کد خبر 1119522
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۶

اگرچه رونالدو قبل از مسی میلیاردی شد اما طولی نکشید که لئو هم به ثروت یک میلیارد دلاری رسید اما اسطوره بارسلونا چطور در دوران حرفه‌ای ۱۶ ساله خود به چنین ثروتی رسید؟

به گزارش مشرق، لیونل مسی این هفته دومین فوتبالیست میلیاردر شد و در صدر فهرست ثروتمندترین ورزشکاران فوربز بالاتر از رقیبش، کریستیانو رونالدو قرار گرفت. اگرچه رونالدو قبل از او میلیاردی شد اما طولی نکشید که مسی هم به ثروت یک میلیارد دلاری رسید اما اسطوره بارسلونا چطور در دوران حرفه‌ای ۱۶ ساله خود به چنین ثروتی رسید؟ دیلی‌میل این موضوع را بررسی کرده است.

بیشتر بخوانید:

نجات مسی از دردسر نام خانوادگی‌اش

دستمزد

مسی در تغییر نظر ۱۸۰ درجه‌ای خود تصمیم گرفت یک سال دیگر در بارسلونا بماند و این تصمیم هزینه زیادی برای باشگاه کاتالان خواهد داشت. دستمزد ثابت مسی در بارسلونا ۹۲ میلیون دلار است اما پاداش‌های تمدید قرارداد، ماندن و بردن جام این مبلغ را خیلی بیشتر می‌کند. فقط کافی است در ۶۰ درصد بازی‌ها تا سال ۲۰۲۱ و زمان انقضای قراردادش بازی کند تا دستمزدش به ۱۲۶ میلیون دلار در فصل برسد اما این پتانسیل وجود دارد که در صورت قهرمانی در سه‌گانه و بردن جایزه بهترین بازیکن فیفا، رقم نهایی به ۱۴۱ میلیون دلار برسد. البته کاملاً برای بارسلونا توجیه‌پذیر است با در نظر گرفتن این که او بهترین بازیکن تاریخ فوتبال است و همچنان یک سر و گردن از سایر بازیکنان تیم بالاتر قرار می‌گیرد. بیش از یک دهه است که این طور است.

از سال ۲۰۰۴ که به تیم اصلی راه یافته، فراتر از انتظارات بوده و برای همین، چنین دستمزدی می‌گیرد. در سال ۲۰۰۷ در ۲۰ سالگی، مسی قراردادش را تمدید کرد با دستمزد هفتگی ۱۱۶ هزار دلار تا یکی از بالاترین دستمزدها را در تیم بگیرد. بعد از آن او هر سال دستمزد میلیون دلاری داشته و همواره در فهرست ۱۰ نفر اول پردرآمدترین ورزشکاران از نگاه مجله فوربز قرار گرفته. در سال ۲۰۱۵ دستمزد مسی روی هم ۵۱/۸ میلیون دلار بود اما در این بازه زمانی پنج ساله دوبرابر شده است و امسال هم حداقل ۸۲ میلیون دلار دستمزد می‌گیرد.

اسپانسرشیپ و تبلیغات

مسی یکی از پردرآمدترین بازیکنان دنیای فوتبال در حال حاضر است و نقش تبلیغات چشمگیر در این میان کاملاً مشخص است. بر اساس آمار فوربز، این فوق‌ ستاره آرژانتینی سالانه ۳۲ میلیون دلار از تمام فعالیت‌های تبلیغاتی‌اش دریافت می‌کند. یکی از بزرگترین قراردادهای همکاری او با آدیداس است.

مسی از سال‌های اول فعالیت حرفه‌ای، با این غول لباس و ادوات ورزشی همکاری کرده اما در سال ۲۰۱۷ با این کمپانی قرارداد مادام‌العمر بست که گفته می‌شود سالانه تا ۱۲ میلیون دلار از آن درآمد دارد. او چهره آدیداس شده و نخستین فوتبالیستی بود که زیرشاخه کفش‌های آدیداس با عنوان «آدیداس مسی» در سال ۲۰۱۵ را راه انداخت.

اما این تنها آدیداس نیست که باعث شده او به ثروت افسانه‌ای یک میلیارد دلار برسد. مسی ۳۳ ساله قراردادهایی با پپسی، گاتورید، هواوی، مسترکارد و سایر برندها دارد که سالانه ۳۲ میلیون دلار برایش درآمد دارد.

فعالیت‌های دیگر

مثل رونالدو، مسی هم پول زیادی را در تجارت صرف کرده و این، ثروت او را دائماً افزایش می‌دهد. او در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد با همکاری جینی هیلفیگر، خواهر طراح مشهور لباس، تامی هیلفیگر، برندی با نام خودش راه انداخته. او همچنین توانسته خانواده‌اش را در تمام امور حرفه‌ای خود مشارکت دهد از جمله ماریا سول، خواهرش که نقش مهمی در پرداختن ایده‌های خلاقانه در طراحی لباس داشته است. «فروشگاه مسی» خط تولید انحصاری او را دارد که برای مشتری‌ها محصولات باکیفیت و خاص تولید می‌کند. او همچنین قرار است از اواخر امسال یک پارک تفریحی خاص را در چین افتتاح کند. در این پارک علاوه بر امکانات معمول در بهترین پارک‌های دنیا، با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های هولوگرافیک و هنرهای اجرایی موضوعات مربوط به مسی و فوتبال به نمایش گذاشته می‌شود.

علاوه بر لباس و سرگرمی، او به بخش هتلداری هم وارد شده و یک هتل چهار ستاره در شهری ساحلی در نزدیکی بارسلونا به ارزش 28/3 میلیون یورو خریده است. علاوه بر آن که هتل‌هایی در ایبیسا و مایورکا تحت مالکیت او قرار دارد. در هتل چهار ستاره او ۷۷ اتاق وجود دارد که هزینه آن برای هر شب بین ۲۵۰ تا۳۰۰ یورو است.

مسی در هتلداری هم مثل رونالدو موفق بوده و همه این فعالیت‌ها باعث رشد برند جهانی او شده و توانسته میلیاردر شود.

منبع: روزنامه ایران ورزشی