کد خبر 114884
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶

محققان دانشگاه كارنگي ملون و آزمايشگاه‌هاي AT&T در يكي از اولين پژوهشهاي خود در زمينه ارتباط تركيبات حسي با مسيريابي، به طراحي نوعي فرمان ارتعاشي خودرو پرداخته‌اند كه به رانندگان كمك مي‌كند بدون نياز به منحرف كردن نگاه خود از جاده، مسير دلخواه را پيدا كنند.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، محققان در پژوهش خود در مورد سيستمي براي ارائه ابزار اضافي جهت انتقال جهت‌ها از سيستم هدايتگر خودرو، به ارزيابي تركيب بازخوردهاي صوتی، بصری و لمسی براي هدايت مسير پرداخته و دريافته‌اند كه رانندگان جوانتر به خصوص با اختلال حواس كمتري توسط نمايشگر سيستم مسيريابي در زمان دريافت بازخورد لمسي از فرمان خودروي ارتعاشي روبرو مي‌شوند.

در رانندگان مسن، بازخورد لمسی به تقویت اشارات شنیداری پرداخت كه آنها به طور معمول ترجیح می‌دهند.

اگرچه فرمان خودروي لمسي بطور كلي به ارتقاي عملكرد و ايمني راننده مي‌پردازد، نتايج اين پژوهش نشان داده كه فقط ارائه وروديهاي حسگر اضافي هميشه مطلوب نيست. اين ابزار بيشتر براي رانندگان مناسب مسن مناسب بوده چرا كه بازخورد حسگر اضافي مي‌تواند ظرفيت مغزي را براي پردازش آن به چالش بطلبد.


فرمانهاي خودروي ارتعاشي در حال حاضر توسط برخي از خودروسازان براي هشدار به رانندگان در مورد خطرات جاده‌اي مورد استفاده بوده اما فرمان ارتعاشي آزمايشگاه AT&T از قابليت ضربات ظريف غيرمنتظره برخوردار بوده و از اين رو به انتقال اطلاعات بيشتر مي پردازد.

بيست محرك در لبه اين فرمان قرار دارند كه در هر جهتي قابل استفاده هستند. در اين پژوهش، ضربان آنها در يك توالي ساعت شمار به معني گردش به راست بوده و توالي خلاف ساعت شمار براي اشاره به گردش به چپ مورد استفاده مي‌شود.

دانشمندان كارنگي ملون به ايجاد شيوه‌هايي براي سنجش عملكرد، توجه و باز شناختي راننده پرداخته‌اند كه شامل مجموعه‌اي از حسگرها است.

براي اين پژوهش، آنها از فرمان خودروي AT&T به شبيه‌ساز رانندگي خود جهت ارزيابي امكان كمك اين حسگرها در عملكرد رانندگان مسن كه از كاهش ديد، شنود و تحرك كلي برخوردارند، استفاده كرده‌ و دريافتند كه عملكرد اين ابزارهاي كمكي بر روي رانندگان جوانتر، اثربخشي كمتري نسبت به رانندگان كهنسال دارد.