به گزارش مشرق به نقل از مهر، دکتر عطاء الله رفیعی آتانی عضو هیئت علمی جامعة المصطفی در مورد ضرورت پرداختن به علوم انسانی اسلامی گفت: رویکرد اسلامی به علم انسانی هم در کشور ما و هم در کشورهای دیگر از منظرهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: یکی از مهمترین مسائل در این زمینه بحث نقایص نظریات علم انسانی برای سیاست گذاری و برنامه ریزی اجتماعی یا حتی تعلیم و تربیت افراد در زندگی فردی است؛ یعنی ما علوم انسانی را برای این می خواهیم که در اداره زندگی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و...و یا در تربیت افراد جامعه از آن بهره ببریم، اما وقتی با نگاه اسلامی به اهداف مان در زندگی اجتماعی و فردی می نگریم، متوجه می شویم که این علوم انسانی رایج این اهداف ما را محقق نمی کند.
دبیر علمی همایش جهانی علوم انسانی اسلامی تأکید کرد: رویکرد دوم این است که موضوع علوم انسانی انسان و جامعه و در واقع کشف و شناخت زندگی فرد و جامعه است؛ انسان در جوامع گوناگون دارای نمودهای واحدی نیست و در واقع انسان در همه جوامع مثل هم نیست، انسان ایرانی و جامعه ایرانی با جامعه اروپایی و آمریکایی و آسیایی در عین شباهتها، تفاوتهای اساسی هم با یکدیگر دارند.
وی افزود: اگرعلوم انسانی جهانی تلقی شود و فکر کنیم "علم" واحد است و برای فهم انسان برای همه جوامع مفید است در واقع این تفاوت را نادیده می گیریم و فقط به شباتها فکر می کنیم در حالیکه این تفاوتها برای شناخت مفید است.
دکتر رفیعی یادآور شد: با نگاهی به این تفاوتها متوجه می شویم که علم دارای ماهیت فرهنگی و اجتماعی و به تعبیری ماهیت بومی است و این علم مختص بوم غرب است و این علوم به درد فهم ما نمی خورد چون موضوعات ما دارای خصوصیات جامعه ماست بنابراین علمی مخصوص به ما باید باشد.
وی با تأکید بر اینکه همه جوامع باید علم بومی در حوزه علوم انسانی داشته باشند؛ افزود: از آنجایی که بوم ما دارای ویژگیهای اسلامی است یعنی فرهنگ و تاریخ و... ما دارای ویژگیهای اسلامی است طبیعتاً علم هم دارای این ویژگیها خواهد بود.حتی اگر کسانی داعیه دار علم بومی باشند در جامعه ما به علم اسلامی می رسند چون بوم ما فرهنگ و سرزمین و اقتضائات ما اسلامی است.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با اشاره به مبانی علم تصریح کرد: سومین نکته این است که علوم بر یکسری مبانی استوارند که این مبانی مبانی فلسفی است و نوع نگاه به انسان و به هستی در آن نهفته است. چون مبانی این علوم رایج، مادی است و انسان را تنها از منظر مادی مطالعه می کنند که زندگیش در این زندگی مادی به پایان می رسد لذا علوم شان نیز در همین چارچوب می گنجد بنابراین عمل به مقتضای نظریات آنها به این معنی است که ما انسان را در زندگی مادی حصر کنیم .
رفیعی تأکید کرد: ما معتقدیم انسان فراتر از این مسائل مادی است و یک ماهیت مجرد از ماده و معنوی و الهی دارد اگر با این دیدگاه به انسان بنگریم دیگر انسان را یک موجود صرفا مادی نمی بینیم و نظریات هم صرفاً مادی نیست.
دبیرعلمی همایش جهانی علوم انسانی اسلامی در پایان یادآور شد: علوم انسانی اسلامی رویکرد دیگری متفاوت از دیگر رویکردها به علم انسانی است که رویکرد رایج در واقع حس گرای مادی است. در واقع از منظر مبانی ما تفاوت اساسی با علوم انسانی رایج داریم که ناشی از نوع نگاه معنوی ما به انسان و هستی است.
دبیرعلمی نخستین همایش بینالمللی علوم انسانی اسلامی با تأکید بر اینکه همه جوامع باید علم بومی در حوزه علوم انسانی داشته باشند، به تفاوت مبانی علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی رایج اشاره کرد و گفت: مبانی ما تفاوت اساسی با علوم انسانی فعلی دارد که ناشی از نوع نگاه معنوی ما به انسان و هستی است.