کد خبر 1113885
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال تحصیلی جدید گفت: حضور بیش از ۳۵ دقیقه در یک محل خطر ابتلا به کرونا را بالا می‌برد، بنابراین کلاس‌ها بیشتر از ۳۵ دقیقه طول نکشد.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در پایان دومین روز از سی‌وچهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش‌وپرورش کشور و در مراسم اختتامیه این اجلاس که به‌صورت ویدئو کنفرانس و با شعار فناوری‌های نوین، استمرار یادگیری و تربیت تمام ساحتی در ساختمان شهید رجایی و حضور مجازی روسا و مدیران آموزش‌وپرورش برگزار شد، اظهار داشت: هر مدرسه‌ای می‌تواند با بهداشت محل هماهنگ باشند چنانکه وزارت بهداشت بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله و تهویه بسیار تاکید داشتند باید این پروتکل‌ها در مدرسه رعایت شود.

بیشتربخوانید:

همه دانش‌آموزان از ۱۵ شهریور در مدارس حضور پیدا کنند

تصمیم گیری درخصوص پروتکل‌های بهداشتی مدارس

وی ادامه داد: حضور بیش از ۳۵ دقیقه در یک محل خطر ابتلا را بالا می‌برد بنابراین کلاس‌ها بیشتر از ۳۵ دقیقه طول نکشد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر مشارکت حداکثری خاطرنشان کرد: نیازمند مشارکت دانش آموزان و معلمان با وزارت بهداشت هستیم؛ لذا این روزها نیاز داریم وقت بیشتری بگذاریم تا مطمئن شویم کار به درستی انجام می‌شود.

حاجی میرزایی همچنین در ادامه ضمن سپاسگزاری از تمامی دست‌اندرکاران اجلاس گفت: هیچ حرفی بهتر از وصف مقام معظم رهبری نیست و ایشان به پیچیدگی کار ما توجه دارند. این مهم‌ترین سرمایه ماست که از آن انرژی می‌گیریم. اگر مجموعه‌ی آموزش و پرورش خوب کار کند خوب دیده می‌شود و در نهایت خدا کارهای ما را می‌بیند.

وی اضافه کرد: باید کاری بکنیم که شرمنده خداوند نشویم. امیدوارم فردای متفاوت و پرکاری را آغاز کنیم و سازماندهی‌های لازم انجام شود تا روز شنبه کلاس‌ها شروع به فعالیت کنند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید نگرانی خانواده‌ها را نیز در این خصوص برطرف کنیم. همچنین اگر وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که منطقه‌ای به بحران و وضعیت قرمز رسید تمام فعالیت‌ها را تعطیل می‌کنیم.

توجه مقام معظم رهبری نسبت به آموزش و پرورش انرژی بخش است

وی افزود: توفیق بزرگی بود که این اجلاس مزین به کلام نورانی مقام معظم رهبری شد لذا همه‌ی ما وظیفه داریم در تحقق مطالبات ایشان تلاش حداکثری داشته باشیم.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: همانطور که در فرمایشات مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شد، مسئولیت مهم ما اجرای سند تحول بنیادین است لذا این یک سوال جدی است که ما در اجرای سند تحول کجای کار هستیم؟

وی ادامه داد: گاهی در فرایند کارها به مشکلاتی برمی‌خوریم و باید برای حل آن‌ها اهتمام و تدبیر کنیم تا مسئله حل شود و زمانی هم هدفی داریم و مصمم هستیم که به آن هدف برسیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در وجه اول هر نوع مسئله، هدف است و در وجه دوم در جایی که هدف می‌خواهد تحقق پیدا کند و باید آن هدف محقق شود، اگر ما بخواهیم کار کنیم و نسبتی با هدف نداشته باشیم، نمی‌توانیم بگوییم که ما در یک راستا کار مهمی انجام داده‌ایم، به ویژه اگر مسئله‌ای داشته باشیم که حل نشده باشد.

وی تصریح کرد: معتقدم در کشور کاری مهم‌تر از تربیت انسان‌ها برای نسل آینده نیست؛ بنابراین ما مسئول هستیم تا تحول در ۵ هدف سند تحول را به وجود بیاوریم.

وزیر آموزش و پرورش بر برنامه‌ریزی، کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در سند تحول تاکید و عنوان کرد: مسائل را می‌توان به صورت مقطعی حل کرد و یا دلایل آن را بررسی و به حل آن اقدام کرد اما راه حل دیگر، بررسی بنیادین و اساسی مشکلات است و باید پرسید نگاه ما به حل مسائل چگونه است؟

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه یکی از مسائل آموزش و پرورش مسئله نیروی انسانی است، اظهار داشت: حل مقطعی این مسئله همواره باعث شده است تا مشکلات این حوزه به طور کامل و بنیادین برطرف نشود.

وی با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: ایشان در این سخنان بر حل مسائل به طور اساسی و بنیادین تاکید کردند.

نقش تحول آفرینی آموزش و پرورش در جامعه را افزایش دهیم

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: کسانی که درگیر توسعه کشور هستند مانند سازمان برنامه و بودجه باید در بحث‌های توسعه‌ای خود روی آموزش و پرورش حساب باز کنند، ما باید نقش تحول آفرینی در جامعه داشته باشیم و هیچ کاری بدون آموزش و پرورش در کشور برنامه‌ریزی نشود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید جزئی از کارکرد سیستمی کشور و برنامه‌های اساسی کشور باشد، اظهار کرد: باید در مجموعه برنامه‌های توسعه‌ای و تحولی کشور، جایگاه خود را مشخص کنیم و بدانیم از نظر برنامه ریزان در چه جایگاهی هستیم.

وی ادامه داد: لحظه‌های رونمایی از برنامه‌ها باید اتفاقات واقعی را رقم بزند و نتایج واقعی و ملموس داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدیران استان‌ها و مناطق برای حل مشکلات‌شان راه حل و برنامه داشته باشند و حل مسائل و مشکلات خود را به بالا دست ارجاع ندهند هرچند که این گفته رافع مسئولیت‌های ستاد در رسیدگی و حل مشکلات نیست.

حاجی میرزایی با بیان اینکه همه ما در برابر فرمایشات مقام معظم رهبری مسئول هستیم؛ اظهار کرد: همه ما باید به دنبال راه حل باشیم و در این زمینه قادر خواهیم بود تا شبکه بزرگی از راه حل‌ها را ارائه دهیم و راه حل‌های بهینه حل مسائل را بیابیم و این موضوع باید به صورت پیمانی میان ما و شما که در این اجلاس حضور دارید، باشد.

نباید آموزش آینده سازان مملکت متوقف شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمی‌توان و نباید آموزش فرزندان و آینده سازان مملکت را متوقف کنیم، خاطرنشان کرد: به طور دائمی باید شرایط را رصد کنیم و ببینیم چگونه می‌توانیم بهترین کار را با کیفیت مناسب ارائه دهیم و مهم این است که هیچ دانش آموزی از چتر آموزشی ما جدا نیفتد.

حاجی میرزایی با یادآوری به ۱۰ اصلی که برای مدیران کل آموزش و پرورش بیان کرده بود، گفت: باید پوشش حداکثری، ارتباط حداکثری و انعطاف حداکثری با حفظ اصول نظارت حداکثری، هوشیاری حداکثری، پاسخگویی حداکثری، هماهنگی حداکثری، مشارکت حداکثری و زمان حداکثری داشته باشیم.