند.

سپاهان: مسابقات خانگی سپاهان در ورزشگاه ۷۵ هزار نفری نقش جهان برگزار می‌شود. شروع دیدارهای بدون تماشاگر این تیم، از بازی حساس با پرسپولیس بود. سپاهان دست ‌کم می‌توانست برای این بازی ۵۰ هزار قطعه بلیت به فروش برساند. غیر از این طلایی‌پوشان پنج بازی خانگی دیگر برابر گل‌گهر، پارس جنوبی، نفت آبادان، نساجی و شهرخودرو داشتند. اگر به طور متوسط در هر کدام از این پنج بازی ۱۰ هزار سپاهانی هم در ورزشگاه حاضر می‌شدند، باشگاه اصفهانی می‌توانست مجموعا صد هزار قطعه بلیت بفروشد که با قیمت هر بلیت ۱۰ هزار تومان، این تیم را به درآمد یک میلیارد تومانی می‌رساند.

تراکتور: مسابقات خانگی تراکتور در ورزشگاه ۶۷ هزار نفری یادگار امام تبریز برگزار می‌شود. آنها در دوران کرونا پنج میزبانی برابر نساجی، نفت آبادان، سپاهان، پیکان و ماشین‌سازی داشتند. به فرض حضور ۱۵ هزار تماشاگر در چهار بازی معمولی این تیم و ۴۰ هزار تماشاگر برابر سپاهان، تراکتوری‌ها هم می‌توانستند مجموعا حدود صد هزار قطعه بلیت بفروشند و با احتساب بلیت ۱۰ هزار تومانی، درآمد یک میلیارد تومانی از مسابقات خانگی پایان فصل به دست بیاورند.

رقم نهایی: محاسبه بدبینانه انجام‌شده با احتساب کف حضور تماشاگران در مسابقات، نشان می‌دهد تنها چهار تیم پرهوادار ایرانی می‌توانستند حداقل ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از حضور تماشاگران‌شان در مسابقات خانگی پایان فصل درآمد داشته باشند اما ویروس تاجدار این مختصر عایدی فوتبال ورشکسته ایران را هم به یغما برد.

منبع: ایسنا