نگاهی به اقدامات فدراسیون فوتبال در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که این فدراسیون چگونه در اجرای بازی‌های تبلیغاتی تبحر دارد.

به گزارش مشرق، فدراسیون فوتبال به ریاست شهاب‌الدین عزیزی خادم که هنوز یک سال از عمر مدیریتی‌اش نمی‌گذرد، گویی علاقه زیادی به بزرگ‌نمایی و اجرای مانورهای تبلیغاتی دارد. مهم هم نیست که این مانورهای تبلیغاتی تا چه اندازه درست یا اصلا صحت داشته باشد.

اگر به گذشته و پیش از ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ برگردیم و مروری به مصاحبه‌ها و برنامه رئیس فدراسیون فوتبال بیندازیم، به موارد جالب و البته عجیبی می‌رسیم.

عزیزی خادم در جریان ارائه برنامه‌هایش و هنگامی که در تلویزیون در برنامه‌ای مناظره‌گونه حضور یافته بود به نکاتی اشاره کرد. از درآمدزایی ۱۰ میلیون یورویی در سال که بگذریم - که همچنان در حد حرف باقی مانده و عملی نشده - به دور زدن تحریم‌ها می‌رسیم. رئیس فدراسیون فوتبال که در حوزه اقتصاد فعالیت می‌کند با اشاره به این موضوع از دور زدن تحریم‌ها سخن گفت اما دیری نپایید که در همان برنامه تلویزیونی گفت «تحریم‌ها چنان است که نمی‌توانیم حتی یک جوراب هم وارد کنیم».

گویی عزیزی خادم پیش از ریاست فدراسیون در ایران زندگی نمی‌کرد. مگر او از تحریم‌ها خبر نداشت که چند ماه بعد اینچنین موضعش را تغییر داد؟ این موضوع در کنار درآمد سالیانه ۱۰ میلیون یورویی جز نمایش تبلیغاتی چه اسم دیگری می‌تواند داشته باشد؟

وعده استفاده از نخبگان، پیش بردن کارها طبق قانون و با خرد جمعی، شفافیت و پاسخگو بودن را به موارد بالا اضافه کنید تا به سایر مسائل برسیم.

چندی پیش تیم فوتبال بانوان ایران برای اولین بار به جام ملت‌های آسیا راه یافت، اتفاقی تاریخی که قطعاً باید به آن توجه کرد. با این حال اما سیاست فدراسیون فوتبال در این ماجرا کمی عجیب بود. بزرگ‌نمایی بیش از حد، وعده پاداش دو برابری و استفاده از رسانه‌های فدراسیون فوتبال برای بزرگ کردن این موضوع آن هم در حالی که تیم بانوان با تفاضل گل ۱۲- در گروهش آخر شد، این تصور را به وجود آورد که فدراسیون با توجه به حساسیت موضوع بانوان این فرصت را برای خود غنیمت شمرده که بازی رسانه‌ای راه بیندازد و شوی تبلیغاتی اجرا کند.

در اینکه باید به تیم بانوان اهمیت داد و بهترین شرایط را برای رشد و شکوفایی استعدادهای این رشته فراهم کرد شکی وجود ندارد اما نگاهی به مواضع مسئولان و رسانه‌های فدراسیون نشان می‌دهد که با برنامه و هدف چنین استراتژی در دستور کار قرار گرفته است.

 همه این اتفاقات در حالی رخ می‌داد که تیم ملی فوتبال ساحلی که چند ماه پیش نایب قهرمان جام بین قاره‌ای شده بود هنوز یک ریال نگرفته است.

محمد احمدزاده کاپیتان تیم ملی ساحلی با انتقاد شدید از مسئولان فدراسیون فوتبال در این باره گفته بود: «سه یا چهار ماه است که از مسابقات بین قاره‌ای برگشتیم. ما با بدترین شرایط و امکانات در این مسابقات نایب قهرمان شدیم، اما هزار تومان دریافتی نداشتیم. نه حین برگزاری مسابقات پاداشی دادند و نه پس از نایب قهرمانی ما اتفاقی افتاد. با رئیس کمیته فوتبال ساحلی و سرپرست تیم هم که صحبت می‌کنیم، می‌گویند فدراسیون پول ندارد. مگر ما برده فدراسیون فوتبال هستیم؟ فدراسیون می‌گوید پاداش بازیکنان تیم ملی بزرگسالان را هم نداده است. بازیکنان تیم ملی بزرگسالان تاج سر ما، اما قرارداد باشگاهی آنها میلیارد را رد می‌کند و قرارداد باشگاهی بازیکنان ساحلی ۵۰،۶۰ میلیون تومان است.»

بماند که فدراسیون تا چندی پیش از تهیه لباس و پاداش برای تیم ملی فوتبال هم عاجز مانده بود و همین موضوع اعتراض شدید ملی‌پوشان را به همراه داشت. در کنار این موضوع عدم تهیه لباس برای داوران را هم در نظر بگیرید تا بهتر به این واقعیت پی ببرید که فدراسیون در ماجرای بانوان به دنبال چه چیزی بود.

آخرین پرده از نمایش تبلیغاتی فدراسیون فوتبال به ماجرای تبریک فیفا بابت اقدامات انجام شده برای اصلاح اساسنامه بازمی‌گردد. موضوعی که مشخصاً خلاف قانون بوده و بند یک اساسنامه فدراسیون باید به تصویب مجلس برسد. از سوی دیگر درباره محتوای نامه ارسال شده از سوی فیفا، حرف و حدیث‌هایی مطرح و گفته شده این نامه همه آن  چیزی نیست که فدراسیون اعلام کرده است. بهتر نیست فدراسیونی که شعار شفاف‌سازی می‌دهد نامه فیفا را منتشر کند؟

عزیزی خادم بارها در صحبت‌ها و مصاحبه‌هایش از کلمه «دانش بنیان» برای فدراسیون استفاده کرده اما به نظر می‌رسد با مجموعه اقداماتی که انجام شده فدراسیون بیشتر «نمایش بنیان» است تا دانش بنیان. فدراسیونی که در آن بازی تبلیغاتی نقش اصلی را ایفا می‌کند و انگار اتاقی در فدراسیون به این نام وجود دارد!

منبع: تسنیم