اعضای شورای اسلامی شهر تهران با افزایش نرخ کرایه تاکسی میانگین ۲۵ درصد و در برخی خطوط تا سقف ۳۵ درصد موافقت کردند.

به گزارش مشرق، بررسی نرخ کرایه انواع تاکسی، سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی در سال ۱۴۰۱ در صحن شورای شهر مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

در ابتدا مهدی اسماعیل بیگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران صبح امروز با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در دفاع از لایحه نرخ کرایه تاکسی در سال آینده گفت: سازمان تاکسیرانی ۷۸ هزار تاکسی دارد که ۵۰ درصد ناوگان فرسوده است.

وی با بیان اینکه میانگین سنی رانندگان بیش از ۵۵ سال است گفت: در این ایام که رانندگان با مشکلات معیشتی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند ما به کرایه در بخش تاکسی نیازمند هستیم.

اسماعیل بیگی با بیان اینکه پیش بینی شده که با توجه به قیمت بالای خودرو، بیمه، هزینه‌های زندگی و نگهداشت خودرو، به طور میانگین کرایه تاکسی ۲۵ درصد و در برخی خطوط تا سقف ۳۵ درصد افزایش یابد گفت: همچنین پیشنهاد شده که در هنگام شب کرایه تاکسی ۲۰ درصد افزایش یابد و این در حالی است که بهای خدمات به تاکسیرانان در حوزه صدور پروانه، حکم خط و غیره نیز ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: البته بر روی مسائل هوشمندسازی تاکید داریم به طوری که اگر رانندگان از خدمات هوشمند استفاده کنند پیش بینی ۷۰ درصد تخفیف در ارائه بها به خدمات آن شده است.

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، در جریان بررسی لایحه افزایش کرایه تاکسی در سال آینده گفت: پیشنهاد می‌شود که نرخ کرایه تاکسی متوسط افزایش ۲۵ درصدی داشته باشد و همچنین پیش بینی استفاده از خودروهای با کیفیت بالاتر نیز در این لایحه شده است که می‌توانند در صورت فراهم شدن این امکان طبق مصوبات دوره‌های قبل افزایش نرخ داشته باشند.

وی با بیان اینکه استفاده از نظام پرداخت الکترونیک در سال آینده جزو تعهدات تاکسیرانی است گفت: امکان متغیر بودن کرایه در ساعات پیک نیز وجود دارد.

تشکری هاشمی خاطرنشان کرد: در این لایحه آمده است که به طور متوسط نرخ کرایه ۲۵ درصد افزایش یابد اما در برخی خطوط که نیاز به تغییر نرخ است می‌توانند تا ۳۵ درصد افزایش نرخ داشته باشند. اما در خطوط دیگر باید کمتر از ۲۵ درصد افزایش نرخ باشد که بالانس این عدد به ۲۵ درصد برسد.

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: برای تردد شب یعنی از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح افزایش ۲۰ درصدی تعرفه در نظر گرفته شده است چراکه نظامات جبرانی پیش بینی شده تا بتوانیم تأثیر تورم را در رانندگان تاکسی کاهش دهیم.

سرانجام اعضای شورای اسلامی شهر تهران با حداکثر آرا افزایش میانگین ۲۵ درصد نرخ کرایه تاکسی را تصویب کردند.

علوی: توجه ویژه به هوشمند سازی در حوزه تاکسیرانی پایتخت

سپس احمد علوی در واکنش به این تبصره گفت: هر ساله برای هوشمندسازی در این لوایح اعتباراتی در نظر گرفته می‌شود اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد و باید فکری اصولی برای این مسئله انجام داد.

در ادامه شمس احسان گفت: ۲۵ درصد قرار است به نرخ کرایه اضافه شود و حالا ۳۰ درصد نیز به کرایه در ساعت اوج ترافیک اضافه می‌شود یعنی عملاً ۵۵ درصد به نرخ کرایه اضافه می‌شود که این باعث نارضایتی مردم خواهد شد.

حبیب کاشانی نیز در واکنش به این تبصره گفت: آیا مردم باید حواسشان به ساعت و کلیومتر باشد و آیا باید کتابچه در جیبشان باشد که بدانند چقدر پرداخت کند.

مهدی چمران در واکنش به این اعتراضات گفت: این تبصره برای تاکسی‌های گردشی و نه خطی است و قرار است یک سامانه راه اندازی شود که در این خصوص به مردم اطلاع رسانی شود.

شفیعی معاون حمل و نقل شهرداری در پاسخ به این اعتراضات گفت: ما ناچار هستیم که به سمت هوشمندسازی و استفاده از سیستم‌های نوین حرکت کنیم و می‌بینیم رقابتی بین تاکسی‌های اینترنتی و تاکسیرانی وجود دارد و حتی بخشی از رانندگان تاکسی در سامانه‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند اما دقت داشته باشید که باید انعطاف در قیمت گذاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در نیمه اول سال آینده سامانه الکترونیکی تاکسیرانی راه اندازی می‌شود، گفت: در سال‌های آخر سیستم کیو آر کد در تاکسی‌ها تعبیه شده که مسافران می‌توانند کرایه شأن را به صورت مشخص پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که در محاسبه کرایه همچون تاکسی‌های اینترنتی براساس مدت سفر و ترافیک، نرخ مشخص شود، اظهار کرد: در حال حاضر دامنه تغییر قیمت در تاکسی‌های اینترنتی ۱۸۰ تا ۲۰۰ درصد است اما ما در این لایحه حداکثر ۳۰ درصد مشخص می‌کنیم و این ۳۰ درصد هم قطعی نیست بلکه متناسب با مدت زمان سفر و ترافیک مشخص می‌شود.

وی با اشاره به لزوم انعطاف پذیری در نرخ گذاری گفت: برخی تاکسی‌های اینترنتی در زمان ترافیک و در برخی مواقع حتی تا ۱۸۰ درصد افزایش قیمت دارند و اگر ما به سمت ارائه خدمات منعطف نرویم همه تاکسی‌ها در مواقع حساس به دلیل ناعادلانه بودن نرخ به دربستی تبدیل می‌شوند.

چمران در واکنش به این توضیحات گفت: باید سیستمی طراحی شود همچون اسنپ که در اوج ترافیک کرایه مشخص باشد و مسافر بداند که با چه مبلغی می‌تواند به مقصد برسد و همچنین باید مسئله پرداخت پول نقد در تاکسی‌ها حذف شود مخصوصاً حالا که بیماری کرونا آمده است.

چمران: تاکسیرانی ۶ ماه فرصت تجهیز سامانه متمرکز تعیین نرخ کرایه دارد

رئیس شورای شهر تهران افزود: پیشنهاد می‌شود اعلام کنیم که افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها در اوج ترافیک منوط به راه اندازی سیستم هوشمند باشد و همچنین شهرداری تهران ۶ ماه فرصت دارد که نسبت به راه اندازی این سامانه اقدام کند.

وی گفت: این یک خواهش نیست و اگر ظرف مدت شش ماه راه نیفتد رئیس سازمان تاکسیرانی مسئول است و باید پاسخ دهد و ایشان دیگر رئیس سازمان نخواهد بود و باید صریح بگویم.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران این تبصره را با این شرط که افزایش نرخ ۳۰ درصدی در زمان پیک منوط به راه اندازی سامانه هوشمند باشد و شهرداری ظرف مدت شش ماه باید آن را طراحی کند، رأی تصویب کردند.

همچنین در ادامه جلسه اعضای شورای اسلامی شهر تهران بررسی تبصره‌های لایحه افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال جدید را در دستور کار قراردادند که تشکری هاشمی گفت: براساس یکی از تبصره‌های این لایحه نرخ کرایه سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به صورت میانگین ۲۵ درصد و تا سقف ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این افزایش نرخ براساس نرخ مصوب حمل و نقل دانش آموزی خواهد بود تصریح کرد: براساس جدول پیمایش همه سرویس‌های مدرسه ۲۵ درصد افزایش خواهند داشت اما در برخی شرایط خاص تا ۳۵ درصد این افزایش خواهد بود.

در ادامه تشکری هاشمی اظهار کرد: براساس یکی از تبصره‌ها سازمان تاکسیرانی موظف است در ازای صدور پروانه تخصصی و نظارت بر شرکت‌های حمل و نقلی مبلغ ۲ درصد از قراردادها را اخذ کند.

بابایی عضو شورای شهر تهران پیشنهاد داد: از آنجایی که شرکت خودرو سرویس متعلق به شهرداری تهران است این دو درصد به یک درصد کاهش یابد.

سید جعفر تشکری هاشمی درادامه جلسه و در تشریح ماده ۲۶ اظهار داشت: سازمان نظارت بر تاکسیرانی مجاز است تا سقف ۸۰ درصد به نرخ کرایه انواع تاکسی‌های ارائه دهنده خدمات ویژه افزوده و نسبت به اعلام آن به شرکت‌های خدمات ویژه اقدام کند و برچسب نرخ، مطابق با نوع خودرو در داخل تاکسی نصب شود و سازمان تاکسیرانی موظف است در این خصوص نظارت کافی داشته باشد.

تشکری در همین خصوص افزود: منظور از این ماده خودروهای پیشرفته‌تر تاکسیرانی مانند تویوتا و فولکس و هیوندا است که توسط شرکت‌ها خریداری می‌شود و قیمت و هزینه‌های بالاتری دارند. این ماده سابقا نیز وجود داشته است.

این ماده با ۱۹ رأی موافق تصویب شد.

وی در خصوص ماده ۲۷ نیز گفت: به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اجازه داده می‌شود نسبت به افزایش کرایه نرخ خدمات سرویس مدارس به طور متوسط ۲۵ درصد تا سقف ۳۵ درصد نسبت به نرخ سال گذشته اقدام نماید که این نیز ادامه همان تعرفه سابق است.

وی در ادامه به قرائت تبصره این ماده پرداخت و گفت: شهرداری مجاز است پس از بررسی صلاحیت صدور پروانه تخصصی ارائه خدمات سرویس مدارس، از کلیه شرکت‌های مجری این خدمات، به میزان ۲ درصد از قرارداد شرکت‌های مذکور با مدارس را از ایشان دریافت نماید.

این ماده نیز به رأی گذاشته شد و با ۲۱ رأی به تصویب رسید.

در ادامه جلسه ماده ۲۸ لایحه قرائت شد که بر اساس آن شهرداری تهران مجاز است برای شرکت‌هایی به غیر از شرکت‌های تاکسیرانی خصوصی، که خواهان فعالیت به منظور حمل و نقل مسافر درون شهری هستند، پروانه تخصصی حمل و نقل صادر نماید و شرایط پذیرش و صدور پروانه بر اساس دستورالعملی خواهد بود که در چارچوب ظوابط به تصویب سازمان تاکسیرانی خواهد رسید.

تشکری در توضیح تبصره این ماده نیزافزود: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری تهران موظف است که در صورت صدور این پروانه دو درصد از کلیه قراردادهای منعقده و عملکرد شرکت‌های متقاضی با اشخاص ثالث را دریافت نماید و بابت صدور پروانه مربوطه، مبلغ ۲۰ ملیون ریال از شرکت‌های متقاضی دریافت نماید.

این ماده نیز با اکثریت آرا تصویب شد.

تشکری در خصوص ماده ۲۹ نیز گفت: طبق این ماده، تبصره یکم ماده دهم به شرح زیر اصلاح می‌گردد: سازمان تاکسی‌رانی مجاز است، برای صدور و یا تمدید پروانه بهره‌برداری شرکت‌های تاکسیرانی از ابتدای ۱۴۰۱، مبالغ مندرج در جدول را به ازای هرسال بابت هزینه صدور پروانه بر مبنای رتبه‌بندی دریافت نماید. سازمان تاکسیرانی می‌تواند هرساله با ارائه لایحه نرخ کرایه تاکسی در شهر تهران پیشنهاد خود را در خصوص اصلاحات به شورای اسلامی شهر تهران ارائه کند.

بر همین اساس ماده ۲۹ لایحه تاکسیرانی نیز به رأی گذاشته شد و به تصویب رسید.

در ادامه بررسی نرخ کرایه انواع تاکسی و سرویس مدارس و تعیین بهای انواع خدمات تاکسیرانی در سال ۱۴۰۱ تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اصلاحیه ماده ۲۲ آئین نامه تاکسیرانی بیان داشت: در این اصلاحیه آمده است که به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی شهر تهران اجازه داده می‌شود با رعایت مقررات و ضوابط لازم الاجرا نسبت به واگذاری تبلیغات ناوگان تاکسیرانی در داخل و خارج وسیله تاکسی اقدام نماید. سهم مالکین وسیله نقلیه ۷۵ درصد، سهم سازمان تاکسیرانی ۱۵ درصد و مابقی به پلیس راهنمایی و رانندگی جهت نظارت میدانی اختصاص میابد.

وی در ادامه گفت: سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مجاز است برابر مصوبه هیأت عامل سازمان بخشی از درآمد حاصل از تبصره را به شرکت‌های خصوصی که به نظارت بر اجرای این ماده می‌پردازند اختصاص دهد.

در ادامه مهدی اقراریان در پیشنهادی گفت: من مخالف ۱۰ درصد سهم پلیس در این تبلیغات هستم و معتقدم این میزان می‌بایست برای تاکسیران‌ها در نظر گرفته شود چرا که پلیس از محل‌های مختلف بودجه دریافت می‌کند.

در تأیید صحبت‌های اقراریان جعفر شربیانی پیشنهاد داد که درصدهای ارائه شده به ۹۰ درصد برای راننده و ۵ درصد تاکسیرانی و ۵ درصد پلیس در نظر گرفته شود.

همچنین احمد صادقی پیشنهاد داد تا متن «به استناد مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به سازمان مدیریت و نظارت اجازه داده می شود» به این لایحه اضافه شود.

در ادامه مهدی چمران پیشنهاد صد در صد در اختیار قرار دادن درآمد ناشی از تبلیغات به رانندگان تاکسی را داد.

در ادامه مهدی پیرهادی پیشنهاد می‌دهم سیاستگذاری و انجام فرایند تبلیغات توسط سازمان زیباسازی انجام شود تا از هرج و مرج در تبلیغات شهر جلوگیری شود.

از سوی دیگر حبیب کاشانی خواستار سرعت بخشی در روند رسیدگی به دستور جلسات شد و گفت: به نظرم این موضوع اولویت ما نیست و به موضوعات اساسی‌تر مردم بپردازیم.

اسماعیل بیگی مدیرعامل تاکسیرانی نیز بیان داشت: در خصوص اینکه سهم تاکسیرانی و سهم پلیس چه قدر باشد باید به این نکته توجه شود که ما در اجرای این طرح هزینه دارد. اگر این درصدها حذف شود تراز مالی ما با مشکل رو به رو می‌شود.

گفتنی است با توجه به پیشنهادات ارائه شده این تبصره با ۱۹ رأی موافق به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

منبع: مهر