کد خبر 133252
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۸

نخستين خودروي پرنده، مرحله اول پرواز آزمايشي را با موفقيت پشت سر گذاشت.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، شش سال پس از نخستين اعلام شركت Terrafugia مبني بر طراحي نوعي "هواپيماي جاده‌رو"، اين فناوري نخستين مرحله پرواز آزمايشي خود را كامل كرد.

اين پرواز در فرودگاه بين‌المللي پلتسبورگ در شمال نيويورك صورت گرفت و نحوه عملكرد كامل هواپيماي سبك اسپرت مورد ارزيابي قرار گرفت و نتيجه خوب اعلام شد.



خودروي پرنده مزبور موسوم به Terrafugia Transition بر اساس استانداردهاي سازمان ملي امنيت ترافيك بزرگراه طراحي شده و افرون بر عمل كردن به عنوان يك هواپيماي كارآمد قادر است با بستن بال‌هايش پس از فرود بر روي مسيرهاي جاده‌يي نيز حركت كند.

مطابق اعلام سازمان هوانوردي فدرال امريكا، اين هواپيماي با بال ثابت ظرفيت حداكثر دو سرنشين را داشته و داراي وزن اوج‌گيري بيشينه 600 كيلوگرم است. همچنين كميت بيشينه سرعت آن حين پرواز 222 كيلومتر در ساعت عنوان شده و سرعت واماندگي آن نيز 82 كيلومتر در ساعت است. خودروي جديد مجهز به يك موتور منفرد و يك كابينه خلبان با هواي فشرده نشده است.

رتبه سيستم جديد مابين هواپيماهاي سبك معمولي و هواپيماهاي فوق سبك كه كمتر از 115 كيلوگرم وزن داشته و قادر به اوج‌گيري تا 63 كيلومتر در ساعت بوده، اعلام شده است. اين امر شانس لازم را در اختيار مشتاقان پرواز براي اوج‌گيري در يك هواپيماي توانا بدون نياز به آموزش كامل غيرتجاري و مجوز پزشكي مي‌گذارد.

هواپيماي جديد در واقع داراي وزن اوج‌گيري 650 كيلوگرم بوده كه در واقع از ايراد وارده تحت عنوان 50 كيلوگرم مازاد بر ميزان معمول وزن توسط هواپيمايي فدرال تبرئه شده و بنابراين مي‌تواند مشخصه‌هاي ايمني يك خودروي سبك كه در حال حاضر در اختيار ساير هواپيماهاي سبك نبوده را داشته باشد.

مرحله نخست پرواز آزمايشي آن در امريكا شامل ارزيابي عملكرد و ويژگي‌هايي همچون سرعت، وزن، مركز گرانش و تغييرات در ارتفاع بوده كه تحت آن‌ها هواپيما قرار است به پرواز در آيد. در ميان ساير مشخصه‌هاي عملكردي آزموده شده نيز مي‌توان به نحوه واكنش در مقابل روشن و خاموش شدن موتور، سنجش ثبات هواپيما، ارزيابي موتور خنك‌كننده و بهينه‌سازي تنظيمات پروانه تحت شرايط مختلف پرواز اشاره كرد.

سيستم جديد بايد پنج مرحله پرواز آزمايشي ديگر با هدف صدور گواهينامه دوبل براي اين وسيله قابل رانش را تا اواخر تابستان نيمكره شمالي پشت سر بگذارد. همچنين آزمايشات جاده‌يي شامل آن بررسي پيشرانه زمين، تنظيم توقف و بهينه‌سازي ترمزگيري و همچنين حمل و نقل جاده‌يي خواهد بود.

انتظار مي‌رود جهان نظاره‌گر نخستين نمونه عرضه شده خودروي پرنده به بازار تا اواخر سال 2012 باشد.