به گزارش مشرق، وضعیت اتوبوسرانی تهران به شدت دچار بحران شده است. اینطور که معلوم است، چند وقتی است که مدیرعامل اتوبوسرانی هم چندین بار به این شرایط اعتراض کرده. محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در آخرین مصاحبه خود اعلام کرد بسیاری از اتوبوسهای تهران به سن بازنشستگی رسیدهاند.
بیشتر بخوانید:
چراغ سبز شهردار برای ورود اتوبوس های دست دوم خارجی
او گفت: چارهای نداریم جز اینکه به صورت تماموقت اتوبوسها را برای جابهجایی مسافران به کار بگیریم. ترفع برای روشن کردن موضوع مثالی هم بیان کرد و گفت: «از هر پنج دستگاه اتوبوس تهران، حداقل سه دستگاه آن فرسوده است و به عبارتی، ۶۲ درصد اتوبوسهای تهران فرسوده هستند.»
روز گذشته هم رییس شورای شهر تهران اعلام کرد که دو سال است از وضعیت هشدار در مورد سیستم حملونقل عمومی عبور کردهایم.
ببینید:
فیلم/ کنایه تند مجری به اظهارات محسن هاشمی
محسن هاشمیرفسنجانی درمورد حال ناخوش سیستم حملونقل عمومی در تهران، گفت: «حدود دو سال است که از وضعیت هشدار در مورد سیستم حملونقل عمومی تهران عبور کردهایم و همان زمان هشدارهای لازم را به مسوولان دادیم و در رسانهها اعلام کردیم.»
وی با بیان اینکه واقعیت این است که سیستم حمل ونقل عمومی تهران در آستانه کلاپس و فروپاشی است، چراکه ۱۰سال است ناوگان اتوبوسرانی تهران، نوسازی نشده و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اتوبوسهای تهران فرسوده شده و با کمبود ۵۰ درصدی هم مواجه هستیم، یعنی بهجای ۹ هزار دستگاه اتوبوس در حدود ۵۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم.
رییس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه در مترو این کمبودها بیشتر احساس میشود، چرا که سه خط مترو در سالهای اخیر افتتاح شده اما واگن و تجهیزات آن تامین نشده است و این خطوط، تجهیزات سایر خطوط را استفاده میکنند، گفت: طبیعی است این مشکلات، موجب کمبود تجهیزات و افزایش استهلاک و عدم اورهال و تعمیرات اساسی بهموقع در تجهیزات میشود و اخیرا هم شاهد سوانحی در این حوزه بودیم که به دلیل عدمتلفات، متاسفانه رسانهها به سادگی از کنار آن عبور کردند.
بیشتر بخوانید:
هدیه همکاران محسن هاشمی به ترامپ
وی در مورد ارتباط دو حادثه در مترو و ارتباط آن با فرسودگی قطعات و قطارها گفت: سری نخست قطارهایی که در متروی تهران مورد استفاده قرار گرفتند، به عمری بیش از ۲۰ سال رسیدهاند که قاعدتا باید مورد تعمیرات اساسی و نوسازی قرار بگیرند و متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات و ناوگان، این اتفاق رخ نداده است، زمانی که از زمان لازم برای تعمیرات اساسی عبور میشود، امکان سانحه افزایش مییابد و در واقع آن سیستم دیگر ایمنی ندارد.
ورشکستهنشاندادن شهرداری به ضرر مدیریت شهری است
هاشمی در مورد برنامه اورهال اتوبوسهای پایتخت به جای خرید اتوبوسهای جدید نیز با بیان اینکه دقت داشته باشید زمانی که اعتبار تامین اتوبوسهای نو تخصیص پیدا نمیکند، ما ناگزیر به تعمیر ناوگان فعلی برای جبران موقت کمبود و کاهش آلودگی هستیم، گفت: اما این نمیتواند جایگزین تامین اتوبوسهای نو شود و شهرداری باید جسارت داشته باشد و قرارداد خرید اتوبوسهای گازسوز را با کارخانههای داخلی و اتوبوسهای برقی را با تولید کنندههای خارجی منعقد کند.
وی ادامه داد: در یکسال گذشته که وقت ما صرف بوروکراسی و کاغذبازی بین دستگاههای مختلف شد، قیمت ارز دوبرابر شد و عملا قدرت خرید ما نصف شد؛ متاسفانه نه مدیران شهرداری ریسک لازم را پذیرفتند و نه دستگاههای دولتی و سیستم بانکی مشکل را حل کردند و شرایط به شکلی شده است که فقط شهروندان باید هزینه این ناکارآمدی را پرداخت کنند.
حناچی نباید به دفتر رهبری نامه میفرستاد
رییس شورای شهر تهران در مورد نامه اخیر حناچی به دفتر رهبری درباره توسعه حملونقل عمومی، گفت: بهطور کلی میگویم که من این نحوه تعامل شهرداری با دولت و حاکمیت را نمیپسندم، نوشتن نامههای سرگشاده بدون نتیجه، چه حاصلی جز تبلیغات برای مردم دارد، ما دو سال از شهردار خواهش میکردیم که با قاطعیت و پیگیری بیشتری با مسوولان دولتی عمل کند و مسائل شهر را حل کند؛ ایشان میگفت که نمیخواهم رابطه شهرداری با دولت دچار خدشه شود، بعد سر یک موضوع حاشیهای، این همه تنش ایجاد شد و شهردار به هیات دولت دعوت نشد و متعاقب آن هم نامههای سرگشادهای بود که از نظر دولت فرافکنی و کار تبلیغاتی به نظر میرسد. اصولا ورشکسته نشان دادن شهرداری به ضرر مدیریت شهری است؛ همین حالا ما حداقل ۳هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت باید جذب کنیم و با این اقدامات، اعتبار شهرداری آسیب میبیند.
وضعیت اتوبوسرانی در دوران مدیریت قالیباف
سالهای تصدیگری محمدباقر قالیباف، احداث خطوط جدید مترو و ایجاد خطوط پیشرفته اتوبوسرانی براساس استانداردهای جهانی رونق گرفت. متروی تهران در سال ۸۴ فقط ۷۰ کیلومتر بود که ۳۵ کیلومتر آن نیز روی زمین قرار داشت. با وجود محدودیتهای مالی و تحریمهای اقتصادی کشور، بیش از ۲۳۰ کیلومتر به خطوط مترو در یک دهه اضافه شده است.
در دوران مدیریت قالیباف خطوط هشتگانه تهران به طور کامل افتتاح شدند. زیرساختهای خط ۷ و ۶ در بهار ۱۳۹۶ تکمیل شده و تست گرم آنها برای مسافرگیری صورت پذیرفت. خط ۷ با وجود آنکه توانست در مراحل تست گرم موفقیتآمیز عمل کند و پنج ایستگاه آن نیز به طور رسمی افتتاح شدند، به تشخیص مدیران جدید و به بهانه عدم نصب امکانات ایمنی، تعطیل شد!
این در حالی بود که انتظار میرفت خط ۶ مترو نیز به تدریج وارد شبکه شود اما باز هم مدتها به تاخیر افتاد. خط ۸ متروی تهران به سمت فرودگاه امام(ره) نیز در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب در اختیار شهروندان قرار گرفت و مدتی بعد قطارهای آن مسافران را به فرودگاه امام(ره) رساندند.
به طور کلی مترو در پایان دوره شهرداری قالیباف برای بیشتر مناطق تهران قابل دسترسی بود. این در حالی است که از همان زمان نیز مطرح میشد اگر دولت به تعهدات قانونی خود برای تامین واگنهای مورد نیاز مترو اقدام کند تا سرفاصله حرکت قطارها کاهش یابد، میتوان تعداد مسافران روزانه مترو را حتی به ۱۰ میلیون نفر در روز هم رساند.
در زمینه خطوط اتوبوسرانی تندرو یا همان بیآرتی هم برای اولین بار در خاورمیانه، این خطوط در تهران وارد سیستم حملونقل عمومی شد و توانستند در همان ابتدای امر بیش از دو میلیون سفر روزانه را بر عهده گیرند. در سال ۱۳۹۲ در رتبهبندیهای UITP انجمن بینالمللی حملونقل عمومی، اتوبوسهای قرمزرنگ تندرو تهران حائز کسب رتبه نخست سازمانهای پیشرو در توسعه حملونقلعمومی بهویژه اتوبوسرانی شدند. در آخرین گزارش بینالمللی UITP طول خطوط و همچنین حجم بالای جابهجایی مسافر توسط سامانه اتوبوسهای تندرو پایتخت از مهمترین دلایل این انتخاب عنوان شده است.
همه این اتفاقات مثبت برای حملونقل عمومی تهران در شرایطی روی داد که شهرداری تهران غیر از تحریمهای بینالمللی با تحریمهای داخلی از سوی دولت هم مواجه بود. این در حالی است که مردم تهران پیشبینی میکردند در دوره فعلی به دلیل ارتباطات نزدیک دولت و مدیریت شهری، بخشی از مشکلات شهر از جمله کمبودهای حملونقل عمومی برطرف شود که البته این بار هم اینطور نشد و حالا کار به جایی رسیده است که رییس شورای شهر تهران که خود چند سال قبل در دوره مدیریت قالیباف در شهرداری، رییس شرکت متروی تهران و حومه بود، حالا درباره وضعیت حملونقل عمومی تهران هشدار بدهد.