يک کارشناس اديان و عرفان گفت: در داخل کشور پيروان عرفان حلقه (کيهاني) عرفان خودشان را شيعي مي‌دانند در حالي که عرفان حلقه در تقابل انديشه شيعي قرار دارد و يک انديشه يهودي است.

به گزارش مشرق «حجت‌الاسلام حميدرضا مظاهري‌سيف» کارشناس و محقق اديان و عرفان در گفت‌وگو با فارس با بيان اينکه عرفان‌هاي نوظهور به انديشه مهدويت شيعي نزديک نيستند، گفت: انديشه عرفان‌هاي نوظهور پيرامون بحث آخرالزمان در مقابل انديشه مهدويت شيعي قرار دارند.
وي افزود: رفتار عرفان‌هاي نوظهور درباره آخرالزمان دو دسته ‌است يا کسي را به عنوان منجي معرفي کرده‌اند؛ مثل جرياني که در چين است و شخصي به نام «لي هونگ جي» خود را منجي آخرالزمان معرفي کرده و يا جريان‌هاي مشابهي که در کشورهاي گوناگون وجود دارد، و برخي از اين عرفان‌ها هم يک زمان خاص و معين را به عنوان پايان دنيا اعلام مي‌کنند که هيچ‌کدام با تفکر شيعي سازگار نيست.
وي با اشاره به فعاليت برخي گروه‌هاي عرفاني در داخل کشور که خود را پيروان شيعه مي‌نامند، اظهار کرد: در داخل کشور پيروان عرفان حلقه (کيهاني) عرفان خودشان را شيعي مي‌دانند، در حالي که عرفان حلقه در تقابل انديشه شيعي قرار دارد و يک انديشه يهودي است.
مظاهري تصريح کرد: مدتي است که يهوديان اقدام کرده‌اند تا تفکر کاباليستي خودشان را براي فرهنگ‌هاي مختلف عمومي کنند. يعني عرفان خود را در فضاي مسيحيت با انجيل عرضه مي‌کنند، در فضاي اديان شرقي با آموزه‌هاي خود آنها، عرفان خود را سازگار مي‌کنند و ارائه مي‌دهند، در فضاي تفکر اسلامي هم سعي مي‌کنند از قرآن استفاده کنند و مطالب خودشان را مستند کنند. آنها در مجموع از چند آيه قران که سروتهش را زده‌اند و در بسياري از موارد از معناي اصلي خالي کرده‌اند، استفاده مي‌کنند.
وي مي‌افزايد: آنها با تأويل‌هاي بي‌ربطي که براي برخي آيات قرار مي‌دهند، براي بيان عقايد خود استفاده مي‌کنند؛ ولي چارچوب اصلي آنها ربطي به تفکر شيعي ندارد؛ بلکه اگر بخواهيم اسلام را از زاويه ديد تشيع مد نظر قرار دهيم، عرفان حلقه ضد تشيع است.
مظاهري براي اثبات سخنان خود گفت: عرفان حلقه معتقد است که هيچ کدام از اهل بيت و هيچ شخصي نبايد در کار باشند جز مسترهايي که خودشان دارند و هر کس از طريق مسترهايشان به شعور کيهاني متصل شود.
وي ادامه داد: آنها از آيه «واعتصموا بحبل‌الله جميعاً» اين تأويل را ارائه مي‌دهند که مستر، شعور کيهاني و کسي که مي‌خواهد عضو فرقه شود و خدا معناي «جميعا» در اين آيه هستند.
نويسنده کتاب «سياست در دامان عرفان» در پايان سخنان خود به مقايسه انديشه شيعي و عقايد عرفان حلقه پرداخت و اظهار کرد: آنچه توسط پيروان و مسترهاي عرفان حلقه بيان مي‌شود، ربطي به تعاليم اهل بيت ندارد. از ديدگاه تشيع، ‌اهل بيت حبل‌الله هستند نه شعور کيهاني و مسترهاي عرفان حلقه. بنابراين کاملاً ضد شيعه هستند و از ديدگاه کلي اگر ناظر به هيچ‌کدام از مذاهب اسلامي نباشيم، سعي مي‌کنند با استفاده از آيات قرآن خودشان را رنگ اسلامي بزنند و اما ساختار اصلي مبتني بر تعاليم کابالا يا همان عرفان يهود دارند.