نویسنده مطلب که دبیر بخش خاورمیانه و آفریقای این نشریه است بر این استدلال(که از کارشناس دیگری آن را نقل کرده) تکیه نموده که نور منعکس شده روی بدنه سامانه و زاویه قرارگیری آن علامت روشنی بر کپی و پیست شدن تصویر دوربین روی تصویر هواپیما است!

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، هفته نامه انگلیسی معروف جینز دیفنس در یکی از شماره های اخیر خود در مطلبی ادعا کرده تصویر سامانه جلونگر فروسرخ(FLIR) روی ایران-140 گشت دریایی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در مراسم اعطای گواهینامه به آن دیده شد فتوشاپی است.


صفحه مربوطه در مجله

نویسنده مطلب که دبیر بخش خاورمیانه و آفریقای این نشریه است بر این استدلال(که از کارشناس دیگری آن را نقل کرده) تکیه نموده که نور منعکس شده روی بدنه سامانه و زاویه قرارگیری آن علامت روشنی بر کپی و پیست شدن تصویر دوربین روی تصویر هواپیما است! همچنین گفته شده تصویر بخشی از هواپیما و ارابه فرود سمت مخالف باید در شیشه دوربین سامانه بازتاب می داشت که با توجه به نبود آن، تصویر منتشره غیر واقعی است.


تصویر مورد ادعای جینز دیفنس

این در حالیست که سایر تصاویر نشان دهنده نصب دوربین زیر بدنه هواپیما است. خصوصاً در تصاویر منتشره از داخل هواپیما که نمایشگر سامانه در آن دیده می شود نمای زیر هواپیما و محیط اطراف مشهود است.



بدیهی است این سامانه دارای قابلیت چرخش در سمت و بلندا است و زاویه قرارگیری آن می تواند تغییر کند. در دو تصویری که نمای گرفته شده توسط دوربین در حال نمایش در نمایشگر است نیز دو فضای مختلف آشیانه دیده می شود که نشان دهنده حرکت دادن به دوربین در مراسم مربوطه است.


نمایشگر سامانه و تصویری از بخش های پایینی یک بالگرد در آن


نمایشگر سامانه و نمای عقب از ارابه فرود جلویی در آن

با توجه به تصویر نمایشگر که ارابه فرود جلویی در آن دیده می شود محل نصب دوربین تقریباً در خط مرکزی زیر بدنه است و تصاویر دیگر نشان می دهد دوربین جلوتر از خط واصل دو ارابه فرود اصلی(عقبی) است. با توجه به اینکه چرخ های هواپیما موازی هم هستند و سطح لنز با چرخ موجود در تصویر مورد ادعا موازی نیست پس دوربین عمود بر خط طولی هواپیما نبوده و با توجه به برابر بودن زوایای تابش و بازتابش، در این وضعیت تصویر ارابه فرود چپ نمی تواند در شیشه منعکس شود و باید یک فضای باز در آن دیده شود که در آن عکس همینطور است.

در واقع دوربین باید بیش از این به سمت بال چپ بچرخد تا ارابه فرود و چرخ سمت چپ نیز در شیشه لنز منعکس گردد هر چند نهایتاً هم بخشی از آنها با توجه به فاصله کم، در شیشه لنز می تواند منعکس شود. همچنین آنچه روی بدنه سامانه منعکس شده از قضا، تصویر درب باز شده آشیانه محل استقرار هواپیما است که اشتباه بودن استدلال مطلب فوق را نشان می دهد.

در حالیکه از یک نشریه تخصصی انتظار چنین مطالبی نمی رود، برای زیر سؤال بردن و رد و انکار برخورداری ایران-140 دریایی از سامانه جلونگر فروسرخ به چنین استدلال هایی دست زده اند. البته در مورد ایران این مسئله مسبوق به سابقه است و در مورد پرونده پهپاد آر-کیو-170 نیز در یادداشت های مختلف اقدام به شبه افکنی در مطالب اعلام شده از سوی مقامات ایرانی از اصل گرفتار شدن آن پهپاد تا رمزگشایی از سامانه های آن نموده اند.

از طرفی نسخه ساده ای از فرمول شبکه دولتی بی بی سی نیز در روند خبر رسانی پیرامون ایران در مجله جینز به چشم می خورد به طوریکه با ارائه چند خبر بیطرفانه قبل و بعد از مطلب مورد نظر خود سعی در حفظ وجه تخصصی و القای بیطرفی خود دارد. در این مورد نیز خبر فتوشاپ بودن تصویر مذکور درست پس از خبر تعمیر اساسی زیردریایی طارق توسط متخصصان ایرانی و به قلم همان نویسنده درج شده است.