مسئولان فدراسیون فوتبال به دنبال به توافق نرسیدن با مسئولان ورزش صداوسیما برای گرفتن واقعی حق پخش تلویزیونی رقابتهای لیگ دوازدهم، تهدید کردند اگر مبلغ واقعی را دریافت نکنند اجازه پخش مستقیم این مسابقات را نخواهند داد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، علی کفاشیان پس از پیروزی در انتخابات اسفندماه ریاست فدراسیون فوتبال، در جمع خبرنگاران حاضر شد و تقویت درآمدزایی را یکی از مهمترین اهدافش در دوره جدید چهار ساله دوم عنوان کرد. وی حتی از اسپانسری چند 10 میلیاردی خبر داد که برای حمایت از تیم‌های ملی و فدراسیون در حال مذاکره است. البته دو هفته بعد مشخص شد این حامی مالی به خاطر وضعیت نامشخص رئیس جدید فدراسیون و شائبه‌هایی که برای ادامه فعالیت او به وجود آمده بود، از پیشنهاد خود منصرف شده است.

با این حال کفاشیان که به رسانه‌ها و مردم قول داده بود مدیریت قوی‌تری را در دوره جدید ریاستش در فدراسیون فوتبال ارائه دهد، دست از تلاش برنداشت و در اولین اقدام با تغییرات در کمیته بازاریابی، شخصا ریاست آن را برعهده گرفت تا بدون واسطه بر مسایل حوزه درآمدزایی نظارت کند.

اولین اقدام رئیس برای جذب درآمدهای واقعی فوتبال، ورود به بحث قدیمی و همیشگی حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر و جام حذفی بود که رقم پرداختی از سوی سازمان صدا و سیما به هیچ عنوان با ارزش حقیقی آن مطابقت نداشت و جالب اینکه این رقم حتی از قرارداد تبلیغات محیطی لیگ برتر و جام حذفی هم کمتر بود، چیزی که در هیچ جای دنیا نظیر ندارد.

در کنار این رقم بسیار پایین، تعلل و تاخیر صدا و سیما در پرداخت اقساط قرارداد حق پخش تلویزیونی، باعث شد کفاشیان در اقدامی قاطع و به استناد اختیارات قانونی مندرج در قرارداد با صدا و سیما، حدود دو ماه پیش این قرارداد را فسخ و این تصمیم را به معاونت اداری – مالی صدا و سیما نیز اعلام کند.

ابتدا این اقدام کفاشیان از سوی مدیران رسانه ملی جدی گرفته نشد، اما رئیس متحول شده فوتبال در اقدامی دیگر، برای افزایش درآمد حق پخش تلویزیونی با یک شرکت معتبر بخش خصوصی قرارداد بست تا به سبک فدراسیون‌های حرفه‌ای دنیا، امور اقتصادی و درآمدزایی‌اش را از مجرای تخصصی پیگیری کند.

تجربه موفق تبلیغات محیطی و رشد بیش از 200 درصدی درآمدهای فدراسیون از این محل که در قرارداد با یک مجموعه بخش خصوصی داخلی حاصل شد، تردیدی برای کفاشیان باقی نگذاشت.

اکنون در حالی که تنها کمتر از سه هفته تا آغاز رقابت‌های فصل جدید لیگ برتر فرصت باقی است، مدیران صدا و سیما به تکاپو افتاده‌اند که مشکل پیش آمده را با شیوه سال‌های گذشته حل کنند و کفاشیان را پای میز مذاکره بنشانند تا با افزایش جزیی رقم حق پخش تلویزیونی، بار دیگر مسابقات را روی آنتن بفرستند اما این‌بار گویا عزم فدراسیون برای احقاق حق خود جزم است.

فدراسیون فوتبال با کارشناسی‌هایی که به همراه شرکت مذکور انجام داده، به این نتیجه رسیده که رقم واقعی حق پخش لیگ دوازدهم، حداقل 10 برابر مبلغ قرارداد فعلی است، یعنی رقمی بالغ بر 150 میلیارد تومان. رقمی که رسانه ملی مدعی است توان پرداخت آن را از محل درآمدهای تبلیغاتی مربوط به پخش مسابقات لیگ و جام حذفی ندارد.

فدراسیون فوتبال برای این توجیه تلویزیونی‌ها هم پاسخی روشن و راه‌حلی عملی آماده کرده است. کفاشیان و همکارانش طرحی را آماده کرده‌اند که در آن فدراسیون آمادگی دریافت باکس‌های تبلیغی قبل و میان دو نیمه پخش زنده بازی‌های لیگ برتر به جای آن 150 میلیارد تومان را دارد. استدلال فدراسیونی‌ها این است که اگر صدا و سیما مدعی است تبلیغات ناشی از پخش مستقیم فوتبال باشگاهی ایران چنین درآمدی در پی ندارد، بدون منت گذاشتن بر سر فوتبال و داعیه لطف به آن با این پیشنهاد موافقت کند.

در غیر این صورت، تصمیم رئیس فدراسیون فوتبال که با حمایت باشگاه‌های حاضر در لیگ نیز همراه است، ممانعت جدی و عملی با ورود دوربین‌های تلویزیونی به استادیوم‌های محل برگزاری مسابقات است. تهدیدی که پیش از این در چند برهه توسط سازمان لیگ مطرح شده بود، اما به مرحله اجرا درنیامد. هر چند به نظر می‌رسد این بار ماجرا بسیار متفاوت باشد و فدراسیون روی گرفتن حق قانونی‌اش اصرار دارد.

یکی از مدیران ارشد فدراسیون گفت: کفاشیان حتی فکر علاقه‌مندان و طرفداران فوتبال را نیز کرده و چنانچه مدیران صدا و سیما با پرداخت حق واقعی فوتبال موافقت نکنند، لوح فشرده بازی‌های لیگ را صبح روز بعد از برگزاری مسابقات راهی کیوسک‌های مطبوعاتی و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی کل کشور خواهد کرد. به این ترتیب، فوتبال درآمد خود را از راه فروش سی‌دی‌های تصویری مسابقات برگزار شده و تبلیغات آن تامین می‌کند.