عرصه رسانه هاي تصويري در کشور ما امروز با يک پديده تهديدآميز جديد مواجه شده که در حقيقت بايد آن را يک خودزني فرهنگي ناميد.

به گزارش مشرق، رجا نوشت: انتشار سريال هاي استراتژيک آمريکايي با مجوز دولتي، اتفاق عجيبي است که نمي توان به سادگي از کنار آن گذشت. پس از دوبله و انتشار گسترده سريال هايي چون «فرار از زندان»، «24» و ... نوبت به استمرار انتشار مجاز «لاست» رسيده است. سريالي که چندي قبل با صرف هزينه اي هنگفت خريداري، اصلاح و دوبله شد، اما توزيع آن به دلائلي متوقف ماند. مهمترين دليل، بنا بر اعتراف خود مسئولان شرکت ايراني تهيه و باز توليد اين سريال، اشکالات محتوايي آن بود. اما زمزمه هايي مبي بر ورود همه گير و گسترده آن به شبکه نمايش خانگي به گوش مي رسد که اگر دغدغه مقابله با ناتوي فرهنگي و جنگ نرم را داريم، بايد اين زمزمه ها را جدي بگيريم.
امروز نظام سلطه جهاني به رهبري دولت آمريکا و شبکه مخوف و ضدانساني صهيونيسم، در کنار تسليحات نظامي، به رسانه ها - به خصوص شبکه هاي تلويزيوني و سينما - متکي است. جاي شکي نيست که اگر بتوان قدرت و نفوذ اين رسانه ها را مهار کرد، بخش زيادي از قدرت پوشالي جنگ طلبان و انسان ستيزان غربي فرو خواهد ريخت. چرا که آن ها اگر با قدرت نظامي خود به تسخير سرزمين ها دست مي زنند، با رسانه هاي خويش نيز روح و ذهن مردمان را به اشغال خود در مي آورند. مسئله اي که از آن به عنوان جنگ نرم ياد مي شود.
در سال هاي اخير، به جز شبکه هاي ماهواره اي، ويدئو کليپ ها، فيلم هاي سينمايي، موسيقي هاي مخرب و ... فيلم هاي دنباله دار يا همان «سريال» نيز به صف جبهه تهاجم رسانه اي غرب اضافه شده است. سريال هايي که از يک طرف تمهيدات لازم براي جذب و استغراق مخاطب در آن ها به خوبي به کار رفته است و از سوي ديگر، تفکرات و اهداف استراتژيک دولت هاي امپرياليستي جهان در آن ها ترسيم شده است.
اگر فيلم هاي سينمايي در يک زمان محدود دو سه ساعته مخاطب را با خود همراه مي کنند، سريالها قادر هستند که روزها و ماه ها بيننده خود را به سرزمين هاي مورد نظرشان برده و القائات خود را به فکر او ديکته نمايند.
سريال «لاست» يکي از نمونه هاي معروف اين جريان رسانه اي است. اين سريال از 22 سپتامبر سال 2004 پخش آن در شبکه ABC آمريکا آغاز شد. نمايش اين سريال به شبکه هاي ديگري هم سرايت کرده وسپس دي وي دي هاي آن در سراسر جهان، از جمله کشور ما توزيع شد. و حالا مديران دلسوز فرهنگي ما نيز قصد دارند آن را با مجوز دولتي در دسترس عموم مردم کشورمان قرار دهند.
هرچند در اين نسخه مجاز، بسياري از مشکلات تصويري سريال که با اخلاق و فرهنگ خانواده هاي جامعه ما در تضاد است اصلاح شده اند. اما واقعيت اين است که جنبه هاي مخرب «لاست» فراتر از اين تصاوير، بلکه محتوا و ايدئولوژي تنيده در داستان و درام آن است. عمق استراتژيک محتوايي اين فيلم دنباله دار تا آنجاست که از آن به عنوان بسته آموزشي فرهنگ ليبراليستي ياد مي شود. به عبارتي، اين سريال انديشه ها و گفتارهاي متفکران ليبراليسم را در قالب يک سلسله درام ارائه داده است.
«لاست» روايت يک گروه از انسان هايي است که در اثر سقوط هواپيما در جزيره اي ناشناخته و منزوي از جامعه انساني گم شده اند و براي بقاي حيات و نجات خود از اين جزيره تلاش مي کنند.جنبه ايدئولوژيک و سياسي لاست اين است که در اين جزيره نمايندگاني از همه تمدن ها وجود دارد. قهرمانان و منجيان اين گروه، آمريکايي ها هستند. يعني فيلم اين گونه القا مي کند که بشريت به آمريکا مديون است و بدون آمريکا، انسان ها توان رهايي از ابتلائات را ندارند (درست برعکس اين واقعيت که بزرگ ترين عامل بحران ساز جهان آمريکاست)
نکته قابل توجه، نحوه چهره سازي مسلمانان در اين سريال است؛ نماينده مسلمانان در اين مجموعه، يک شکنجه گر بعثي عراقي است! او تا زماني که به فرهنگ و هويت خودش وفادار است منفي معرفي مي شود، اما با استحاله در فرهنگ آمريکايي، به عنوان يک انسان مثبت، وضعيتش تغيير پيدا مي کند! پس «لاست» يک فيلم ضد اسلامي هم محسوب مي شود.اين نکات، بخشي از مضامين اين سريال است و به عنوان مشتي از خروار ذکر شد. مسئولان دلسوز فرهنگي ما که انتشار مجاز سريال «لاست» را تصويب کرده اند، براي خنثي کردن اين القائات ايدئولوژيک، صحبت هاي برخي از کارشناسان اين حوزه را نيز با سريال همراه کرده اند. ديدگاه هاي اين کارشناسان بسيار مفيد است. اما به دو علت قادر به مهار تهاجم دراماتيک آن نيست: اول دو علت اين که اصلا سريال «لاست» و بسياري ديگر از محصولات استراتژيک فرهنگي غرب، به انتقال پيام محدود نيستند. بلکه روند جاري در آن ها آموزش سبک زندگي و انحراف تخيل بيننده است. يعني در سريالي همچون لاست، القائات ايدئولوژيک و فرهنگي از طريق رگبار پيام و حرف منتقل نمي شود که بتوان به وسيله سخنراني جلوي آن را گرفت. دوره تهاجم فرهنگي به وسيله پيام به پايان رسيده است. بلکه تمهيد امروز دستگاه هاي فرهنگي و رسانه اي غرب که در «لاست» هم تجلي يافته، تعويض تدريجي ذهنيت، خيال و ذائقه مخاطب به سود خودشان است. مثلا سريال لاست به مرور زمان و طي قسمت هاي به هم پيوسته و طولاني مدت، مي تواند بغض ضد آمريکايي مخاطب ناآگاه و سطحي نگر خود را به حب تغيير دهد. جلوي اين تغيير را هم با توضيحات کارشناسانه اساتيد و متخصصان نمي توان گرفت، مگر اين که مخاطب خودش به عمق خودآگاهي و هوشياري رسيده باشد که در اين صورت در مقابل هرگونه تهاجم فکري و فرهنگي واکسينه خواهد بود.
دوم اين که غالب بينندگان اين نسخه مجاز سريال لاست، به احتمال زياد به نظرات تدوين شده در کنار هر قسمت از سريال توجهي نمي کنند. به اين ترتيب و مثل هميشه، درام بر سخنراني پيروز مي شود.آنچه باعث شده تا نسخه مجاز فيلم ها و سريال هاي استراتژيک غربي يک تهديد محسوب شوند، اين است که مخاطب به علامت مجوز دولتي اعتماد دارد. مثلا اگر تا امروز، يک خانواده به سريال «لاست» حساس بوده و آن را مضر فرض مي کرد و از تماشاي آن پرهيز داشت، از فردا که نسخه مجاز آن را ببينند، مطمئن خواهند بود که يک محصول مفيد و حداقل بي خطر را مي بينند.به اين ترتيب، مجوز دولتي تبديل به منفذي براي جنگ نرم دشمنان ايران و اسلام مي شود.