کد خبر 109724
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴

سال جدید با امید کشیده شدن دست حمایت بر سر تولید ملی که این روزها گوشه نشین شده است،‌ آغاز شد برخی کارشناسان معتقدند زنان در رونق چرخ تولید نقش تأثیرگذارتری نسبت به مردان دارند آنها این قدرت را دارند تا کالای ایرانی را جایگزین مهمان ناخوانده این روزها یعنی کالای خارجی کنند.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، سال ۹۱ با شعار"تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی"‌ شروع شد و در این میان برخی از کارشناسان نقش زنان را به عنوان مدیران خانه در رونق تولید ملی بسیار تأثیر‌گذار می‌دانند.

  زنان نقش تأثیرگذاری را در اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولید داخلی دارند آنها می‌توانند در خرید لوازم خانگی تولید داخلی را جایگزین کالای خارجی کنند.

اجناس ایرانی در برخی موارد کیفیتی مشابه با کالای خارجی دارد اما چون خرید جنس خارجی در فرهنگ عمومی جا افتاده و نوعی کلاس محسوب می‌شود اکثر خانواده‌ها با صرف هزینه بیشتر کالای خارجی را انتخاب می‌کنند.

خانواده‌هایی که دخترانشان در آستانه ازدواج قرار دارند برای تهیه جهیزیه از دوست و فامیل پول قرض کرده و یا زیر بار وام‌های سنگین می‌روند تا جهیزیه‌ای کاملا خارجی تهیه کرده و به اعتقاد خود دخترشان را با آبرو راهی خانه بخت کنند.

اینجاست که نقش زنان در حمایت از تولید ملی آشکار می‌شود چرا که آنها به عنوان مدیران خانه می‌توانند درها را به روی کالای خارجی بسته و تولید داخلی را جایگزین کنند.

ماجرا فقط به خرید لوازم خانگی خارجی محدود نمی‌شود کار تا جایی پیش رفته که پوشاک خارجی و حتی مواد غذایی بیگانه را به تولیدات داخلی ترجیح می‌دهیم کافیست جنسی مارک خارجی داشته باشد تا سریع آن را انتخاب کنیم.

در این شرایط زنان برای حمایت از تولید ملی چه نقشی را می‌توانند ایفا کنند؟

 مادران با مصرف کالای ایرانی می‌توانند ذائقه خانواده را به سمت کالای داخلی تغییر دهند و این موضوع را در میان فرزندان خود فرهنگ‌سازی کنند کودکی که از همان ابتدا مشاهده می‌کند لوازم خانگی، البسه و موادغذایی خارجی پشت سر هم روانه خانه‌شان می‌شود چگونه می‌تواند در آینده که خود تصمیم‌گیر می‌شود کالای ایرانی را جایگزین کند؟

 اگر خانواده‌ها بدانند درهنگام تصمیم‌گیری و تردید برای خرید کالای ایرانی و خارجی، تولید ملی را جایگزین کنند چرخه صنعت رونق یافته و چرخ کارخانه‌های داخلی به جریان می‌افتد هیچگاه محصول بیگانه را انتخاب نمی‌کنند تا هیچ کارگری به دلیل تعطیلی کارخانه‌اش بیکار و خانه نشین نشود.

تولید‌کنندگان داخلی نیز برای رونق گرفتن بازار فروششان و رقابت با محصولات خارجی باید تلاش بیشتری کنند تا کیفیت تولیدات را بالا برده و خدمات پس از فروش کالای ایرانی را که در مقابل با محصولات خارجی بسیار ضعیف است گسترش دهند در چنین شرایطی است که کالای داخلی جایگزین مناسبی برای محصولات خارجی می‌شود.

رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود فرمودند " سهم مردم – که به نظر من از همه‏ اینها مهمتر است – مصرف تولیدات داخلی است. ما باید عادت کنیم، برای خودمان فرهنگ کنیم، برای خودمان یک فریضه بدانیم که هر کالائی که مشابه داخلی آن وجود دارد و تولید داخلی متوجه به آن است، آن کالا را از تولید داخلی مصرف کنیم و از مصرف تولیدات خارجی بجد پرهیز کنیم؛ در همه‏ زمینه‏ها، زمینه‏های مصارف روزمرّه و زمینه‏های عمده‏تر و مهمتر."

جایگزینی کالای ایرانی در خانه وظیفه جهادی زنان

عده‌ای از کارشناسان معتقدند که جایگزینی کالای ایرانی در خانواده‌ها وظیفه جهادی زنان است،این موضوع موجب رونق اقتصادی کشور و حل مشکل بیکاری جوانان می‌شود.

معصومه حاج حسینی استاد دانشگاه تهران با تأکید بر این موضوع در گفت‌و‌گو با خبرنگار زنان فارس می‌گوید: جایگزینی کالای ایرانی در خانواده‌ها وظیفه جهادی زنان است این موضوع موجب رونق اقتصادی کشور و حل مشکل بیکاری جوانان می‌شود.

وی می‌افزاید: تولید ملی و بالا بردن کیفیت تولید داخل به صورت جهادی بر عهده مردان است و حمایت از تولید داخلی در خانواده‌ها مسئولیت زنان است چرا که مادران در خانواده نقش فرهنگ‌سازی را بر عهده دارند.

معصومه ظهیری عضو هیئت علمی گروه مطالعات زنان جامعة المصطفی نیز معتقد است: زنان در زمان ناصرالدین شاه مصرف تنباکو را تحریم کرده و موجی را در این زمینه در کشور ایجاد کردند در زمان کنونی نیز می‌توانند مصرف اجناس خارجی را تحریم کرده و کالای ایرانی را جایگزین آن کنند.

وی با اشاره به اینکه اقشار عمومی جامعه در تحقق حمایت از تولید ملی نقش مهمی دارند، می‌افزاید: باید توجه داشت که افزایش سرمایه ملی محقق نمی‌شود جز با تولید ملی و بالا بردن تلاش و کوشش؛ بخشی از زنان جامعه تولید کننده و مولد هستند و در بحث اشتغال و پرورش نیروی کار فعالیت می‌کنند همچنین مبارزه با تنبلی و بیکاری و پرورش نسلی توانمند و تولید کننده یکی از وظایف مهم زنان است.

برخی اساتید رشته کارآفرینی بر نقش مؤثر زنان روستایی و شاغل در تقویت تولید ملی تأکید دارند.

مینا مهرنوش عضو هیئت علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران می‌گوید: نقش زنان شاغل و روستایی در تولید ملی بسیار مهم است چرا که آنها با احساس تعهد و مسئولیت بیشتر می‌توانند چرخه صنعت کشور را رونق دهند.

به گزارش فارس اگر زنان با‌ بی‌توجهی به تبلیغات وسیع کالای خارجی، در خرید اجناس مورد نیاز حس ملی خود را تقویت کرده و در شرایطی که کالاها کیفیت یکسان دارند جنس ایرانی را انتخاب کنند شاهد رونق صنعت کشور و کاهش آمار بیکاری جوانان خواهیم بود.

شهروند ایرانی تمایل به خرید کالایی ملی دارد زمانی که مطئن باشد تولید داخلی کیفیت بالایی داشته و خدمات پس از فروش گسترده و قابل اطمینانی آن را همراهی می‌کند.