به گزارش مشرق، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با مدیران صنعت حمل و نقل هوایی در رابطه با تاثیر ویروس کرونا بر حمل و نقل هوایی، اظهار کرد: بخشهای مختلفی در دنیا بر اثر کرونا آسیب دیدند که حمل و نقل هوایی یکی از آنها است و در کشور ما نیز این بخش شرایط متفاوتی را تجربه کرد، اما فعالیت این صنعت متوقف نشد.
بیشتر بخوانید:
چرا مرز هوایی با ترکیه بسته نمیشود؟
او با اشاره به لزوم آمادگی صنعت هوانوردی برای یک وضعیت جدید، بیان کرد: به یک تحول و جهش در صنعت هوانوردی نیاز داریم و باید یک گام بزرگ برداشت، از این فرصتی که برای کشور پیش آمده حداکثر استفاده را برد و برای توسعه و تجهیز ناوگان و تامین قطعات تلاش کنیم.
این مقام مسئول افزود: فرصت تحول فرارسیده است و شرکتهای هواپیمایی (ایرلاین)ها باید با استفاده از بازارهایی، چون تشکیل گروه متحد، کنسرسیوم و ادغام و تامین مالی با استفاده از فاینانس در راه توسعه کشور گام بردارند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هنوز در این صنعت هوانوردی کسانی هستند که به ساخت قطعات داخلی باور ندارند و این بخش حتی گاهی در تعمیرات به خارج از کشور وابسته شده است که این عقب ماندگی نباید بیش از این تداوم داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
ترفند تازه برای گرانفروشی بلیت هواپیما
اسلامی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که در این راستا صورت گرفته، ایجاد مرکز جهادی پیشرفت و نمایشگاه توان داخلی توسط ایران ایر برای استفاده از ظرفیتها و کاهش وابستگی به خارج از کشور است که امیدوارم این نمایشگاه و مرکز جهادی پیشرفت با مشارکت شرکتهای هواپیمایی سنگ بنایی برای توسعه صنعت هوایی باشد.
او با بیان اینکه امروز ظرفیت جدیدی برای توسعه ناوگان هوایی کشور به وجود آمده است، گفت: اگر این ظرفیت روی یک ریل صحیح و انقلابی قرار نگیرد، این فرصتهای جدید نیز از بین خواهد رفت و کشور وابسته میماند.
این مقام مسئول افزود: باید در خط مشخصی برویم که اداره صحیح و افزایش بهرهوری و توسعه شرکتها را هدف قرار دهد، البته تدابیر ویژه را نیز مد نظر داریم و سعی میکنیم امسال هم از منابع ملی برای کمک به شرکتهای هواپیمایی استفاده کنیم.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ هم باید توسعه، بهسازی و گسترش ناوگان شرکتهای هواپیمایی را تجربه کنیم و هم توسعه در سهم بازار داشته باشیم و سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران میتوانند متقابلا با اعمال برخی سیاستها، شرایط را برای افزایش سهم ایرلاینهای ایرانی از بازار منطقه تسهیل کنند.
او با اشاره به اهمیت نگاه شرکتهای هواپیمایی به بازار منطقه، اظهار کرد: ایران پیش از این برای همکاری به سراغ نقاط دور میرفت و کمتر به همسایههای خود توجه داشت، اما همسایهها هم برای صنعت هوایی و هم سایر بخشها فرصت مناسبی هستند.
اسلامی تاکید کرد: شرکتهای حمل و نقل هوایی میتوانند چند هاب پروازی را با مشارکت یکدیگر و حمایت سازمان هواپیمایی در کشورهای همسایه تشکیل دهند و ما نیز در وزارت راه و شهرسازی با وزرای این کشورها تنظیمات را انجام دادیم و مذاکرات بیشتری نیز خواهیم داشت تا بتوان با استفاده از کانکشنها و آزادیهای پنجم در برخی از این کشورها، فرصت حضور در یک بازار ۵۰۰ میلیون نفری را پیدا کرد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این یک بازار جدید است، فرصتی جدید که ترکیبی از پروازهای داخلی و خارجی رونق اقتصادی را برای شرکتهای هواپیمایی به ارمغان میآورد.
او با اشاره به برخی موانع توسعه شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد: مشکلات مربوط به عوارض شهرداریها باید در مجلس با پیگیری قانونی رفع شود تا این موانع و مزاحمتها از سر راه شرکتهای هواپیمایی کنار برود.
اسلامی خطاب به شرکتهای هواپیمایی گفت: به فکر بهسازی و نوسازی نیروی انسانی هم باشید، جوانان با استعدادی در کشور هستند و باید برای آنها امیدآفرینی داشته باشیم. این استعدادها باید هم در بخش پروازی، هم خدمات فرودگاهی، هم تعمیر و نگهداری و هم فناوری جذب شوند.