کد خبر 1318778
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱

خودروسازی ژاپنی مزدا، اخیراً نسخه جدیدی از خودروی مزدا MX-۵ Miata را روانه بازار کرد که شاهد تغییراتی در سیستم تعلیق و همچنین طراحی می‌باشد.

به گزارش مشرق، پس از معرفی نسخه ۹۹۰S از مدل MX-۵ Miata در اکتبر سال جاری در ژاپن، مزدا دوباره سراغ این رودستر محبوب رفته و این بار نسخه‌ای سبک‌تر، با سیستم تعلیق اصلاح شده برای ثبات بیشتر را راه اندازی کرده تا ۲۰۲۲ Mazda MX-۵ نام بگیرد.

مزدا با حذف گیربکس اتوماتیک از دو سطح از سه سطح تریم MX-۵ میاتا برای مدل ۲۰۲۲ نشان داد که تغییرات جدید عمل گرایانه‌تر خواهد بود. این مسئله بزرگی است، زیرا معمولاً برای خودروهای جدید عملکرد برعکس است. گیربکس شش سرعته اتوماتیک با شیفترهای پدال که قبلاً در تمام تریم‌ها موجود بود، اکنون فقط در مدل برتر گرند تورینگ که دارای رینگ‌های ۱۷ اینچی نقره‌ای تیره و صندلی‌های چرمی تراکوتا است موجود است. مدل‌های اسپرت و کلاب فقط می‌توانند به گیربکس شش سرعته دستی مجهز شوند.

مدل کلاب را می‌توان به پکیج Brembo BBS Recaro مجهز کرد که ترمزهای Brembo، چرخ‌های ۱۷ اینچی فورج BBS و صندلی‌های Recaro گرم شونده را با قیمت ۴۵۰۰ دلار را شامل می‌شود. با این حال مهم‌ترین تغییر برای نسخه جدید، اتخاذ چیزی است که به عنوان کنترل وضعیت حرکتی برای سیستم تعلیق شناخته می‌شود. سیستم جدید دارای یک مکانیزم حمایت از چرخ است تا در هنگام پیچیدن با سرعت‌های بالا، نیروی ضد بالابر ایجاد کند تا چرخش بدنه را کاهش دهد. نکته جالب توجه دیگر این است که علی رغم اصلاحات صورت گرفته در سیستم تعلیق خودروی جدید، این امر حتی یک کیلوگرم نیز به وزن خودرو نیفزوده است.

مکانیزم جدید به اندازه کافی هوشمند است تا شرایط چرخش را در زمان واقعی بر اساس اختلاف سرعت بین چرخ‌های چپ و راست در عقب تشخیص دهد. تأثیر آن بر اساس آن تفاوت به تدریج افزایش یا کاهش می‌یابد تا «اثر تثبیت کننده وضعیت طبیعی بدنه» ایجاد شود. به عبارت دیگر، MX-۵ در هنگام رانندگی معمولی دقیقاً همان حس قبلی را دارد، اما اگر آن را بیشتر تحت فشار قرار دهید، نسبت به مدل قبلی خود پایدارتر خواهد بود.

این خودرو از سبک‌ترین سطح تریم شروع به کار می‌کند که دارای چرخ‌های ۱۶ اینچی RAYS است که در هر گوشه حدود ۸۰۰ گرم (۱.۷۶ پوند) به وزن خودرو می‌کند. مزدا این خودرو را با دیسک‌های تهویه‌شده برمبو با کالیپرهای چهار پیستونی که به رنگ مشکی با حروف آبی در اکسل جلو به همراه کالیپرهای مشکی برای عقب به پایان رسیده، تزئین می‌کند. در داخل، تشک‌های مخصوص کف و تریم‌های مشکی آبی/پیانویی برای دریچه‌های هوا دارد. مزدا قیمت ۲۸۹۳۰۰۰ ین (حدود ۲۵۳۰۰ دلار) را برای نسخه پایه در نظر گرفته است.

در جاهای دیگر، JDM-spec MX-۵ نسخه‌ای زیبا از Terracotta Selection برای مدل RF قیمت ۳۷۹۸۳۰۰ ین (۳۳۳۰۰ دلار) دریافت می‌کند، در حالی که رنگ پلاتینیوم کوارتز متالیک به هر دو سبک بدنه اضافه شده است. علاوه بر این، رودستر اکنون با یک تاپ پارچه‌ای سرمه‌ای همراه با فضای داخلی چرمی مشکی با سقف آبی تیره به قیمت ۳۱۹۱۱۰۰ ین (۲۸۰۰۰ دلار) عرضه می‌شود. در ژاپن، مزدا خودروی اسپرت دیفرانسیل عقب را با موتور ۱.۵ لیتری برای مدل استاندارد به فروش می‌رساند در حالی که RF واحد ۲.۰ لیتری را دریافت می‌کند. این رودستر با به روز رسانی ملایم از اواسط ژانویه در کشور ژاپن در دسترس خواهد بود و احتمالاً به مرور به بازارهای دیگر نیز راه خواهد یافت.

منبع:فرارو