وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به برخی حواشی مطرح شده در خصوص روابط فامیلی اش با علیرضا زاکانی، مدرک تحصیلی و چگونگی دریافت دکترایش و طرح صیانت توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مشرق،  مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش شب گذشته در نشست صمیمانه با خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، به برخی از حواشی مطرح شده درباره خودش پاسخ داد.

در ابتدای جلسه فیاضی درباره مدت تحصیلش در دوره کارشناسی که برخی شایعه هایی پیرامون سال فارغ التحصیلی وی مطرح شده بود، گفت: بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم و در تاریخ ۳۱ فروردین ۷۸ فارغ‌التحصیل شدم. رتبه‌ام در کنکور در مرحله اول ۲۷۰ و در سهمیه خانواده شهدا یک بود و در مرحله دوم کنکور هم رتبه‌ای ۲۲۰ را گرفتم یعنی شاگرد تنبلی نبودم و ۳۱ فروردین ۱۳۷۸ هم فارغ التحصیل شدم. یعنی همان مدت دوره کارشناسی که به طور عادی همگان طی می‌کنند، برای بنده هم طول کشید.

وی درباره نسبت فامیلی‌اش با علیرضا زاکانی شهردار تهران، گفت: همانطور که عرض کردم بنده ورودی ۷۳ دانشگاه تهران هستم. آقای زاکانی ورودی سالی ۶۹ دانشکده پزشکی بودند و دانشکده‌های ما کنار هم بود و از طریق فعالیت‌های بسیج با هم آشنا شدیم و بنده هم جذب شخصیت ایشان شدم. آن زمان، آقاداماد ۶ ساله و عروس خانم یکساله بود و ۱۵، ۱۶ سال بعد، خودمان این دو را به هم معرفی کردیم؛ به عبارت دیگر ما قبل از این نسبت فامیلی، سال‌ها دوست و آشنا بودیم.

فیاضی درباره مدرک دکترایش نیز پاسخ داد و اظهار کرد: از سال دوم دانشگاه، درس طلبگی را آغاز کردم و ۹ سال درس سطح در تهران و قم و ۱۶ سال هم درس خارج در قم خواندم که عمده درس‌هایم فقه، اصول، کلام و فلسفه بود.

وی به مصوبه جلسه ۵۰۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ ۵ شهریور ۱۳۸۱ اشاره کرد و گفت: در این مصوبه آمده است «دانشمندان، محققان و متخصصان رشته‌های زبان و ادبیات، هنر و معماری، علوم انسانی و معارف اسلامی که در میان اهل فن به عنوان صاحب‌نظر شهرت داشته و یا صاحب آثار، تحقیقات و تألیفاتی باشند و همچنین فضلای حوزه‌های علمیه که سطوح عالیه را گذرانده باشند می‌توانند حسب شرایط و مقررات مندرج در دستورالعمل بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک در سطح یکی از مراتب ۱ و ۲ (مربی یا استادیاری) دانشگاهی برای همکاری جهت تدریس یا عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی انتخاب گردند».

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در این مصوبه آمده است «دستورالعمل امتحانی و نحوه بررسی صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی و نحوه همکاری و استخدام ایشان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهیه و ابلاغ می‌گردد. ضمن اینکه برای اجرای دستورالعمل موضوع بند ۲، «کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی» با ترکیب پنج نفر از صاحب‌نظران موضوع بند ۱ با پیشنهاد معاون آموزشی و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دفتر هیأت‌های امنا و هیأت ممیزه مرکزی دانشگاه‌ها تشکیل می شود».

وی اضافه کرد: آن زمان بنده در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کردم و بر اساس ضوابط داخلی پژوهشگاه، هیأت علمی پژوهشگاه شدم چون پژوهشگاه نهاد مستقل عمومی غیردولتی بود و آن موقع هیأت ممیزه خاص و ضوابط داخلی داشتند. بعداً آقای رشاد، بنده را به همان کمیسیون تعیین صلاحیت علمی خبرگان معرفی کردند.

فیاضی افزود: اینگونه نبود که به همین راحتی مدرک ارائه شود؛ دو آزمون جامع دادیم که آزمون اول در سال ۱۳۹۱ و آزمون دوم در سال ۱۳۹۴ برگزار شد و رساله دکتری هم یک سال و نیم طول کشید که استاد راهنمایم آقای رشاد و استاد مشاورم آقای واعظی بودند و در نهایت با نمره ۱۹.۵ مدرکم را گرفتم.

وی تصریح کرد: این کمیسیون زیر نظر وزیر علوم است و آزمون‌ها هم واقعاً سخت بود. ۷۳ نفر برای این آزمون‌ها معرفی شده بودند که فقط ۳ نفر قبول شدند و دوره هم ۶ سال طول کشید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره حواشی مطرح شده نسبت به فعالیت وی در مجلات رشد هم گفت: رشد ۳۶ مجله داشت که ۹ مجله دانش‌آموزی، ۲ نشریه نابینایان و مابقی بزرگسالان بود. وقتی بنده فعالیتم را در آنجا شروع کردم متوسط فعالیت سردبیران ۱۳ سال و متوسط سن هم ۵۷ سال بود.

وی با بیان اینکه این مجلات را ۵ نفر ارزیابی می‌کردند و هیچ نشریه‌ای شورای سیاست‌گذاری نداشت، گفت: شورای سیاستگذاری گذاشتیم و تیم‌ها را نوسازی کردیم که ۱۳ تیم نوسازی شد که این افراد بر اساس قواعد سازمان پژوهش یعنی در مجلات دانش‌آموزی حداکثر مدت فعالیت سردبیر ۴ سال و سن ۴۵ سال و در نشریات تخصصی مدت فعالیت ۶ سال و سن ۵۵ سال بود، تغییر کردند.

فیاضی اضافه کرد: تنها یک نفر برخلاف این رویه تغییر کرد. سیاست ما این بود که مجلات رشد کیوسکی نیست و باید تربیتی باشد، اما آن یک نفر برخلاف این سیاست حرکت می‌کرد. مثلاً در هفته اول مهر رمانی در مجله تحت مدیریتی ایشان معرفی شد که دفاع مقدس را نقطه سیاه جمهوری اسلامی می‌داند یا کتابی معرفی شده بود که داستانش با دوستی چند دختر و پسر آغاز می‌شدکه صریحاً بر خلاف سیاست های تعلیم و تربیت است.

وی درباره حذف کلمه آهنگ‌سازی از متن یک مجله رشد و جایگزینی تواشیح و سرود گفت: آن نشریه به خط بریل و برای نابینایان منتشر می‌شد و با توجه به فعالیت پرورشی در مدارس، مطرح کردم که به جای آهنگ‌سازی، از کلمه سرود و تواشیح استفاده کنم که بچه‌ها انس بیشتری دارند و در مدرسه می‌توانند به راحتی انجام دهند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: برخی می‌گویند بنده با موسیقی مخالفم در حالی که اصلاً اینگونه نیست؛ بنده همان سال برای اختتامیه فیلم رشد به کرمان رفتم که مراسم در هنرستان موسیقی برگزار شد و دانش‌آموزان اجرای زنده موسیقی داشتند. در نهایت بی اخلاقی هایی صورت گرفت و جز یک نفر هیچکس از همکاران در مجله رشد این موارد و نسبت دیدگاه متجرانه به بنده را نسبت نداده است.

وی درباره مطرح شدن نام وی در طرح صیانت از فضای مجازی گفت: ما که در طرح اولیه دخالتی نداشتیم ولی بعد که به مرکز پژوهش‌های مجلس آمد، مطرح کردیم که طرح خوبی نیست و درخواست کردیم که پس بگیرید یا اصلاح کنید که صیانت حذف شد و طرح حمایت از حقوق کاربران شد و برای بررسی آن، به تمام دستگاه‌ها نامه زدیم و همه نامه‌نگاری‌ها، حضور نمایندگان دستگاه‌ها و صورتجلسه‌ها موجود است. این روند در مرکز پژوهش‌ها هم دنبال شد عیناً. ۹۰ درصد طرح جدید مصوبات شورای عالی فضای مجازی است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۷ سال معلمی در مدارس دولتی و غیردولتی داشتم، گفت: سال ۸۸، آقای یازرلو مدیرکل وقت آموزش و پرورش، کارگروه گفتمان انقلاب اسلامی را ایجاد کردند که بنده از سوی ایشان به عنوان مسؤول ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در مدارس معرفی شدم که فعالیت‌های متنوعی به انجام رساندم.

وی در خصوص دلیل عدم اجرایی شدن سند تحول گفت: یکی از دلایل جدی این است که ما نقطه کانونی تحول را در مدرسه نگذاشتیم بلکه در ستاد گذاشتیم. اگر شورای مدرسه زنده شود و تمرکززدایی کنیم، اتفاقات خوبی می‌افتد.

منبع: مهر