به گزارش مشرق، این روزها استقلال از نظر ساختار مدیریتی، مشکلات فراوانی دارد که البته نتایج ضعیف و عدم موفقیت طی سالهای اخیر در مسابقات مختلف، بی ارتباط به همین موضوع نیست.
باشگاهی که در آسیا یکی از سرشناسترین ها محسوب میشود، این روزها از نظر بدنه مدیریتی بسیار ضعیف است و مشخص نیست تا چه زمانی قرار است این مشکلات برای یکی از تیمهای پرطرفدار پایتخت ادامه داشته باشد. مشکلاتی که بدون شک در پوکر قهرمانی پرسپولیس هم تاثیر داشت. شاید اگر مدیریت بهتری در استقلال صورت میگرفت، شب گذشته رقیب دیرینه برای چهارمین سال پی در پی جشن قهرمانی نمی گرفت یا حداقل، با دشواری و مشکلاتی مواجه می شد.
با این حال و با وجود تغییرات صورت گرفته در راس مدیریت استقلال و حضور احمد سعادتمند، به نظر میرسد مشکلات نه تنها تمام شدنی نیست؛ بلکه این مدیر ادامه دهنده راه سیدرضا افتخاری و امیرحسین فتحی است. مدیری که با سر و صدای فراوان و به واسطه ارتباط خوب با وزیر ورزش وارد استقلال شد و خیلی زود راهی را در پیش گرفت که مدیران قبلی آن مسیر را به بدترین شکل طی کردند.
بیشتر بخوانید:
سعادتمند: به دنبال مذاکره با استراماچونی هستیم
سعادتمند در بدو ورود با فعالیت پررنگ در فضای مجازی و رسانه ها سعی کرد توجهات را به سمت خود جلب کند؛ غافل از اینکه مدیران قبلی همین راه را به صورت چراغ خاموش طی کرده و در نهایت به بن بست رسیده بودند. او با این رویه و با استفاده از پوزیشن مدیر روشنفکر با ادبیات هوادارپسند، وعدههایی داد اما در همان ابتدا انتخابهایی کرد که عملا صحبتهای خودش را زیر سوال برد.
مدیرعامل استقلال که شعارش شفاف سازی و صداقت با هواداران است، از همان ابتدا در انتخاب مدیر روابط عمومی دچار مشکل شد؛ حتی در مقطعی برای حضور یا عدم حضور نوریفر به عنوان مدیر رسانه چالش هایی را تجربه کرد که همچنان با آن مواجه است. وی در ادامه نفراتی را انتخاب کرد که بعضا 24 ساعت در این باشگاه دوام نیاورده و مجبور به استعفا شدند. از سویی، کسانی در این باشگاه حضور داشته و دارند که شائبه های نگران کننده ای را ایجاد کرده است.
در ادامه، سعادتمند با صدور احکام مختلف از جمله دبیر شورای سیاستگذاری، مشاور امور فرهنگی و... سعی کرد ساختار باشگاه را تغییر بدهد اما خروجی دیده نشد و حتی انتقادهای فراوانی به انتخاب آنها صورت گرفت. بماند که نفراتی چون روحی در همان بدو ورودشان به باشگاه نقش معتمد مدیرعامل را بازی کرده اما بعدا تبدیل به دشمن شماره یک سعادتمند شدند.
با وجود همه این اتفاقات، نفر اول مدیریت استقلال، رویه خود را تغییر نداد و این بار با ارائه وعده پفک آبی، حضور در کارخانه بیسکوئیت و شکلاتسازی، یک نمایش قهرمانانه برای هواداران به راه انداخت و مدعی شد این رویه باعث ایجاد درآمد میشود. سعادتمند که لذت لایک و فالوور را در مدت حضورش در استقلال تجربه کرده، برای آنکه نشان دهد به خوبی در فضای مجازی فعال است، بلافاصله مجبور شد اطلاعیه صادر کند و مدعی شود از فروش بیسکوئیت و پفک و شکلات، درآمدی به رقیب دیرینه اختصاص پیدا نمیکند؛ غافل از اینکه مدیران پرسپولیس حداقل در رفتار رسانهای نشان دادند به دنبال نمایش این فعالیتها نیستند و در عوض، مذاکره با بازیکنان مدنظر گلمحمدی را برای فصل آینده آغاز کردهاند!
جدیدترین اقدام مدیرعامل استقلال عقد قرارداد با شرکت تولیدی کتو شلوار است؛ اقدامی که در زمان مدیریت افتخاری صورت گرفته بود و بازیکنان قبل از هر مسابقه و دقایقی پیش از حضور در زمین برای گرم کردن، با البسه شرکت تحت قرارداد، در زمین خودی نشان داده و به نوعی برای آن تبلیغ میکردند. در نهایت هم قرارداد با این شرکت، نصفه و نیمه به پایان رسید و عملا مشخص شد چیزی عاید باشگاه بزرگی مثل استقلال نمیشود اما سعادتمند در عقد قرارداد جدید مدعی شده 8 میلیارد تومان با این شرکت قرارداد بسته؛ مبلغی که قرار است به شکل البسه تحویل داده شود! اینها یادآور معامله پایاپای است و به راستی، کدام باشگاه با مدیریت توانمند و راهبردی، چنین عملکرد اقتصادی مایوس کننده ای را ثبت می کند؟
سوال اینجا است؛ آیا استقلالی که این روزها درگیری های بسیار زیادی پیرامون پرداخت مطالبات شفر و بویان دارد، باید به فکر کت و شلوار برای بازیکنان یا سایر اشخاص! باشد یا تامین بودجه افرادی که از این باشگاه طلب دارند؟ آیا نمایش حضور در کارخانه پفک و بیسکوئیتسازی در روزهای مهمی که استقلال باید برای فصل بعد با بازیکنان مد نظرش تمدید قرارداد کند، لازم بود؟ آیا پرسپولیس رقیب سنتی استقلال، باشگاهی مثل سپاهان، فولاد، ذوبآهن، تراکتور و ... برای هوادارانشان از اینگونه اقدامات انجام میدهند یا به دنبال درآمدزایی شفاف و رویکردی حرفه ای هستند؟
به نظر می رسد سعادتمند دست روی نکاتی گذشته که مدیریت های پیشین این باشگاه در آن ضعف داشتند اما اینکه مدیرعامل استقلال بخواهد با این رویه منسوخ و بزرگنمایی فعالیتهای خود، در دل هواداران جایی پیدا کند، دوای درد این باشگاه و طرفدارانش که 7 سال است قهرمانی لیگ را نچشیدهاند، نیست. این وضعیت، منجر به فروپاشی اقتصادی و مدیریت استقلال می شود که این روزها، با شائبه ها و گمانه های زیادی مواجه شده است.