به گزارش مشرق، علیاکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: ایرانیان خارج از کشور بهترین مبلغ و تریبون برای معرفی ظرفیتهای گردشگری ایران و جلوگیری از ایرانهراسی هستند که باید از فرصت اکسپو برای شناسایی آنها استفاده شود.
او با تاکید بر اهمیت شناسایی بازدیدکنندگان ایرانی مقیم خارج از کشور از پاویون ایران، افزود: برای شناساندن هرچه بهتر ایران هریک از این افراد بهعنوان یک پایگاه اطلاعاتی محسوب میشوند، که باید اسامی تمامی آنها لیست و با آنها ارتباط برقرار شود.
عبدالملکی همچنین به موافقت معاون گردشگری کشور برای همکاری در اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: برای شناسایی، همچنین آموزش ایرانیان مقیم خارج از کشور بهعنوان مبلغان گردشگری باید برنامهای هدفمند تدوین و اجرایی شود.
رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی به مکاتبه با اتاقهای بازرگانی مشترک ایران با سایر کشورها از جمله هند، چین، قطر، امارات، کویت، روسیه، آلمان، انگلیس، فرانسه، مالزی، ژاپن در راستای اجرای طرح رصدخانه ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد.
ایجاد کارگروه ملی پیشران اقتصادی گردشگری و صنایعدستی (استفاده از ظرفیتهای اتاق بازرگانی بهعنوان محور مقاومت اقتصادی)، ایجاد کمیتههای تخصصی مشترک گونههای گردشگری (مذهبی، سلامت، خوراک، خلاق، مناطق آزاد، کمیته راهبردی گردشگری)، ایجاد کارگروه مشترک با صدا و سیما برای ارائه طرحهای خلاقانه برای معرفی ظرفیتهای گردشگری و صنایعدستی کشور، ایجاد کارگروهی مشترک برای رفع مشکلات مدیریتی کوه دماوند، راهاندازی سوپر لیگ خوراک ایرانی بهمنظور ایجاد جاذبه و نشاط عمومی برای خانواده ایرانی، راهاندازی تلویزیون گردشگری ایران با همکاری اتاق بازرگانی ایران، همکاری برای راهاندازی پلتفرم فیروزه صنایعدستی برای رشد اقتصادی در این حوزه از دیگر پیشنهادات مطرح شده در نامه غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی به عزتالله ضرغامی وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی است.