به گزارش مشرق، علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ درباره علت یابی وقوع تصادفات رانندگی، گفت: تصادف یک اتفاق نیست بلکه یک انتخاب است. چون این انتخاب غلط خود افراد است که باعث حادث شدن یک تصادف میشود. آن رانندهای که از چراغ قرمز عبور میکند و باعث بروز یک تصادف میشود درواقع یک انتخاب غلط داشته و باعث دامن زدن به این تصادف شده است. یا انتخاب غلط راننده دیگری که در مسیر عبور ممنوع تردد میکند یا آن شهروندی که با سرعت غیرمجاز حرکت میکند و نمیتواند خودرویش را کنترل کند منجر به تصادف میشود. پس این نکته را باید حتما همه رانندگان، همه کاربران ترافیکی و همه راکبان موتورسیکلتها بدانند که تصادف اتفاق نیست بلکه یک انتخاب است و این خود ما هستیم که این انتخاب را رقم میزنیم.
ببینید:
عکس/ واژگونی یک دستگاه اتوبوس در مهماندوست دامغان
وی ادامه داد: موضوع دیگری هم که به اقدامهای فرهنگی در زمینه ترافیک بر میگردد این است که ما باید کل فرهنگ زندگی اجتماعیمان را که فرهنگ ترافیک هم جزوی از آن محسوب میشود تغییر بدهیم. کاری که امروز و در شرایط کرونایی پلیس در حال انجام آن است در همین راستا باید دیده شود. ما امروز در مدارس و در بسترهایی که وجود دارد اقدامهای آموزشی را انجام میدهیم. با این تدبیر دانش آموزان از ابتدا در جریان قرار میگیرد که این رفتارهای پرخطر و انتخابهای نادرست درواقع کارهای اشتباهی است که منجر به تصادف میشود و این فرهنگ نادرست ترافیکی باید تغییر کند.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خاطرنشان کرد: یک مثالی که برای این مساله وجود دارد به نحوه برخورد والدین با فرزندانشان در نوع روابط اجتماعی بر میگردد. بر این اساس اگر شهروندی فرزندش را برای خرید نان به مغازه نانوایی میفرستد باید به او بیاموزد که در لحظه وارد شدن به صف نانوایی نفر آخر محسوب میشود و باید منتظر بماند که نفرات جلویی بروند تا نوبت به او برسد. این فرد زمانی که بزرگ میشود و در موقعیت رانندگی قرار میگیرد خواهد دانست پشت سر خودروی جلویی باید حق تقدم را رعایت کند و نباید برای سبقت گرفتن از خودروی جلویی از شانه راه حرکت کند و به مقابل آن خودرو بپیچد.
ببینید:
عکس/ ساحل خلیج فارس زیر چرخ خودروها
همه خانی درباره اثرگذاری دو مولفه مهندسی ترافیک و فرهنگ رانندگی بر حجم تصادفات رانندگی اظهار داشت: در تصادفات رانندگی سه عامل دخیل هستند. مورد اول به عامل انسانی بر میگردد که مربوط به رانندگان است. دیگری به عامل راه بر میگردد که همین موضوع مهندسی ترافیک را در بر میگیرد. مورد سوم هم به خود وسیله نقلیه مربوط میشود. اما اگر بخواهم در بین این سه گزینه اثرگذارترین عامل را شناسایی کنم باید با قطعیت بگویم عامل انسانی بیشترین اثرگذاری را دارد. یعنی همین رانندگان هستند که باعث میشوند تا تصادفات شکل بگیرند. وقتی رانندهای بداند با وسیله نقلیهای که در اختیار دارد بیشتر از یک حد معینی نمیتواند سرعت بگیرد نباید از آن حد معین تجاوز کند. یا وقتی رانندهای متوجه میشود مسیر عبوری اش ایراد دارد و راه مشکل دارد نباید به نحوی رانندگی کند که اتفاقی رخ دهد.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور با بیان اینکه من تصور میکنم ضرورت داشته باشد تا به مساله سرعت مطمئنه به صورتی ویژه پرداخته بشود افزود: سرعت مطمئنه به سرعتی گفته میشود که فرد راننده اگر بخواهد با چنین سرعتی حرکت کند باید شرایط خودش، شرایط راه، شرایط وسیله نقلیه و شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرد که اگر اتفاقی رخ داد بتواند خودرویش را کنترل کند تا منجر به تصادف نشود. به عنوان مثال راننده یا سرحال است و یا خسته که این شرایط خود راننده است. وسیله نقلیه بار یا مسافر دارد یا اینکه خالی است. ویژگی مسیر راه به این نحو است که یا شیب دارد یا پیچ و یا اینکه یک راه هموار محسوب میشود. درباره آب و هوا هم یا آسمان صاف و زمین خشک است یا اینکه آسمان بارانی و زمین خیس است. پس اگر راننده سرعت مطمئنه را رعایت کند قطعا مساله تصادفات به حداقل میرسد. آن چیزی که درباره انتخاب گفتم خودش را در اینجا نشان میدهد. رانندهای سرعتی را انتخاب میکند یا میزان بار خاصی را با ظرفیت مشخصی انتخاب کرده و مسیری را برای تردد انتخاب کرده که بتواند به راحتی عبور کند و باعث بروز مشکل نشود.