کد خبر 1197776
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

وزرای امور خارجه ایران و افغانستان در حاشیه کنفرانس «قلب آسیا - روند استانبول» دیدار و در مورد همکاری‌های دوجانبه گفت و گو کردند.

به گزارش مشرق، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نهمین کنفرانس «قلب آسیا - روند استانبول» در تاجیکستان به سر می‌برد، با «محمد حنیف اتمر» همتای افغان خود ملاقات کرد.

بیشتر بخوانید:

گفتگوی ظریف و همتای آذربایجانی درباره قفقاز

ضمن این ملاقات، دو طرف در خصوص برآیند این کنفرانس و تلاش‌های صلح افغانستان و همچنین توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف گفت و گو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران ضمن مرور آخرین وضعیت همکاری‌های میان «تهران» و «کابل»، تلاش برخی طرف‌ها در جهت مکدر کردن فضای افکار عمومی را نشانه ناخشنودی برخی کشورها و جریانات از نزدیکی ایران و افغانستان دانست.

ظریف با اشاره به رفع برخی محدودیت‌های کنسولی برای اتباع افغانستان، این اقدامات را به منظور مبارزه با باندهای قاچاق اتباع افغانستان به ایران دانست و بر ادامه مساعدت‌های جمهوری اسلامی در شفاف سازی حضور اتباع افغانستان در ایران تاکید کرد.

در این دیدار وزیر امور خارجه افغانستان از اقدامات بشردوستانه ایران نسبت به اتباع افغانستان و کمک در راستای مهار آتش‌سوزی‌ها در «هرات» و «فراه» سپاسگزاری کرد.

اتمر موضع ایران در مورد گفت‌وگوهای صلح افغانستان و تقویت اجماع منطقه‌ای را سازنده توصیف کرد و گفت که امیدوار است، این موضع بر برآیند کنفرانس قلب‌ آسیا نیز اثر مثبت به جای بگذارد.

وی ایران را نزدیکترین دوست افغانستان خواند و خواستار ادامه و توسعه همکاری‌ها و مشورت‌های سازنده در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی شد.

وزیر امور خارجه افغانستان همچنین بر آمادگی کامل افغانستان جهت تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور طی هفته‌های آتی تاکید کرد.

ظریف و اتمر در خصوص آخرین وضعیت تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان، مذاکرات صلح و سایر موضوعات مورد علاقه متقابل نیز تبادل نظر کردند.