خط آهن اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول که قرار است در سال ۲۰۲۱ احیا شود، به راه ابریشم چین متصل خواهد شد و به ایران کمک خواهد کرد تا تحریم های آمریکا را دور بزند.

به گزارش مشرق، روزنامه نیکی آسیای ژاپن طی گزارشی نوشت دولت های ترکیه، ایران و پاکستان خط آهن استانبول، تهران و اسلام آباد موسوم به ITI را در سال ۲۰۲۱ احیا  خواهند کرد. انتظار می رود، خط آهن ترانزیتی ITI، با ایجاد اتصال ریلی میان چین و ترکیه، به پروژه راه ابریشم جدید چین وصل شود.

ریشه های این پروژه بزرگ را می توان در خدمات قطاری باری ITI یافت که در سال ۲۰۰۹ تحت لوای سازمان همکاری اقتصادی، «اکو» راه اندازی شد.

«اکو» یک سازمان بین دولتی سیاسی اقتصادی است که ده عضو دارد و در سال ۱۹۸۵ توسط ایران، پاکستان و ترکیه تاسیس شد.

این خدمات باری تنها مرحله آزمایشی را پشت سر گذاشت و هیچ وقت کاملا عملیاتی نشد. با این وجود، این سه کشور همیشه در نظر داشتند پس از قطارهای باری اولیه، خدمات مسافری را پیگیری کنند.

این مسیر طولانی ۶۵۴۰ کیلومتر امتداد دارد و بیش از یک ششم از مساحت جهان است. حدود ۱۹۵۰ کیلومتر از این مسیر در ترکیه، ۲۶۰۰ کیلومتر در ایران و ۱۹۹۰ کیلومتر آن در پاکستان واقع شده است. مدت زمان سفر از استانبول تا اسلام آباد از طریق این مسیر ده روز زمان می برد که بسیار سریع تر از مسیر ۲۱ روزه دریایی میان ترکیه و پاکستان است.

یک مقام پاکستانی که نخواست نامش فاش شود، گفت خط آهن ITI از طریق خط آهن ML-۱ پاکستان به منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور چین متصل خواهد شد.

ارزش خط آهن ML-۱ پاکستان ۶.۸ میلیارد دلار برآورد شده است و بزرگ ترین بخش از کریدور اقتصادی چین- پاکستان به شمار می رود. این اتصال زمانی که ML-۱ در سال ۲۰۲۶ تکمیل شود، صورت می گیرد.

لئکاس پرزای بای زسکی، تحلیلگر غرب آسیا معتقد است پکن به عنوان بخشی از پروژه راه ابریشم جدید  خود، به صورت ویژه زیرساخت های حمل و نقل در ایران و به صورت کلی تر در سازمان اکو را مدنظر دارد.

«در زمان بحران و جنگ، چنین مسیرهای تجاری زمینی جایگزین بسیار با ارزش و پرمنفعت هستند.»

به گفته وی، پکن تصور می کند این کشورها شرکای فعال در پروژه راه ابریشم خواهند بود.

کارشناسان معتقدند که خط آهن ITI به ایران کمک خواهد کرد تا تحریم های آمریکا را دور بزند.

پرزای بای زسکی  گفت: «برای تهران، این یک مسیر تجاری جایگزین جذاب است زیرا کشورهای عضو اکو با ارزهای محلی تجارت می کنند.»

هفت کشوری که در سال ۱۹۹۲ به سازمان اکو پیوستند، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان و قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان بودند.

این تحلیلگر توضیح داد: «عملا غیرممکن است ایران را در تجارت با همسایگانش منزوی و متوقف کرد.»

وی افزود پروژه های زیربنایی نظیر خط آهن ITI، اقتصاد ایران را تحریک خواهد کرد و ارتباطات ریلی جدید انعطاف پذیری بیشتری را به دنبال دارد.

کارشناسان معتقدند موانعی بر سر راه این پروژ وجود دارد بطوریکه هفته گذشته چین با پرداخت وام به پاکستان برای تکمیل این خط آهن موافقت نکرد و خواستان ضمانت های بیشتر شد.

چین به لحاظ سیاسی از خط آهن ITI حمایت می کند پروژه را ابریشم جدید این کشور را تکمیل می کند اما انتظار دارد ایران، پاکستان و ترکیه، اگر می خواهند در آن سهیم شوند، هزینه ها و خطرات آن را متحمل شوند.

منبع: فارس