کد خبر 1320817
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹

جیلی ژینگ‌یو (XingYue) نام اولین کراس‌اور کوپه از خودروسازی جیلی (Geely) بود که در سال ۲۰۱۹ به بازار چین معرفی شد. این خودروی جذاب از پلتفرم مشهور CMA ولوو بهره می‌برد.

به گزارش مشرق، جیلی در سال ۲۰۲۱، شروع به صادرات ژینگ‌یو کرد و البته در بازارهای جهانی، نام جدید توگلا (Tugella) را برای آن انتخاب نموده است. در همان سال ۲۰۲۱، یک اتفاق دیگر هم برای جیلی ژینگ‌یو رخ داد؛ شرکت سازنده تصمیم گرفت تا نسخه استاندارد آنرا با فاصله محوری بیشتر، بسازد و به این ترتیب، جیلی ژینگ‌یو ال (XingYue L) خلق شد؛ خودرویی که حدود ۱۴ سانتیمتر، فاصله محوری بیشتری نسبت به مدل کراس‌اور کوپه داشت. ولی این مدل، پایان کار خانواده جیلی ژینگ‌یو نبود چراکه حالا باید برای عرضه نسخه هیبریدی آن آماده شویم.

این مدل هیبریدی، که با پسوند Hi-X شناخته، بر پایه مدل بنزینی جیلی ژینگ‌یو L ساخته شده است. پس همچنان در رده کراس‌اورهای سایز متوسط جای می‌گیرد. البته جیلی، تغییراتی در ظاهر این مدل هیبریدی ایجاد کرده تا تفاوتش با مدل بنزینی، کاملا مشهود باشد. مثلا در جلوپنجره خودرو، از خطوط افقی استفاده کرده که کاملا با جلوپنجره‌های عمودی در محصولات جدیدی جیلی، در تناقض است. همچنین موارد دیگری مانند لوگوی نورانی جیلی در جلوپنجره، تغییر سپرها و استفاده از رینگ‌های جدیدی که مقاومت کمتری در برابر جریان هوا دارند، از ویژگی‌های ظاهری این مدل هیبریدی است.

درحالیکه مدل بنزینی جیلی ژینگ‌یو L از موتور ۴ سیلندر توربوشارژ ۲ لیتری، توان می‌گیرد که کمتر از ۲۱۸ اسب‌بخار و حدود ۳۲۵ نیوتن‌متر برای‌تان فراهم می‌کند، اما مدل هیبریدی Hi-X به موتور ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز شده که تنها ۱۵۰ اسب‌بخار و ۲۲۵ نیوتن‌متر تولید می‌کند. ولی این موتور بنزینی، قدرتی به چرخ‌ها منتقل نمی‌کند بلکه فقط برای شارژ کردن باتری‌هاست. بنابراین باید تمام امیدتان به موتور الکتریکی قدرتمند جیلی باشد که می‌تواند تا حدود ۲۴۵ اسب‌بخار به همراه ۵۴۰ نیوتن‌متر را در دسترس‌تان قرار دهد. این اعداد باعث شده تا این هیبریدی سنگین‌وزن جیلی، بتواند صفر تا صد را در ۷.۹ ثانیه طی کند.
 

طبق گفته جیلی، این کراس‌اور هیبریدی از گیربکسی با نام DHT PRO بهره می‌برد و نخستین گیربکس ۳ سرعته‌ جهان است که تاکنون در پیشرانه‌های هیبریدی استفاده شده. حداکثر برد این خودرو، بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر اعلام شده اما رسانه‌های چینی بعد از تست‌های آزمایشی آن، متوجه شده‌اند که این محصول جیلی، می‌تواند به برد شگفت‌انگیز ۱۴۰۰ کیلومتر و حتی بیشتر از آن نیز دست یابد. جیلی ژینگ‌یو L هیبریدی، در نیمه اول سال ۲۰۲۲ و با قیمت پایه‌ای ۱۷۳ هزار یوآن (حدود ۲۷ هزار دلار) به بازار چین می‌رود.

منبع:خودرو بانک