به گزارش مشرق به نقل از فارس، شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی» را در جلسه 198 خود که در تاریخ ۲۷ بهمنماه سال ۸۸ برگزار شد به تصویب رساند و این مصوبه با امضاء رئیسجمهور در سال ۸۹ ابلاغ شد.
براساس این گزارش، شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 198 خود براساس تفویض جلسه 638 شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی را به شرح ذیل تصویب کرد:
مقدمه
به منظور ساماندهی و بهینه سازی جریان اطلاع رسانی، حفظ و تقویت ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی و همچنین رونق اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی و تشویق به صرفهجویی و رعایت الگوی مصرف صحیح از طریق تبلیغات محیطی، شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی (شامل تابلوهای تبلیغاتی، بنرها ،عرشهپلها، ایستگاهها و ناوگان حمل و نقل شهری مانند اتوبوس و مترو، فرودگاهها، تابلو سردرمغازهها و اماکن تجاری و مانند آن) و نیز سازماندهی اجرایی آن را به شرح زیر تصویب مینماید:
الف- سیاستها:
1. تبلیغات نباید باعث تبلیغ فرهنگ، اخلاق و رفتار غیراسلامی و بکارگیری شیوهها، الگوها و مظاهر مبتذل بیگانه گردد.
2. تبلیغات نباید با موازین شرعی و قوانین کشور مغایرت داشته باشد.
3. تبلیغات کالاهای خارجی نباید به نحوی باشد که موجب سلب اعتماد جامعه از تولیدات داخلی شود.
4. تبلیغات نباید وحدت ملی را مخدوش ساخته یا موجب تحقیر و یا توهین به مذاهب، اقوام و یا اقشاری از جامعه گردد.
5. در فضاهای تبلیغاتی نباید تبلیغات بازرگانی برتبلیغات فرهنگی غالب باشد.
6. بخشی از فضاهای تبلیغات شهری و برون شهری باید به تبلیغات تأثیرگذار فرهنگی اختصاص یابد.
7. تبلیغات در فضاهای عمومی نباید منظر شهری، چشماندازهای طبیعی، زیباییهای زیست محیطی و نهادهای مقدس و مورد احترام جامعه را تحت الشعاع قرار دهد.
ب- ضوابط:
1. در تبلیغات باید از ادعاهای کذب و گمراه کننده و غیرقابل اثبات پرهیز گردد.
2. تبلیغات باید به خط و نشانهها و زبان فارسی باشد.
تبصره 1: نوشتن واژههای فارسی با املای نادرست مجاز نیست.
تبصره 2: استفاده از علائم صنعتی و علائم و نامهای کالای ساخت خارج در تبلیغات در صورتی بلامانع است که حروف فارسی به صورت مشهودی بر حروف بیگانه غلبه داشته باشد.
3. تبلیغات نباید رفتارهای مخرب محیط زیست و کالاهای غیرمجاز را ترویج نماید.
4. تبلیغات ضمن آگاهی دادن نسبت به کالای مورد تبلیغ، نباید خدمات و یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهد.
5. استفاده از جذابیتهای جنسی در تبلیغات ممنوع است.
6. استفاده نامناسب و موهن از پیشوایان و شعارها و نمادهای مذهبی و نیز مقامات سیاسی کشور در تبلیغات ممنوع است.
7. تبلیغات باید از تشویق به تجمل و اسراف پرهیز نماید و به جای تحریص به مصرف، معطوف به معرفی خصوصیات درست کالا باشد.
8. تبلیغات نباید باعث ناهنجاری صوتی و تصویری و آشفتگی ذهنی و روانی گردد.
9. تبلیغات بازرگانی در محیطهای آموزشی، پژوهشی، تربیتی و مذهبی و همچنین فضاهای مخصوص کودکان ممنوع میباشد.
10. تبلیغات نوشتاری، تصویری و تجسمی با ابعاد و اندازه غیرمتعارف ممنوع است.
تبصره: مصادیق غیرمتعارف بودن ابعاد و اندازه تبلیغات را کارگروه موضوع قسمت (ج) این مصوبه تعیین مینماید.
11. تبلیغات نباید بگونهای باشد که موجب تضعیف خودباوری و اعتماد ملی و نیز تحقیر شخصیت مردمی شود که فاقد استطاعت برای خرید کالای مورد نظر هستند.
ج- سازماندهی ونظارت
به منظور نظارت دائمی بر حسن اجرای سیاستها و ضوابط موضوع این مصوبه و همچنین تدوین آییننامهها و دستورالعملهای اجرائی و مقررات نحوه تشکیل و ترکیب اعضاء و شرح وظایف کمیتههای استانی، کارگروهی زیرنظر شورای فرهنگ عمومی و مرکب از اعضای ذیل تشکیل میگردد:
1. دبیر شورای فرهنگ عمومی (رئیس کارگروه)
2. مدیر کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
3. مدیر کل ذیربط وزارت بازرگانی
4. نماینده سازمان تبلیغات اسلامی
5. نماینده سازمان صداو سیما
6. نماینده نیروی انتظامی
7. نماینده وزارت مسکن و شهرسازی
8. رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران
9. رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
10. رئیس کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران
11. دو صاحبنظر در حوزه تبلیغات و ارتباطات (ترجیحاً عضو هیأت علمی ) به انتخاب شورای فرهنگ عمومی
12. نماینده وزارت راه و ترابری
13. نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی
14. نماینده اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران
15. نماینده مؤسسات و شرکتهای تبلیغاتی با تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
تبصره 1: در مواردی که موضوعی مرتبط و متناسب با مأموریتهای سایر دستگاهها در دست بررسی میباشد به تشخیص کارگروه، نماینده دستگاه ذیربط با حق رأی برای شرکت در جلسات دعوت میشود.
تبصره 2: کارگروه فوق آییننامههای پیشنهادی خود را برای تصویب به شورای فرهنگ عمومی ارائه مینماید و شورای فرهنگ عمومی موظف است ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی، دستورالعملهای اجرایی مورد نیاز را تصویب و ابلاغ نماید.
د – نظارت و پیگیری
شورای فرهنگ عمومی موظف است ضمن تنظیم سازوکار نظارت بر اجرای این ضوابط و دستورالعملهای اجرایی آن، سالیانه گزارشی از اجرای این مصوبه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
این مصوبه مشتمل بر یک مقدمه و چهار بخش بنا به تفویض جلسه 638 شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه 198 مورخ 27/11/88 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
محمود احمدینژاد
رئیسجمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
رونوشت به انضمام یک نسخه مصوبه، به:
دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
دفتر رئیس جمهور
مجلس شورای اسلامی
اداره کل تدوین و تنقیح قوانین و مقررات نهاد ریاست جمهوری
دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور
وزارت دادگستری (برای درج در روزنامه رسمی کشور)
هیئت نظارت و بازرسی
دفتر دبیر شورای عالی
هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی
معاونت نظارت و راهبری مصوبات
مدیریت حقوقی و تدوین مصوبات
دیوان محاسبات کشور
و معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری ابلاغ میشود
جزئیات مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تبلیغات کالاهای خارجی منتشر شد.