کد خبر 1107591
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در سواحل مکران به دنبال ایجاد یک بندر بزرگ اقیانوسی دیگر هستیم، گفت: سواحل مکران می‌تواند نقش ویژه‌ای را در آینده مبادلات دریایی ایفا کند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در مورد آخرین وضعیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر ایران، اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 47 میلیون تن انواع کالاهایی است که در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این بازه زمانی به تفکیک میزان واردات کالاهای غیرنفتی بالغ بر 12 میلیون تن بوده که عمده آن کالاهای اساسی است و صاردات غیرنفتی حدود 13,5 میلیون تن می‌رسد، همچنین از نظر تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری 623 هزار و 706 TEU عملیات صورت گرفته که عمدتاً مربوط به بندر «شهید رجایی» چابهار است.

بیشتر بخوانید:

راستاد با اشاره به اینکه میزان تردد کشتی‌های اقیانوس پیما به بنادر کشور 3 هزار 259 فروند به بنادر کشور بوده، گفت: عمده کالاهای غیرنفتی به کالاهای اساسی اختصاص دارد و هرچند بندر «امام خمینی(ره)» به عنوان هاب کالاهای اساسی در کشور مطرح است، توانسته‌ایم تا حدودی نیز کالاهای اساسی را از مسیر بنادر شهید رجایی و «شهید بهشتی» چابهار نیز توزیع کنیم.

وی با بیان اینکه موجودی فعلی کالاهای اساسی در بنادر کشور معادل 3 میلیون و 309 هزار و 491 تن است، خاطرنشان کرد: عمده این کالاها در انبارهای بندر امام خمینی(ره) نگهداری می‌شود. علاوه بر این کشتی‌هایی که در حال تخلیه کالاهای اساسی در بنادر هستند 349 هزار و 270 تن محموله دارند و کشتی‌هایی نیز که در انتظار ورود به بنادر در حوزه کالاهای اساسی به سر می برند، حدود 700 هزار تن کالا حمل می‌کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد آخرین وضعیت ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر کشور، اعلام کرد: به صورت طبیعی ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر نباید زمان چندانی را به خود اختصاص دهد اما به طور متوسط حدود 2 تا 4 ماه با ماندگاری کالاهای اساسی در بنادر مواجه هستیم.

راستاد تاکید کرد: در بنادر کشور انبارهای سرپوشیده و سیلوها بهره‌مند هستیم و قبل از ترخیص  کالاهای مربوطه تمام فرایندها توسط سازمان استاندارد و وزارت بهداشت مدنظر قرار می گیرد و تا زمانی که اطمینان از سلامت کالاها حاصل نشود، ترخیص صورت نمی‌گیرد.

واگذاری 620 هزار تن کالای متروکه در بنادر به سازمان اموال تملیکی

معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با اینکه 620 هزار تن کالای متروکه به سازمان اموال تملیکی واگذار می‌شود، اظهار داشت: این کالاها متنوع هستند و از کالاهای اساسی گرفته تا کالاهای عمومی را در بر می‌گیرند؛ به طور مستمر و هر دو هفته یک بار کالاهایی را که از مدت مجاز ماندگاری در بنادر عبور می‌کنند را به گمرک منعکس می‌کنیم تا در فرآیند کالاهای متروکه قرار گیرند. علاوه بر این اخطارهایی به مالکان داده می شود اما ضوابط قانونی پس از پشت سر گذاشتن مهلت در نظر گرفته شده به صورت خودکار مدنظر قرار می‌گیرد.

راستاد در ارتباط به اینکه به چه علت برخی مالکان برای ترخیص کالاهای خود اقدام نمی‌کنند، بیان کرد: مشکلات اقتصادی و تشریفات قانونی از جمله عواملی است که باعث می‌شود روال عادی ترخص کالا از سوی صاحبان کالا طی نشود.

وی با اشاره به اینکه در فرایند ترخیص کالا، دستگاه های مختلفی نقش دارند، عنوان کرد: تعامل بسیار خوبی بین دستگاه های حاکمیتی و نظارتی، سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک و سازمان اموال تملیکی وجود دارد و امیدواریم بتوانیم میزان کالاهای متروکه در بنادر کشور را به حداقل برسانیم.

استفاده از توان داخلی برای تولید ناوگان عملیاتی دریایی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در خصوص توان داخلی به منظور تولید تجیهزات دریایی و بندری و نگاه به این مقوله در سال جهش تولید، اظهار داشت: خوشبختانه عمده ناوگان عملیاتی دریایی که توسط سازمان بنادر و دریانوردی به ویژه برای عملیات ورود و خروج کشتی ها، جست و جو و نجات دریایی و نیز مقابله با آلودگی دریایی تکیه بر توان داخلی امکان تولید دارد و نیازهای خود را در این موارد به استفاده از توان داخلی سوق داده ایم و نتیجه بسیار مناسبی را نیز به دست آورده‌ایم.

راستاد ادامه داد: یکی از فعالیت های بسیار بزرگ سازمان بنادر و دریانوردی این است که 83 فروند شناور مورد نیاز بنادر با استفاده از توان داخلی تولید خواهد شد و میزان اعتبار در نظر گرفته شده در این طرح بالغ بر 240 میلیون یورو است که پروژه بسیار بزرگی تلقی می‌شود و می‌تواند صنایع دریایی کشور را رونق بخشیده و اشتغالزایی مناسبی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه از نظر توان داخلی برای تولید این ناوگان دریایی هیچگونه دغدغه ای نداریم، گفت: تعدادی از این پروژه‌ها در حال ساخت بوده و تعدادی نیز در مرحله مناقصه قرار دارند و طی سال جاری قراردادها و عملیات اجرایی بخش عمده ای از ناوگان مذکور که در تاریخ سازمان بنادر و دریانوردی بی سابقه است در دستور کار قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی در سال جهش تولید مدنظر قرار داده است مربوط به تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز توسط تولیدکنندگان داخلی است و تاکنون توانسته ایم 768 قطعه را با استفاده از توان داخلی تولید کنیم که 70 درصد صرفه جویی را در قیاس با خرید خارجی برای سازمان بنادر و دریانوردی به همراه داشت.

به گفته راستاد در زمینه طراحی و احداث زیرساخت های بندری، هیچ نیازی به مشاوران و پیمانکاران خارجی نداریم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد ظرفیت بنادر کشور، اعلام کرد: ظرفیت فعلی بنادر کشور 246 میلیون تن در سال است و در سال گذشته 150 میلیون تن کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شده و مشخص است که دارای ظرفیت خالی در بنادر هستیم و با توجه به روند رو به رشد تقاضا و برنامه ریزی صورت گرفته به منظور بهبود وضعیت صادرات غیرنفتی و افزایش میزان ترانزیت و ترانشیپ کالا از طریق بنادر، تا قبل از پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت بنادر را به 285 میلیون تن ارتقاء خواهیم داد. ظرفیت کانتینری بنادر کشور در حال حاضر 7.7 میلیون TEU است به 8.5 میلیون TEU افزایش خواهیم داد و عمده جابجایی کالا در حوزه دریایی مربوط به حوزه کانتینری است و به همین دلیل نیز باید ظرفیت کانتینری خود را تا حد ممکن افزایش دهیم.

وضعیت عملیاتی بنادر در دوران شیوع ویروس کرونا

راستاد در رابطه با وضعیت بنادر کشور در دوران شیوع ویروس کرونا نیز، تاکید کرد: خوشبختانه در حوزه عملیاتی با رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی توانسته ایم به صورت 24 ساعته و شبانه روزی فعالیت های را پیش ببریم و هیچ لحظه ای نبوده که عملیات در بنادر تجاری کشور به واسطه شیوع این ویروس متوقف شود. نباید اجازه دهیم شریان های حیاتی مبادله ای کشور در حوزه تجاری به واسطه شیوع ویروس کرونا اثرگذار باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد ایجاد بنادر جدید در کشور نیز بیان کرد: بنادر کشور عمدتا به صورت تخصصی و هاب در حوزه کالاهای مشخص فعالیت می‌کنند؛ به طور مثال بندر شهیدرجایی، بندر تخصصی در حوزه کانتینری است و در کنار آن امکان پهلوگیری کشتی های فله بر و عمومی را نیز دارد و زمانی که قصد داریم این بندر را توسعه دهیم به بخش کانتینری توجه بیشتری خواهیم داشت و در مورد بنادری که چندمنظوره هستند توسعه در همه شقوق مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی حفظ ساختار، زیرساخت‌ها، روبناها، تجهیزات موجود و توسعه به تناسب تقاضا خواهد بود و بر اساس طرح جامع بنادر تجاری کشور که در افق زمانی مشخصی تعریف شده توسعه بنادر انجام می‌شود.

سواحل مکران نقش ویژه در آینده مبادلات بازرگانی دریایی دارد

راستاد با اشاره به اینکه نیم نگاهی نیز به ایجاد ظرفیت‌های جدید و به ویژه توسعه سواحل جنوبی از جمله سواحل مکران خواهیم داشت، گفت: سواحل مکران می‌تواند نقش ویژه ای را در آینده مبادلات دریایی ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بندر اصلی کشور در سواحل مکران، بندر شهیدبهشتی چابهار است، اظهار کرد: ظرفیت های بسیار مناسبی در این بندر ایجاد شده و به یک باره تا 4 برابر افزایش یافته است و از 2 میلیون به 8.8 میلیون تن ظرفیت دست یافته‌ایم و فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار نیز ظرفیت این بندر را به 33 میلیون تن در سال افزایش خواهد داد، همچنین باید بدانیم این بندر به خوبی توانسته است جایگاه خود را تثبیت کند و میانگین رشد آن نسبت به سایر بنادر کشور بالاتر است که نشان می دهد به موقع زمان مناسبی توانستیم جهت پاسخگویی به نیازهای کشوردر حوزه صادرات و ترانزیت بندر شهیدبهشتی را آماده کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: قطعاً در سواحل مکران به دنبال ایجاد یک بندر بزرگ اقیانوسی هستیم و مطالعات فاز شناختی آن را انجام داده‌ایم و نقاطی را به صورت کلی ارزیابی کرده‌ایم؛ به طور حتم در سواحل مکران در آینده یک بندر جدید دیگر را نیز خواهیم داشت.

به گفته راستاد؛ زمانبندی در این رابطه بستگی به روند تقاضا و استفاده از ظرفیت های موجود دارد و سرمایه‌گذاری باید به نحوی باشد که بلافاصله بتوانیم از زیرساخت‌های ایجاد شده بهره‌مند شویم و پیش‌بینی ما این است که عملیات اجرایی بندر جدید در این جغرافیا، به پنج سال زمان نیاز دارد.

برچسب‌ها