همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، دیجی‌کالا نیز با همراهی همکاران خود در روستای لیشک سیاهکل استان گیلان ۱۱۰۰ نهال به نام همکاران خود کاشت.

این طرح که در قالب پروژه احیای مشارکتی جنگل با نام «بانی جنگل» انجام شد یکی از پروژه‌های مسؤلیت‌های اجتماعی دیجی‌کالا بود که با هدف جلوگیری از تخریب گسترده جنگل‌های هیرکانی و کمک به حفظ گونه‌های بومی در این منطقه صورت گرفت.

درختکاری هدفمند و پایدار

جنگل‌های هیرکانی یکی از میراث طبیعی و بسیار ارزشمند و با شهرت جهانی است که کمربندی شمالی ایران را از آستارا در گیلان تا گلی داغ در شرق گلستان را به طول ۸۰۰ کیلومتر و با عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پوشانده است.

به گفته کارشناسان در ۴۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد از حجم این جنگل‌ها کاهش یافته است و از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مساحت جنگل‌های شمال کشور، تنها یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن باقی مانده که ۹۰ درصد آن نیز از حالت پایدار خارج شده است.

علاوه بر این در ۳۰ سال گذشته میزان بارش در شمال کشور ۲۰ درصد کاهش یافته است، درحالی که مقدار سیل در این نواحی از کشور ۵۰ برابر شده است. این معادله نادرست نگرانی بسیاری را برای فعالان محیط زیست ایجاد کرده است.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر و با افزایش موج درختکاری در هفته منابع طبیعی در سراسر ایران، کاشت نهال به صورت غیر اصولی و استفاده از گونه‌های غیر بومی به عاملی برای جلوگیری از گسترش و رشد گونه‌های بومی هیرکانی تبدیل شده است.

نمونه‌ای از گونه‌های مهاجم، کاج کانادایی است که نه تنها به ایجاد یک اکوسیستم مولد پایدار کمک نکرده است بلکه در راستای کاشت خطی انجام شده است که با تصویر واقعی یک جنگل طبیعی فاصله دارد.

با توجه به اینکه منطقه شمال کشور، به رغم سر سبزی ظاهری با خطر جدی از دست دادن گونه‌های بومی مواجه است و همچنین روند کاشت غیر اصولی گونه‌های غیر بومی در سال‌های اخیر به آفتی مهم برای جنگل‌های هیرکانی تبدیل شده است، بهینه ترین تصمیم برای دیجی‌کالا نیز این بود که در این جنگل‌های ارزشمند سرمایه‌گذاری کند؛ جنگل‌هایی که ۵۶۴ هزار و ۷۱۲ متر مربع از عرصه آنها در استان گیلان وجود دارد.

همکاران دیجی‌کالا چطور در این طرح مشارکت کردند؟

طرح درختکاری دیجی‌کالا در قالب طرح گسترده «بانی جنگل» و در راستای پروژه‌ای بزرگتر یعنی «درختانی برای آینده» انجام شد؛ طرحی که می‌خواهد ۷۵ هزار نهال بومی مانند توسکا، ممرز و انجیلی را با مشارکت مردم و با نام آنها تبدیل به درخت کند. بر این اساس، دیجی‌کالا نیز با پیوستن به این طرح و برای تحقق بخشی از آرمان‌های مسؤولیت اجتماعی خود کوشید تا به نام همکاران خود سهمی در این پروژه داشته باشد.

فرایند مشارکت در این طرح از طریق ارسال یک پرسشنامه برای تمامی همکاران انجام شد و از آنها درخواست شد که در صورت تمایل برای شرکت در این پروژه، اعلام آمادگی و نوع درخت مورد نظر خود را برای کاشت انتخاب کنند. ۹ گونه بومی گیلاس وحشی، افرا، بارانک، ون، بلوط، مررز، شمشاد، انجیلی و توسکا در این فهرست قرار دارند.

از میان همکاران مشارکت کننده در این طرح به قید قرعه تعدادی از همکاران برای حضور فیزیکی در محل کاشت نهال‌ها اننخاب شدند. به دلیل شیوع ویروس کرونا با کمترین تعداد ممکن (۱۴ نفر) پروژه سفر به منطقه کاشت نهال‌ها در روستای لیشک سیاهکل در روزهای ۱۲ و ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ برگزار شد.

در ادامه تصاویری از همکاران دیجی‌کالا در این پروژه مشارکتی ببینید:


 

دیجی‌کالا امیدوار است که با انجام این طرح‌ها و مشارکت سازنده در پروژه‌های ارزشمند و هدفمند بتواند آرمان پایداری و توسعه محور بودن فعالیت‌های مسؤولیت اجتماعی سازمانی را به صورت عملی محقق کند.