کد خبر 1294448
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰

در ادامه پیشرفت‌های فناورانه سال­ های اخیر حوزه حمل­ و نقل، از نخستین اتوبوس برقی رونمایی شد و حالا قرار است ۲۰۰ دستگاه از این اتوبوس ­­ها به تولید انبوه برسند.

به گزارش مشرق به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چندی پیش بود که  با مشارکت مستقیم ۵ شرکت دانش‌بنیان و خلاق، از نخستین نمونه مهندسی ­شده اتوبوس برقی در ایران، رونمایی شد. اتفاق بزرگی که در ادامه منجر به عقد تفاهم­نامه ­ای برای تولید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز کشید.

بیشتر بخوانید

شرط استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری

مزایای مهم این طرح

از مزایای مهم این طرح می­توان به کاهش مصرف سوخت‌ نفت و گاز و پرداخت حدود ۱۸۵ هزار دلار، تقریبا معادل ۵۰درصد قیمت محصول بر اساس پیش‌نویس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در مدت ۱۲ سال برای اتوبوس تمام برقی اشاره کرد.

همچنین این طرح کلان ملی فناورانه مزایای دیگری هم دارد از جمله  کاهش مصرف و پرداخت ۱۶۵ هزار دلار، تقریبا بیش از ۵۰درصد قیمت محصول بر اساس محاسبات انجام شده برای ارائه در کمیسیون ماده ۱۲، کاهش تولید و انتشار آلاینده‌های هوا در کلان‌شهرهای آلوده.

اما یکی از ویژگی های مهم این طرح کلان ملی فناورانه، بی نیاز بودن از ایجاد زیرساخت جدید تولید و عدم­نیاز به تغییرات شدید در خطوط تولید اتوبوس‌های احتراقی است.

ضمن آن­که این طرح، به توسعه محصول جدید با سطح ۷۵درصد داخلی‌سازی بر اساس استانداردهای جدید، طراحی بومی، متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور و برنامه اجرایی طرح بر اساس نظام دروازه‌ای و صحه‌گذاری مرحله‌به‌مرحله بر اساس تست نمونه‌های مختلف کمک می ­کند.

بومی‌سازی ۷۵ درصد قوای محرکه الکتریکی 

پروژه توسعه اتوبوس تمام برقی درون­ شهری اواسط سال گذشته توسط شرکت مانا و پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط­ زیست دانشگاه تهران با همکاری شرکت صنایع زرین‌خودروی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری آغاز شد.

در این پروژه که ۷۵درصد قوای محرکه الکتریکی آن، داخلی‌سازی و بومی‌سازی شده، قوای محرکه بر روی اتوبوس لوفلور زرین خودرو پیاده‌سازی و به شکل‌های مختلف شب شارژ، شارژ ترکیبی یا به‌صورت بردافزا و پلاگین ارائه شده ‌است.

موتورهای تراکشن الکتریکی، ژنراتور، گیربکس تک­سرعته درایوهای کششی، باتری پک‌های هوشمند، سیستم توان کمکی و اینورترها، سیستم توزیع انرژی الکتریکی، سیستم‌های متعدد خنک‌کاری، همه ساخت داخل و بومی‌سازی شده‌است.اتوبوس پایه نیز متعلق به شرکت صنایع زرین خودرو اصفهان است.

اجرای این پروژه ملی که درصدد تولید انبوه و رساندن تعداد اتوبوس­ ها به ۲۰۰ دستگاه است، برای ۱۰۰ نفر به ­صورت مستقیم و غیرمستقیم، اشتغال ­آفرینی داشته است. این پروژه با حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست­ جمهوری به انجام رسید.