کد خبر 1287186
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲

مهدی فضائلی نوشت: نام امام زمان، احیا کننده امید است و نوید بخش پایان ظلم و فساد و سراسری شدن عدالت و قسط.

به گزارش مشرق، مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی تحت عنوان «مقابله با یک ذهنیت غالب و البته ناصواب بین مسلمانان!» نوشت: 

این روزها نام و یاد امام زمان(عج) دوباره پررنگ شده چراکه سالروز آغاز امامت ایشان است.

نام امام زمان، احیا کننده امید است و نوید بخش پایان ظلم و فساد و سراسری شدن عدالت و قسط.

در قرآن کریم، تفسیر و تأویل بالغ بر یکصد آیه به وجود مقدس حضرت صاحب الامر تعلق دارد که علامه مجلسی حدود شصت مورد را در باب مخصوصی در جلد ۱۳ کتاب گرانسنگ بحارالانوار گردآوری کرده اند.

مرحوم استاد علی دوانی نیز در کتاب "موعودی ‌که جهان در انتظار اوست " فصلی را به امام زمان در قرآن اختصاص داده و حدود ده آیه از آیاتی که ظهور بیشتری در موضوع امام عصر علیه السلام دارد را مطرح و به اختصار، برخی روایات مربوط به آنها را ذکر کرده‌اند. 

از جمله آیات مشهور در موضوع امام زمان(عج)، آیه ۵۵ سوره مبارکه نور است. 

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَیٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا ۚ وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ.

خدا به کسانی از شما بندگان که (به خدا و حجّت عصر علیه السّلام) ایمان آرند و نیکوکار گردند وعده فرمود که (در ظهور امام زمان) در زمین خلافتشان دهد چنانکه امم صالح پیمبران سلف را جانشین پیشینیان آنها نمود، و دین پسندیده آنان را (که اسلام واقعی است بر همه ادیان) تمکین و تسلط عطا کند و به همه آنان پس از خوف و اندیشه از دشمنان ایمنی کامل دهد که مرا به یگانگی، بی هیچ شائبه، شرک و ریا پرستش کنند، و بعد از آن هر که کافر شود پس آنان به حقیقت همان فاسقان تبهکارند.》

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در کتاب ارزشمند "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" به مناسبت هایی به برخی از آیات تفسیر یا تأویل شده به امام عصر(عج) پرداخته و نکات مهمی را یادآور شده‌اند. 

از جمله، در بحث "ایمان و پایبندی به تعهدات " به همین آیه ۵۵ سوره نور پرداخته اند. 

از جمله نکات مهمی ‌که ایشان در این باره مطرح کرده‌اند اینکه، این آیه وعده خداوند به مؤمنین متعهد است و اختصاص به زمان حضرت ولی عصر ندارد اگر چه "شکی نداریم ما در اینکه زمان ظهور امام زمان صلوات الله و سلامه علیه مصداق کامل این آیه است."

نکته دیگر اینکه منظور از "فی الارض"، سرزمین خاص و محدودی نیست و هر جایی که مؤمنین متعهد باشند این وعده خداوند تحقق خواهد یافت.

نکته سوم و بسیار مهم در مباحث کتاب مذکور، رفع و مقابله با یک ذهنیت غالب و البته ناصواب بین مسلمانان یعنی توسری خور بودن دائم مسلمانان است.

"ما خیال می کنیم مؤمنین هر جا بوده‌اند از اول عالم  همیشه توسری خورده اند اصلا" تاریخ دانی و جهان بینی عامه مسلمان ها این است که ایمان یعنی ملازمت با کتک خوری؛ مسلم بودن، مؤمن بودن در راه خدا بودن  ملازم با زجر کشیدن است و شکنجه شدن و شکست خوردن؛ درست نقطه مقابل آنی که قرآن می خواهد بگوید...دین از اولی که به وجود آمده تا امروز، همه اش پیشرفت داشته، یک قدم عقب‌نشینی نداشته. "