به گزارش مشرق، از ساعت ۲۴ دیشب کارمزد سایتهای اینترنتی فروشنده بلیط اتوبوس به یک درصد کاهش یافت تا زمزمه تعطیلی فروش اینترنتی بلیط اتوبوس در سایتهای اینترنتی معروف شنیده شود. اتفاقی که ممکن است حجم زیادی از مسافرین نوروزی امسال را به بازار سیاه بلیط اتوبوس هدایت کند.
انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای مسافربری اتوبوسی تهران در تصمیمی عجیب پورسانت فروش اینترنتی را به ۲ درصد کاهش داده که سهم شرکتهای تامین کننده زیرساخت فروش اینترنتی یک درصد و سهم سایتهای کاربرپسندی مانند علیبابا، مستربلیط، آپ و … تنها یک درصد باشد.
اگر یادتان باشد تا قبل از باب شدن خرید آنلاین بلیت اتوبوس کسانی که میخواستند با اتوبوس از شهری به شهر دیگر بروند یا با توکل بر خدا راهی ترمینال میشدند تا بلیت گیرشان بیاید حتی اگر مسافر همیشگی مسیر بودند و فوت و فن رزرو بلیت از طریق تماس با تعاونی و پیدا کردن دوست آشنا در ترمینال را بلد بودند باز هم خیالشان کاملا راحت نبود چون تا وقتی پولی رد و بدل نمیشد مطمئن نبودند که حتما بلیت برایشان کنار گذاشته شده، تازه وقتی به هر دلیلی مثل نزدیکی به تعطیلات ترمینال شلوغ میشد و اتوبوسها پر میشدند که وضعیت خیلی بغرنجتر هم میشد.
اما چند سالی است که شما همان کاری که برای خرید بلیت قطار و هواپیما میکردید، برای بلیت اتوبوس هم انجام میدهید یعنی با اولین جستوجو در اینترنت فهرست بلند بالایی از سایتهای فروش بلیت در برابرتان ظاهر میشود و شما با مقایسه ساعت حرکت اتوبوسها و قیمت بلیتها خرید میکنی و خیالت راحت است که آسمان هم به زمین بیاید کسی جای شما روی آن صندلی نخواهد نشست چون پولش را از قبل دادهاید. این وضعیت برای خود رانندهها و حتی مسئولان مدیریت پایانهها هم اوضاع را خیلی راحت کرده.
خیال رانندهها از داشتن مسافر راحت شده و تلاش مضاعفی برای جلب مسافر نمیکنند، پایانهها هم خلوت شده و سفرها سر وقت انجام میشوند چون بخش بزرگی از بلیتها از قبل فروخته شدهاند. با همه اینها به نظر میرسد که اتفاقاتی در پیش است تا نه تنها نظم و راحتی فعلی توسعه پیدا نکند بلکه شرایط به عقب برگردانده شود. به این صورت که انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای مسافربری در تلاش است با کم کردن کارمزد فروش بلیت آنلاین، اولویت را به فروش سنتی بلیط اتوبوس بدهد.
در نامهای که به دست هفت صبح رسیده به سایتهای فروش بلیت اعلام شده که از امروز کارمزد آنها از فروش بلیت اتوبوس یک درصد خواهد بود. درحالی که این کارمزد قبلا بین ۳ تا ۵ درصد بود. این نامه را یکی از چهار شرکت اصلی تامین کننده زیرساخت اینترنتی فروش بلیط فرستاده است. این شرکتهای پرووایدر در واقع واسطههایی هستند بین تعاونیهای مسافربری و فروشندههای آنلاین و ظرفیتها را از تعاونیها گرفته و به فروشندهها میدهند و خودشان هم درصدی کارمزد دریافت میکنند.
حالا یکی از این پرووایدرها اعلام کرده که انجمن کارمزدها را به دو درصد کاهش داده و به همین دلیل هم کارمزد فروشندهها هم یک درصد خواهد بود. درصدی که با توجه به هزینه بازاریابی و خدمات به مسافران برای سایت های اینترنتی جذاب نیست و ترجیح خواهند داد از خیر فروش بلیط اتوبوس بگذرند. پیگیریهای هفت صبح نشان میدهد که توجیه این انجمن برای چنین تصمیمی این بوده که با افزایش سهم سایتهای اینترنتی فروش بلیط با کارمزد پایین هم به صرفه است و آنها ضرر نخواهند کرد.
اما به نظر میرسد سایتهای فروش آنلاین و بعضی از کسانی که دستی بر آتش فروش آنلاین بلیت دارند میگویند که ماجرا چیز دیگری است. آنها اعتقاد دارند که اولا تعاونیها و سیستم سنتی فروش بلیت مانند بخش سنتی هر کسبوکاری علاقه چندانی به حضور پررنگ فروشندههای آنلاین ندارند و از رونق فروش آنلاین بلیت اتوبوس که حالا حتی افراد مسن و طبقه سنتی را هم جذب کرده خوشحال نیستند. دوم اینکه به نظر میرسد رد دلالها هم در این ماجرا پررنگ است. دلالهایی که از قبل هم در سیستم فروش سنتی حضور داشتند و بعضا قیمتها را میشکستند و با فروش آنلاین این نقش این دلالها کمتر شده.
اصلا یکی از دلایل رضایت رانندهها و شرکتهای مسافربری از رونق فروش آنلاین همین است که قیمتها قطعی هستند و دلالهایی که معلوم نیست از کجا بلیت تهیه میکنند نمیتوانند قیمتها را بشکنند اما دقیقا همان کسانی که بلیت این دلالها را تامین میکنند و در سود آنها شریک هستند، حالا از جمع شدن این شیوه فروش ناراضی هستند و احتمالا پشت پرده کاهش کارمزد فروشندههای آنلاین و بیرغبت کردن آنها به حضور در این بازی هم همین افراد دیده میشوند.