کد خبر 1331094
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲

به گزارش مشرق، مسعود براتی، تحلیلگر سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: راب مالی به رویترز گفته موضوع چهار نفری که در ایران نگهداری می‌شوند جدا از مذاکرات هسته‌ای است اما آزادی آنها پیش شرط توافق است.

چرا این حرف زده شده؟ و چرا این حرف نشان دهنده خالی بودن دست آمریکا در مذاکرات است؟

‏نیازمند بودن آمریکا در کوتاه مدت به مذاکره و توافق با ایران، موضوع آشکار شده‌ای است که دلایلی دارد. یکی جلوگیری از تخریب اعتبار نظام تحریم‌ها در جهان، دوم ترمیم چهره دیپلماتیک آمریکا و سوم مشکلات داخلی از جمله تورم و ضعف سیاسی که توافق می‌تواند به حل آنها کمک می‌کند.

‏آمریکا در برابر رفتار منطقی و اصولی ایران در کنار گذاشتن گزینه توافق موقت، مجبور به تغییر تاکتیک شده و میخواهد با گام میانی یعنی بازگشت به میز مذاکره، مسیر خودش را طی کند و حاضر است برای این کار امتیاز بدهد. آزادی پولهای بلوکه شده ایران!

‏برای کاهش هزینه‌های سیاسی این امتیاز دهی لازم دارد نمایش‌هایی ترتیب بدهد. یکی تشدید دو قطبی با ترامپ و مقصر دانستن او در وضع موجود و دیگری طرح شرط جدید یعنی آزادی زندانیان آمریکایی در ایران.

 ایران مذاکره با پیش شرط را اصلا قبول ندارد و آمریکا الان در نقطه‌ای نیست که بتواند تمایلات خودش را به مذاکرات تحمیل کند.

‏آمریکا برای فرار از هزینه‌های سیاسی داخلی موضوع آزادی زندانیان آمریکایی در ایران را به مذاکرات هسته‌ای پیوند زد که نتیجه‌اش سخت‌تر شدن مذاکرات خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.