کد خبر 12302
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۷

رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به بررسي طرح تغيير ساختار نظام آموزشي مدارس در مجلس گفت: هيچ دليل قانع کننده اي براي 6 ساله شدن دوره ابتدايي وجود ندارد و مرکز پژوهشهاي مجلس نيز اين مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي را رد کرده است. <BR>

به گزارش مشرق علي عباسپور تهراني فرد در گفتگو با مهر با اعلام اين خبر افزود: طرح تغيير نظام آموزشي مدارس به 6-6 مدتهاست که در کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بررسي شده و از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز دعوت کرديم براي تبيين و لزوم جايگزيني اين سيستم به جاي 5-3-4 به مجلس بيايند که آنها استقبال نکردند.
تغيير سيستم آموزشي مدارس به 6 سال دوره ابتدايي و 6 سال دوره متوسطه در اواخر سال 1388 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و براي بحث و بررسي نيز در مجلس مطرح شد.
رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: درباره دوره پيش دانشگاهي، مجلس نيز همچون شوراي عالي انقلاب فرهنگي معتقد است که اين دوره نتوانسته نيازهاي واقعي طراحان آن را تامين کند و با حذف کنکور اين دوره نيز بايد حذف و به سال چهارم تبديل شود.
عباسپور با اشاره به اجباري کردن دوره پيش دبستاني نيز گفت: همچنين معتقديم که اين دوره براي رشد فکري و فرهنگي دانش آموزان بايد اجباري شود اما نبايد در اين دوره آموزشهاي رسمي به کودکان ارائه کنيم بلکه اين دوره بايد تنها زمينه اي براي شناسايي خصوصيات فردي و اخلاقي کودک و آشنا کردن او با محيط درس و مدرسه باشد.
نماينده مردم تهران ادامه داد: اما موردي که همچنان درباره آن اختلاف نظر داريم و در چندين جلسه به نتيجه واحدي نرسيديم، بحث تغيير نظام آموزشي به 6 سال دوره ابتدايي و 6 سال دوره متوسطه است، در واقع وزارت آموزش و پرورش و شوراي عالي انقلاب فرهنگي توضيح قانع کننده اي نداده اند که چرا و با چه مقصودي قصد تغيير سيستم موجود را دارند.

آموزش و پرورش از اصل تحول باز مي ماند
رئيس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينکه مطالعات مرکز پژوهش هاي مجلس نيز نشان مي دهد که تغيير سيستم آموزشي در مدارس لزومي ندارد گفت: نگراني ما اين است که آموزش و پرورش که در آستانه تحول بنيادين در اين وزارتخانه است با اجرا کردن اين طرح که کار بزرگي است از اصل تحول باز بماند و نتواند آن را اجرا کند.
عباسپور ادامه داد: قطعا با اجراي اين سيستم آموزشي، بايد تغييراتي در فضاهاي مدارس و استخدام معلمان انجام شود که باز هم آموزش و پرورش را درگير چالشهاي جدي و امور روزمره مي کند.
وي تصريح کرد: به هرحال معتقديم که تغيير نظام آموزشي به 6 سال دوره ابتدايي و 6 سال متوسطه لزومي ندارد.