به گزارش مشرق، رامین مهمانپرست که برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده است، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: در هر دو بُعد داخلی و خارجی اقتصاد، نیازمند یک تحول بزرگ هستیم. در داخل باید سعی کنیم زمینه های تولید را افزایش دهیم و سعی کنیم کسانی که در این شغل مشغول هستند هم از شغلشان راضی باشند هم زمینه اشتغال افراد بیشتری را فراهم کنیم که یکی از آنها کشاورزی است، معدن است، صنایع فلزی است، در صنعت چوب و مبلمان است، در نساجی است، در کیف و کفش های چرم و چیزهایی که در کشور ما به صورت سنتی اشتغال آفرینی بیشتری داشته که باید به اینها توجه ویژه کرد تا راضی باشند و تولید کنند.
وی ادامه داد: ما معتقد هستیم علاوه بر اینکه تولیدات افزایش پیدا کند که نیازهای داخلی را برطرف کنیم در یک بخشی حتما باید به صادرات توجه کنیم چون وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا میکند تجربه کشورهای دیگر، این را میگوید مبنی براینکه درست است که این یک ضعف است (کاهش ارزش پول ملی) ولی در کنار آن یک فرصتی ایجاد شده که قیمت تمام شده کالایتان به نرخ ارز خارجی کاهش یافته و میتواند با رقیبش رقابت کند.
مهمانپرست افزود: اما باز هم میبینیم که در همین بخش بعضی از صادرکنندههای ما میگویند ما نمیتوانیم رقابت کنیم وقتی از آنها علت را می پرسیم، مثلا میگویند دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف است، بازارها را به خوبی به ما معرفی نمیکنند یا ما را حمایت نمیکنند، میگویند فلان شرکت از کشور همسایه در بازاری آمده که ما باید آن را تصاحب کنیم ولی می بینیم که قیمت تمام شده اش از ما پایین تر است.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به حمایتهای دولتهای مختلف از تولیدکنندگان کشورهایشان تصریح کرد: از طرفی میبینیم دولت آمده مثلا ۲۰ درصد روی قیمت تمام شدهاش به آن یارانه داده و قیمتش را پایین آورده است و از طرف دیگر دولتشان یک قرارداد تعرفه ترجیحی امضا کرده و نرخ تعرفه را برای کالای خودش پایین آورده است مثلا همان کالا توسط آن شرکت از یک کشور همسایه ما، مثلا ۵ دلار تمام شده و کالای صادر کننده ما ۷ دلار تمام شده است، معلوم است که آنها بازار را در اختیارشان میگیرند چون میتوانند قیمت ارزانتری بدهند.
وی در پایان گفت: بنابراین یک بخش دیپلماسی اقتصادی این است که یک رابطه منسجم و هماهنگ با دستگاههای اقتصادی تجاریِ داخلی باید برقرار شود، یک هماهنگی در یک عملیات دیپلماسی اقتصادی که فرمانده این دیپلماسی اقتصادی باید وزارت امور خارجه باشد و البته وزارت امور خارجه باید توانایی این فرماندهی را داشته باشد یعنی خودش را به ابزاری مسلط کند که بتواند کمک کند و نظرات کارشناسی دهد، وظیفه همه سفارتخانههایمان این باشد که اولویت اول کارشان، اقتصادی باشد و در ستاد همه در کار اقتصادی ورود کنند و هماهنگ باشند.