به گزارش مشرق، احسانالله حجتی در گفتوگو با فارس گفت: در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نامگذاری امسال تحت عنوان سال تولید ملی قرار است برنامههایی را برای تسهیل سازی تبلیغات کالاهای خارجی اجرا کنیم.
وی در ادامه افزود: یکی از معضلاتی که در حال حاضر برای تبلیغات در سطح شهر تهران وجود دارد این است که نوع و تعداد تبلیغات در سطح شهر آرامش بصری شهر را به هم زده و اغتشاش بصری در شهر ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: این یک طرف موضوع است و بحث دیگر تعداد تبلیغات کالاهای خارجی در سطح شهر است خوشبختانه در سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که ساماندهی تبلیغات محیطی شهرها را به کار گروهی واگذار کرد موضوع تبلیغات مورد بازنگری قرار گرفته است.
مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد با اشاره به اینکه در این کارگروه نمایندگانی از صدا و سیما شهرداری، وزارت راه، وزارت ارشاد و چندین دستگاه دیگر وجود دارد، گفت: دبیر این کارگروه رئیس شورای فرهنگ عمومی است و در حال حاضر آییننامه تبلیغات در این کارگروه در دست تهیه و بررسی قرار دارد.
حجتی ادامه داد: یکی از مباحث در این آیین نامه این است که تبلیغات بازرگانی نباید به تبلیغات فرهنگی بچربد اما در حال حاضر تبلیغات فرهنگی در شهر به چشم نمیآید از طرف دیگر بحث تولید داخلی است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری بناست حمایت از تولید ملی در سرلوحه کارها قرار گیرد که یکی از بحثهای حمایت از تولید ملی که بسیار تأثیرگذار است موضوع تبلیغات است.
وی افزود: از برنامههای ما این است که کالاهای داخلی را با افزودن امتیازات و تسهیلات ترغیب کنیم تا تبلیغات انجام دهند و از سوی دیگر محدودیتهایی نیز برای تبلیغ کالاهای خارجی قائل شویم.
مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد گفت: باید برای تعدد بیش از حد تبلیغات در سطح شهر فکری کرد که قرار است برای تعداد هر تبلیغ محدودسازی اعمال شود یعنی تبلیغ فقط یک کالا در سطح شهر به چشم نخورد.
وی با طرح این مثال ادامه داد که اگر فرض کنیم 10 تابلو در سطح شهر برای تبلیغات وجود دارد شرکتهای کالاهای خارجی به علت بودجههایی که دارند چندین برابر تعرفههای تبلیغات را میتوانند پرداخت کنند و تمام این تابلوها را برای تبلیغ بگیرند اما کالاهای داخلی از این فرصت جا میمانند.
وی ادامه داد: این موضوع باعث میشود که فرصت تبلیغ از کالاهای داخلی گرفته شود به همین دلیل باید فضا برای تبلیغ کالاهای خارجی محدود و برای تبلیغ کالاهای داخلی تعرفههای تبلیغات واقعی شود.
وی در ادامه افزود: یکی از معضلاتی که در حال حاضر برای تبلیغات در سطح شهر تهران وجود دارد این است که نوع و تعداد تبلیغات در سطح شهر آرامش بصری شهر را به هم زده و اغتشاش بصری در شهر ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: این یک طرف موضوع است و بحث دیگر تعداد تبلیغات کالاهای خارجی در سطح شهر است خوشبختانه در سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که ساماندهی تبلیغات محیطی شهرها را به کار گروهی واگذار کرد موضوع تبلیغات مورد بازنگری قرار گرفته است.
مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد با اشاره به اینکه در این کارگروه نمایندگانی از صدا و سیما شهرداری، وزارت راه، وزارت ارشاد و چندین دستگاه دیگر وجود دارد، گفت: دبیر این کارگروه رئیس شورای فرهنگ عمومی است و در حال حاضر آییننامه تبلیغات در این کارگروه در دست تهیه و بررسی قرار دارد.
حجتی ادامه داد: یکی از مباحث در این آیین نامه این است که تبلیغات بازرگانی نباید به تبلیغات فرهنگی بچربد اما در حال حاضر تبلیغات فرهنگی در شهر به چشم نمیآید از طرف دیگر بحث تولید داخلی است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری بناست حمایت از تولید ملی در سرلوحه کارها قرار گیرد که یکی از بحثهای حمایت از تولید ملی که بسیار تأثیرگذار است موضوع تبلیغات است.
وی افزود: از برنامههای ما این است که کالاهای داخلی را با افزودن امتیازات و تسهیلات ترغیب کنیم تا تبلیغات انجام دهند و از سوی دیگر محدودیتهایی نیز برای تبلیغ کالاهای خارجی قائل شویم.
مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد گفت: باید برای تعدد بیش از حد تبلیغات در سطح شهر فکری کرد که قرار است برای تعداد هر تبلیغ محدودسازی اعمال شود یعنی تبلیغ فقط یک کالا در سطح شهر به چشم نخورد.
وی با طرح این مثال ادامه داد که اگر فرض کنیم 10 تابلو در سطح شهر برای تبلیغات وجود دارد شرکتهای کالاهای خارجی به علت بودجههایی که دارند چندین برابر تعرفههای تبلیغات را میتوانند پرداخت کنند و تمام این تابلوها را برای تبلیغ بگیرند اما کالاهای داخلی از این فرصت جا میمانند.
وی ادامه داد: این موضوع باعث میشود که فرصت تبلیغ از کالاهای داخلی گرفته شود به همین دلیل باید فضا برای تبلیغ کالاهای خارجی محدود و برای تبلیغ کالاهای داخلی تعرفههای تبلیغات واقعی شود.