به گزارش مشرق، کتاب «دراسه فقهیه لمعاییر العزاء الحسینی» که به زبان عربی نگارش یافته، تالیف حجت الاسلام و المسلمین مسلم منفرد است که به بررسی فقهی معیارهای صحیح عزاداری حسینی می پردازد. همچنین در این کتاب، به نقد افراطگرایی در عزاداری و نقد ادله ترویج کنندگان این نوع عزاداری ها پرداخته شده است.نگارنده کتاب تلاش نموده بحثی علمی، فقهی و تحقیقی ارائه داده و در تمامی فصول و بخشهای کتاب، از حدود بحث علمی خارج نشده و بایسته های علمی تحقیقی را رعایت کند.
مولف در مقدمه این کتاب، برپایی مراسمات عزاداری را حفظ کننده آموزه های اهل بیت علیهم السلام میداند و معتقد است با توجه به جایگاه والایی که عزاداری دارد، دشمنان دین تلاش بزرگی برای از بین بردن یا انحراف ایجاد کردن در عزداری دارند و به همین منظور در سالیان اخیر افراط گرایی یکی از آفتهای مهم عزاداری شده است. از این رو بایسته است برای جلوگیری از ترویج افراطگرایی در عزاداری به راه و رسمی که اهل بیت علیهم السلام در زمینه عزاداری برای ما ترسیم کرده اند ملتزم باشیم.در فصل اول این کتاب به فلسفه نهضت حسینی، فلسفه عزاداری، ویژگیهای عزاداری در زمان اهل بیت علیهم السلام و سیره اهل بیت علیهم السلام در زمینه آیین عزاداری پرداخته شده و همچنین شش دسته از روایاتی که به عزاداری توصیه کرده و الگوهای صحیح عزاداری را معرفی می نماید مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل دوم، افراط گرایی در عزاداری و انواع آن، مورد بررسی قرار گرفته و سپس مولف به صورت مبسوط به نقد ادله ترویج کنندگان افراط گرایی در عزاداری پرداخته است. در این فصل، ده استدلال مروجین افراط گرایی در عزاداری مورد نقد و برسی علمی و فقهی قرار گرفته؛ استدلال هایی که مورد استناد مروجین اینگونه افراط گرایی ها قرار می گیرد ولی در مجامع علمی، کمتر به نقد و بررسی آن پرداخته شده است.فصل سوم این کتاب به تبیین ادله حرمت قمه زنی به عنوان شایع ترین افراط گرایی در عزاداری اختصاص دارد. در این فصل، مولف سه دلیل عمده را در این زمینه ذکر کرده و مبسوط تبیین میکند.حجت الاسلام و المسلمین مسلم منفرد، نویسنده کتاب، از پژوهشگران و مولفین جوان حوزه علیمه قم و مدیر مسئول موسسه علمی فرهنگی حبل الله است.کتاب «دراسه فقهیه لمعاییر العزاء الحسینی _التطبیر نموذجا» توسط نشر «هیئت امروز» منتشر شده و در اختیار پژوهشگران و محققین حوزوی و دانشگاهی و سایر علاقمندان قرار گرفته است.