کد خبر 1214953
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۷

پیش از موتورهای هشت سیلندر، پیشرانه‌هایی کم قدرت و عمدتا در انواع چهار و یا شش سیلندر عرضه می‌شدند.

به گزارش مشرق، پیشرانه‌های هشت سیلندر در ابتدا برای استفاده در هواپیماها طراحی شدند و اکنون یکی از بزرگترین دست آوردهای صنعت ساخت پیشرانه‌ها محسوب می‌شوند. ایده ساخت و توسعه موتورهای هشت سیلندر از طرح و ایده اولیۀ موتور «Liberty L-۸» گرفته شده است.

یک شرکت فرانسوی به نام آنتوانت در سال ۱۹۰۴ اولین پیشرانه هشت سیلندر کاملاً کاربردی جهان را ساخت و سپس خودروساز آمریکایی کادیلاک حدود یک دهه برروی پیشرانه مزبور و فناوری‌های آن کار کرد و از سال ۱۹۱۴ به بعد در اکثر خودروهای خود از پیشرانه‌های هشت سیلندر بهره برد.

پیشرانه‌های V ۸ دارای هشت سیلندر احتراق به شکل V بوده و امروزه از آن‌ها به عنوان یکی از قدرتمندترین پیشرانه‌های تاریخ صنعت خودروسازی جهان یاد می‌شود. پیش از موتورهای هشت سیلندر، پیشرانه‌هایی کم قدرت و عمدتا در انواع چهار و یا شش سیلندر عرضه می‌شدند.

اکنون و در حالی که آمریکایی‌ها از موتورهای هشت سیلندر در خودروهای عضلانی خود استفاده می‌کنند؛ سایر خودروسازان قدرتمند جهان نیز به سراغ پیشرانه‌های هشت سیلندر رفته و در جایی مانند ایتالیا، کمپانی بی نظیر فراری در بیشتر وسایل نقلیه خود از پیشرانه‌های هشت سیلندر بهره می‌برد. پیشرانه‌های هشت سیلندر فراری مهندسی خاصی داشته و هر یک از آن‌ها برای حرکت دادن یکی از پرچمداران فراری ساخته شده‌اند. در ادامه ما بهترین فراری‌های مجهز به پیشرانه هشت سیلندر در طول تاریخ را معرفی خواهیم کرد.

فراری ۴۵۸ اسپشیال

فراری ۴۵۸ اسپشیال خودرویی لوکس و اسپرت بوده و جزء نسخه‌های ممتازِ مدل فراری ۴۵۸ است. فراری قصد داشت که با بروزآوری اسپشیال بخشی از بازار خودروهای اسپرت را کاملاً در اختیار بگیرد؛ اما نتیجه کار فراری فراتر از انتظارات اولیه بود. این شرکت یکی از قدرتمندترین پیشرانه‌های تنفس طبیعی جهان را برای استفاده در ۴۵۸ اسپشیال در نظر گرفت. پیشرانه عظیم هشت سیلندر فراری اسپشیال ۵۹۷ اسب‌بخار قدرت و ۵۳۹ نیوتن‌متر گشتاور دارد. نتیجه اقدام فراری این است که عملکرد چشمگیری را از ۴۵۸ اسپشیال شاهد هستیم و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن تنها در ۳.۴ ثانیه ممکن می‌شود.

فراری ۴۸۸ اسپایدر

فراری ۴۸۸ اسپایدر را باید نسخه‌ای ممتاز و بهتر از فراری GTB ۴۸۸ دانست و قطعاً این کوپه دو درب عملکرد بهتری نسبت به GTB دارد. به نظر می‌آید که با توجه به تجهیز ۴۸۸ اسپایدر به پیشرانه هشت سیلندر، این خودرو آماده است که تمام موانع موجود بر سر راه خود را از میان بردارد و همچون شیری گرسنه غرش کند. موتور هشت سیلندر و ۳.۹ لیتری ۴۸۸ اسپایدر پیشرانه‌ای فوق‌العاده است. فراری یک توئین توربو قدرتمند را در کنار پیشرانه هشت سیلندر قرار داده و حداکثر گشتاور تولیدی آن را به ۷۶۰ نیوتن‌متر رسانده است. به این ترتیب ۴۸۸ اسپایدر عملکرد بی‌نظیر را نمایش داده و ۶۶۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. علاوه بر نکات مزبور، اقدامات فراری شتاب صفر تا صد ۴۸۸ اسپایدر را به ۳ ثانیه رسانده و حداکثر سرعت آن را ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت کرده است.

فراری ۳۰۸، ۳۲۸

فراری ۳۰۸/۳۲۸ از نظر ظاهری دارای طراحی قلمی شکلی است که در دهه ۱۹۷۰ میلادی از محبوبیت فراوانی برخوردار بود. این خودرو علاوه بر کاربردی بودن، عملکرد خیره‌کننده‌ای هم دارد. فراری ۳۰۸ به عنوان اولین خودروی هشت سیلندر و موتور وسط فراری در سال ۱۹۷۵ رونمایی شده بود. پیشرانه ۲.۹ لیتری هشت سیلندر میانی فراری ۳۰۸/۳۲۸ حدود ۲۵۲ اسب‌بخار قدرت داشته و رقم مزبور در دهه ۱۹۷۰ میلادی کاملا قابل پذیرش و احترام است. شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۶ ثانیه بوده و نسبت به استانداردهای مدرن امروزی کمی کند به نظر می‌آید؛ اما با این وجود در دهه ۱۹۷۰ بسیار سریع به نظر می‌رسید. حداکثر سرعت خودروی مزبور ۲۴۴ کیلومتر بوده و به طور کلی آن را باید یک وسیله نقلیه هشت سیلندر کلاسیک و عالی دانست.

فراری F ۴۳۰ اسکودریا

فراری F ۴۳۰ اسکودریا توسط تیم فرمول یک فراری تولید، طراحی و توسعه یافته و به عنوان اتومبیلی لوکس، اسپرت و دارای علمکردی بی‌نقص بخش از بازار سوپراسپرت‌ها را هدف قرار داد. این خودرو به سوئیچ مانتینو بی‌نظیر فراری مجهز شده و می‌توان سیستم‌های مختلف آن را به شکل آن «onboard» مورد استفاده قرار داد. موتور هشت سیلندر اسکودریا از نوع تنفس طیبیعی بوده و ۵۱۰ اسب‌بخار قدرت دارد. تعویض دنده در این خودرو توسط پدال شیفت‌های جذاب فراری با الهام از مسابقات فرمول یک امکان‌پذیر است. موتور و سیستم انقال قدرت اسکودریا کاملاً به یکدیگر جفت شده و فراری F ۴۳۰ را به یکی از بهترین خودروهای تولید شده در مارانلو تبدیل کرده است.

فراری F ۴۰

هیچ کدام از محصولات فراری به اندازه مدل F ۴۰ افسانه‌ای نبودند. این خودرو با نظر اکثریت هواداران فراری به عنوان بهترین خودروی فراری در طول تاریخ انتخاب شده و بخشی از این موفقیت را مدیون استفاده از موتوری هشت سیلندر خورجینی و مجهز به توئین توربو با عملکردی استثنائی است. پیشرانه مزبور ۲.۹ لیتر حجم دارد و از ویژگی‌های بهتری نسبت به سایر هشت سیلندرهای هم ردۀ خود برخوردار است. پیشرانه مزبور نسبت فشرده‌سازی بالاتر و ظرفیت بیشتری نسبت به سایر هشت سیلندرها داشته و فشار موتور در آن تقویت شده است. تغییرات مزبور منجر به تولید یکی از قدرتمندترین پیشرانه‌های ساخته شده توسط کمپانی فراری شد و در دهه ۸۰ میلادی ۵۰۰ اسب‌بخار قدرت شگفت‌انگیز را در اختیار رانندگان حرفه‌ای خود در پیست‌های اتومبیلرانی قرار می‌داد. این در حالی است که حداکثر توان F ۴۰ به صورت رسمی ۴۸۷ اسب‌بخار اعلام شده بود.

فراری F ۳۵۵

ظاهر F ۳۵۵ حاصل ترکیب طراحی قلمی خودروهای دهه ۸۰ و سبک آیرودینامیک مدرنی است که مهندسین مستقر در مارانلو به کار گرفته‌اند. از نظر زیبایی‌شناسی F ۳۵۵ کاملاً چشم نواز بوده و از نظر عملکرد هم هیچ فردی قادر به خُرده گرفتن از آن نیست. این خودرو در زمان عرضه و در سال ۱۹۹۵ میلادی حدود ۳۷۵ اسب‌بخار قدرت داشت. فراری F ۳۵۵ به پیشرانه ۳.۵ لیتری هشت سیلندر تنفس طبیعی مجهز بوده و با توجه به این نکته که در آن زمان تولیدکنندگان خودرو وسواس زیادی برای رسیدن به قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار داشتند؛ F ۳۵۵ به یکی از قدرتمندترین جانوران نسل خود تبدیل شد.

فراری ۲۸۸ GTo

تعداد فراری ۲۸۸ GTO‌های جهان بسیار کم بوده و کمپانی فراری تنها ۲۷۲ دستگاه از آن را تولید کرده است. به این ترتیب ۲۸۸ GTO را باید یکی از نادرترین خودروهای حال حاضر جهان دانست. این اتومبیل به دلیل برخورداری از پیشرانه هشت سیلندر توئین توربو IHI از مزایای فراوانی برخوردار بوده و به همین خاطر نیز حتی در بازار خودروهای مدرن امروزی هم بسیار مورد توجه قرار دارد. پیشرانه مزبور ۴۰۰ اسب‌بخار قدرت داشته و ۲۸۸ GTO را به یکی از سریع‌ترین اتومبیل‌های زمان خود تبدیل می‌کند. حداکثر سرعت این محصول ۳۰۴ کیلومتر برساعت بوده و در ۴.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. فراری ۲۸۸ GTO گیربکس ۵ سرعته دستی و دیفرانسیلی با لغزش محدود (LSD) داشته و راننده به راحتی با آن ارتباط برقرار خواهد کرد.

فراری چلنج استرادل

این کوپه افسانه‌ای دو درب دارای ویژگی‌های فراوانی بوده و به یکی از بهترین خودروهای تولید شده توسط کمپانی فراری تبدیل شده است. این خودرو از سیستم تعلیقی سفت‌تر، شاسی از جنس تیتانیوم و فیبرکربن و پیشرانه‌ای عالی به منظور افزایش کارایی خود استفاده می‌کند. موارد مزبور در چلنج استرادل مانند جادویی عجیب عمل می‌کردند. شاسی این محصول با توجه به استفاده از الیاف فیبرکربن وزن بسیار کمی داشت و در کنار پیشرانه قدرتمند ۳.۶ لیتری هشت سیلندر با توان ۴۲۵ اسب‌بخار، به راحتی عملکرد مدل‌های پیش از خود را به چالش کشیده و از آن‌ها پیشی می‌گرفت.

فراری ۳۶۰ مودنا

فراری ۳۶۰ مودنا جایگزین F ۳۵۵ است. این محصول به لطف استفاده از آلومینیومی سبک، از شاسی سبک‌تری برخوردار بوده و ۵۹ کیلوگرم کم وزن‌تر از مدل قبلی است. این ویژگی‌ها رانندگی با F ۳۵۵ را بسیار چابک و لذت بخش‌تر کرده و در مجموع عملکرد کلی ۳۶۰ مودنا را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. فراری امکان استفاده از پدال شیفت و جعبه دنده ۶ سرعته دستی را در ۳۶۰ مودنا فراهم کرده است. در این محصول از پیشرانه ۳.۶ لیتری هشت سیلندر با توان ۴۰۰ اسب‌بخار استفاده شده و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن فقط ۴.۴ ثانیه است.

فراری کالیفرنیا T

فراری کالیفرنیا T را باید نجیب‌ترین محصول کمپانی فراری دانست. طراحی این محصول کمی خاص و مناسب برای رانندگی روزمره و حتی فراری در درون آن فضایی را به عنوان جا لیوانی در نظر گرفته است. با این حال کالیفرنیا T حدود ۵۵۲ اسب‌بخار قدرت داشته و این یعنی کالیفرینا به راحتی تبدیل به حیوانی درنده خواهد شد. در زیر کاپوت این محصول پیشرانه‌ای ۳.۹ لیتری هشت سیلندر و متصل به گیربکسی هفت سرعته و دو کلاچه اتوماتیک قرار گرفته است. شاید پیشرانه هشت سیلندر کالیفرینا T شبیه به سایر فراری‌های هشت سیلندر نباشد؛ اما با این وجود بسیار سریع است. این خودرو یک کوپه ۲ در ۲ است؛ اما فضای مناسبی برای حمل چمدان‌های سرنشینان خود دارد. در این خودرو از سقفی تاشو استفاده شده که در قسمت بالایی صندوق عقب فرو می‌رود.

منبع:خودرونویس